Blog - Strona 53 z 1464 - Gazeta Ubezpieczeniowa – Portal
Strona główna Blog Strona 53

Miliardowy spadek aktywów UFK

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Z danych Analizy.pl wynika, że słabsza koniunktura na rynkach w drugiej połowie ubiegłego roku oraz odpływ środków z polis z ubezpieczeniowymi funduszami kapitałowymi sprawiły, że w całym 2024 r. aktywa zgromadzone w UFK zmniejszyły się o blisko 1 mld zł, do nieco ponad 39 mld zł.

Analitycy szacują, że  spośród ośmiu wydzielonych segmentów rynku wzrost aktywów odnotowały cztery. Zarówno w ujęciu kwotowym, jak i procentowym najmocniej przyrosły aktywa w funduszach zdefiniowanej daty oferowanych w ramach Pracowniczych Planów Kapitałowych, które w rok powiększyły się o 37%, do prawie 0,3 mld zł..

Największą kwotą aktywów w UFK legitymował się Allianz Życie. Jego ubiegłoroczny wynik, tj. 14 mld zł, był jednak o 0,5% niższy od odnotowanego w 2023 r. Z kolei najwyższym wzrostem aktywów – 62% mógł pochwalić się Pru.

(AM, źródło: Analizy.pl)

KUKE gwarantem finansowania Grupy Elemental

0
Źródło zdjęcia: KUKE

Korporacja Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych wsparła udzielenie finansowania Grupie Elemental, gwarantując spłatę 500 mln zł z ponad 1 mld zł pozyskanych przez spółkę środków. Zostaną one przeznaczone na refinansowanie oraz dalszy rozwój grupy, która specjalizuje się w recyklingu i jest jednym z globalnych liderów w segmencie górnictwa miejskiego.

Osobami zaangażowanymi w KUKE w sfinalizowanie transakcji byli przede wszystkim Kinga Zychowicz i Krzysztof Kwaterski, których od strony prawnej wpierała Wioletta Niedzwiedzka, a od strony ryzyka – Piotr Młynek.

– We współpracy z bankami przyczyniamy się do dynamicznego rozwoju firmy, która pomaga budować kluczową dla bezpieczeństwa oraz utrzymania konkurencyjności niezależność surowcową Unii Europejskiej i Polski. Chętnie dołączymy do kolejnych projektów rozszerzających globalną obecność grupy, a jednocześnie wpływających na pozycję naszego kraju w gospodarce obiegu zamkniętego. KUKE oferuje instrumenty, które krajowe podmioty mogą wykorzystywać zarówno do wzmocnienia potencjału produkcyjnego na miejscu, jak i do bezpiecznych inwestycji na rynkach zagranicznych – komentuje Kinga Zychowicz.

– Pozyskane środki to dla nas dowód zaufania ze strony polskiego i międzynarodowego świata finansów, a także potwierdzenie, że nasza droga w kierunku urban mining i odzysku surowców krytycznych jest właściwa – dodaje Adam Kłapszta, CFO Grupy Elemental.

W ciągu ostatnich lat Grupa Elemental stała się globalnym liderem urban mining, czyli odzysku platynowców z katalizatorów samochodowych oraz surowców z baterii stosowanych w elektromobilności. Niedawno ogłosiła plan budowy zakładu do przetwarzania elektroodpadów w Rumunii oraz powołanie spółki w Indiach. Ma spółki zależne w 35 krajach i prowadzi ponad 50 zakładów zbierania i przetwarzania, z których 30 znajduje się w Europie, a także w USA, Turcji, Zjednoczonych Emiratach Arabskich i Malezji.

(AM, źródło: LinkedIn)

S&P podniosła ocenę Talanx

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Agencja S&P Global Ratings podwyższyła ratingi kredytowe Talanx Primary Insurance Group i jej głównych spółek zależnych  z A+” (silny) do „AA-” (bardzo silny). Perspektywa oceny jest stabilna.

S&P tłumaczy, że podwyższenie ratingu Talanx odzwierciedla konsekwentne wzmacnianie bilansu, a także ciągłą dywersyfikację strumieni zysków w różnych liniach biznesowych i regionach. Oprócz bardzo udanego rozwoju działu Corporate & Specialty, przyczyniła się do tego też ekspansja w Ameryce Łacińskiej, gdzie grupa po ostatnim przejęciu stała się drugim co do wielkości ubezpieczycielem majątkowym dla klientów prywatnych.

– Jesteśmy bardzo zadowoleni z podwyższenia ratingu przez S&P, ponieważ naszym zdaniem decyzja ta potwierdza ciągły postęp naszej grupy na drodze do zdywersyfikowanej i zrównoważonej rentowności – komentuje dr Jan Wicke, CFO Talanx i HDI.

(AM, źródło: PIU)

Więcej Generali w portfelu akcyjnym UniCredit

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

UniCredit zwiększył swój udział w Generali. Jak poinformował CEO banku, Andrea Orcel, bank kontroluje obecnie ponad 5% poprzez połączenie bezpośrednich udziałów i udziałów w imieniu stron trzecich.

Wcześniej, na początku lutego, UniCredit ujawnił nabycie 4,1% udziałów w Generali poprzez zakup akcji na rynku. Bloomberg wylicza, że udziały na poziomie ponad 4,8% uczyniłyby bank czwartym największym inwestorem ubezpieczyciela.

UniCredit podkreśla, że nie ma strategicznego interesu w Generali, a udział jest czystą inwestycją finansową. Jak podkreśla się w mediach, posiadanie udziałów daje Andrei Orcelowi potencjalną kartę przetargową przy fali transakcji we włoskim sektorze usług finansowych. UniCredit dąży do przejęcia swojego konkurenta, Banco BPM, a także inwestycji w Commerzbank.

(AM, źródło: PIU)

Warta z ofertą ochronną dla pracowników sektora administracji oraz samorządów

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

W odpowiedzi na rosnące potrzeby firm i instytucji w zakresie ochrony zdrowia i życia personelu Warta wprowadza nowy program grupowego ubezpieczenia na życie – Program Administracja i Samorząd, skierowany do jednostek sektora publicznego. Zapewnia on szeroką ochronę zarówno dla pracowników, jak i ich bliskich.

Sektor administracji i samorządów a ryzyko zawodowe

Program jest skierowany do podmiotów z sektora PKD84, m.in. urzędów miasta, sądów czy urzędów, zatrudniających od 3 do 100 pracowników.

– Obszarów problematycznych związanych z pracą w administracji jest niestety sporo. Może to być m.in. stres i pogorszenie kondycji psychicznej, często wywołany agresją ze strony interesantów. Do tego dochodzą choroby układu ruchu czy te wynikające z długotrwałej pracy przy komputerze: problemy ze wzrokiem lub migreny. Co więcej, są to nawet schorzenia wynikające z niewłaściwie serwisowanej klimatyzacji, wpływające negatywnie na nasz układ oddechowy. Należy pamiętać również o tych „uniwersalnych” zdarzeniach, jak wypadki w miejscu pracy i podczas podróży służbowych – mówi Karolina Kołaszewska, kierowniczka Biura Zarządzania Produktami TUnŻ Warta. – Nasz nowy program ubezpieczeniowy to odpowiedź na rosnące potrzeby pracodawców, którzy chcą zapewnić swoim zespołom szeroką ochronę zdrowia i życia. Do ubezpieczenia mogą przystąpić nie tylko pracownicy, ale również ich bliscy, małżonek, partner czy dzieci powyżej 18. roku życia. W dobie rosnącej świadomości zdrowotnej oraz potrzeby zabezpieczenia przyszłości, kompleksowe ubezpieczenie grupowe staje się kluczowym elementem dbałości o dobrostan zespołu i stabilność organizacji – dodaje.

Wsparcie w razie nieprzewidzianych zdarzeń

W ramach umowy można otrzymać świadczenie m.in. za pobyt w szpitalu spowodowany chorobą, w tym w szpitalu psychiatrycznym, czy wsparcie finansowe za pobyt na OIOM-ie. Polisa może również uwzględniać wypłatę świadczenia za poważne zachorowania, w tym nowotwory złośliwe, zawał serca lub udar mózgu, a także możliwość skorzystania przez ubezpieczonego z drugiej opinii medycznej lekarzy ze światowych klinik dotyczącej jakiejkolwiek choroby. Warta wypłaci świadczenie również w przypadku przeprowadzenia operacji zawartej w katalogu zawierającym 758 pozycji, w tym operacji ginekologicznych, onkologicznych, kardiologicznych oraz mniej inwazyjnych, takich jak zabiegi na cieśni nadgarstka czy żylakach. Jako dodatkowa opcja oferowana jest wypłata za operacje spoza katalogu.

W skład pakietu wchodzi również katalog usług assistance: pomoc medyczna, rehabilitacja, transport, opieka nad zwierzętami, czy wsparcie psychologa.

W nowym programie Warty proste świadczenia realizowane są w 1–2 dni. Zgłoszenia można dokonać online w kilka minut przez formularz na warta.pl lub na portalu Moja Warta.

Więcej na temat programu w najnowszym wydaniu „Gazety Ubezpieczeniowej” z 17 lutego.

(AM, źródło: Warta)

Weszły w życie przepisy o nowej składce płaconej przez ubezpieczycieli

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

7 lutego weszło w życie rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 stycznia 2025 r. w sprawie wysokości procentu składki wnoszonej przez krajowe zakłady ubezpieczeń na rzecz funduszu do spraw niewypłacalności oraz terminu jej uiszczania. Regulacja jest jednym z kilku aktów wykonawczych koniecznych do wydania w związku z niedawnymi zmianami w otoczeniu prawnym ubezpieczeń.

Konieczność zmiany dotychczas obowiązującego rozporządzenia to efekt transpozycji postanowień noweli dyrektywy komunikacyjnej, wprowadzającej m.in. regulacje mające na celu zapewnienie wypłaty odszkodowania poszkodowanym w wyniku wypadku, jeśli ich ubezpieczyciel okaże się niewypłacalny.

Obowiązujące od 6 listopada przepisy stanowią, że w przypadku niewypłacalności zakładu Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny będzie organem odpowiedzialnym za wypłatę odszkodowań za zdarzenia zaistniałe na terytorium RP (w przypadku zdarzeń zagranicznych będzie to PBUK). W celu realizacji tego zadania w ramach UFG zostanie wyodrębniony fundusz do spraw niewypłacalności, będący rachunkiem obejmującym dochody i koszty oraz aktywa i zobowiązania związane z realizacją tego zadania.

Jednym z trzech źródeł finansowania będą cykliczne wpłaty dokonywane przez określone zakłady ubezpieczeń. Regulując tę kwestię, rozporządzenie stanowi, że krajowe zakłady ubezpieczeń posiadające zezwolenie na wykonywanie działalności ubezpieczeniowej w OC posiadaczy pojazdów mechanicznych będą wnosiły na rzecz funduszu do spraw niewypłacalności 0,01% składki przypisanej brutto w danym roku kalendarzowym z w/w ubezpieczenia obowiązkowego. Składka będzie wnoszona przez ubezpieczycieli w terminie 30 dni od dnia upływu kwartału kalendarzowego, w którym został dokonany przypis, czyli 4 razy w roku i będzie określana w okresie od stycznia do grudnia danego roku kalendarzowego.

(AM, źródło: Dziennik Ustaw, gu.com.pl)

Zielone Gwarancje KUKE także w HSBC

0
Źródło zdjęcia: KUKE

Bank HSBC przystąpił do nowego programu Zielonych Gwarancji Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych, który umożliwia finansowanie inwestycji i transformację biznesu w kierunku neutralności klimatycznej. Produkty te mogą pokryć nawet 80% wartości kredytu, co pozytywnie wpływa na jego dostępność i cenę.

– Przyspieszenie inwestycji w efektywność energetyczną i rozwój branży OZE to czysty zysk dla polskiej gospodarki i biznesu, ponieważ poprawia jej pozycję konkurencyjną i wzmacnia bezpieczeństwo kraju. Zdając sobie sprawę z luki finansowej na tamtejszym rynku, uznaliśmy za konieczne włączenie KUKE we wsparcie zarówno firm, jak i sektora finansowego w tym procesie. Nasz program gwarancyjny, zapoczątkowany wśród AKW, ułatwi mobilizację kapitału również z rynków zagranicznych. Cieszymy się, że HSBC dołączy do nas, aby pomóc polskim firmom odpowiedzieć na wyzwania związane ze zmianami klimatycznymi i spełnić wymogi regulacyjne – komentuje Janusz Władyczak, prezes zarządu KUKE.

– Umowa ramowa z KUKE obejmująca program Zielonych Gwarancji to ważny krok we wspieraniu transformacji w kierunku zerowej emisji netto w Polsce i mobilizacji możliwości finansowania zielonych projektów. Cieszymy się, że oficjalnie uzyskaliśmy dostęp do programu KUKE i możemy wykorzystać nasze globalne powiązania i doświadczenie w finansowaniu eksportu, aby pomóc naszym klientom w ich podróży w kierunku zrównoważonego rozwoju – dodaje Philip Lewis, globalny współdyrektor ds. Finansowania Eksportu HSBC.

Program Zielonych Gwarancji obejmuje dwa rozwiązania:

  1. gwarancje spłaty średnio- i długoterminowych kredytów inwestycyjnych,
  2. gwarancje płatności, które mogą zabezpieczyć spłatę krótkoterminowego finansowania kapitału obrotowego lub spłatę zobowiązań wobec dostawców w Polsce i za granicą, a także wobec firm faktoringowych.

HSBC jest kolejną instytucją, obok m.in. BOŚ, BGK, Credit Agricole, Pekao, PKO BP, BNP Paribas Polska, mBanku, Santander Bank Polska oraz ING BSK, która może korzystać z oferowanych przez KUKE gwarancji spłaty finansowania przeznaczonego na przedsięwzięcia związane z ograniczaniem zmian klimatu.

(AM, źródło: LinkedIn)

Bez cyfrowego wsparcia agentowi trudno rozwijać biznes

0
Paulina Jurczyk

Rozmowa z Pauliną Jurczyk, zarządzającą działem sprzedaży w Insly

Aleksandra Wysocka: – Paulino, witam serdecznie w nowym roku! Rok 2024 był dla Was niezwykle dynamiczny. Z czym wkraczacie w 2025? Jak oceniasz minione 12 miesięcy?

Paulina Jurczyk: – Rok 2024 to rzeczywiście czas intensywnych działań i rozwoju. Można powiedzieć, że to był rok ewolucji, a nie rewolucji. Koncentrowaliśmy się na podnoszeniu jakości naszych usług i dostarczaniu realnej wartości obecnym klientom. Stawiamy na to, by Insly działało jak cyfrowy asystent agenta – narzędzie, które nie tylko automatyzuje codzienną pracę, ale przede wszystkim oszczędza czas i pozwala skupić się na tym, co dla agenta najważniejsze: relacji z klientem.

Nie ukrywam, że największym osiągnięciem była funkcjonalność Polisa AI, która zrewolucjonizowała sposób zarządzania danymi. Wystarczy, że agent zeskanuje dokument, a system sam rozpoznaje dane, przypisuje je do odpowiedniego klienta i aktualizuje bazę. To oszczędność kilku minut na każdej polisie, a przy dużych agencjach mówimy tu o godzinach pracy zaoszczędzonych każdego tygodnia.

Polisa AI brzmi jak prawdziwy przełom. Co jeszcze zadziało się w Insly w 2024 r.?

– Bardzo cieszy nas zakończenie migracji wszystkich klientów na nową wersję naszego formularza komunikacyjnego. To narzędzie, które rozwijaliśmy przez kilka lat, ale w zeszłym roku udało się w pełni wdrożyć je u wszystkich użytkowników. Formularz pozwala agentom definiować własne pakiety sprzedażowe, co skraca czas przygotowania ofert o co najmniej minutę, a czasem nawet więcej.

Nowością jest również możliwość integracji formularzy z internetowymi stronami agentów. Klient może samodzielnie wypełnić dane online, co nie tylko ułatwia agentowi pracę, ale też wpisuje się w hybrydowy model obsługi, który staje się coraz bardziej popularny.

Wspomniałaś o hybrydowym modelu pracy. Jak Insly wspiera agentów w dostosowywaniu się do zmieniających się potrzeb klientów?

– Naszą odpowiedzią jest InslyPay – jedno z najważniejszych wdrożeń w 2024 r. To kompleksowe rozwiązanie płatnicze, które pozwala klientom opłacać polisy kartą, BLIK-iem, a nawet w formie płatności cyklicznych. Dzięki temu agenci mogą szybko i wygodnie obsługiwać transakcje, bez konieczności korzystania z zewnętrznych narzędzi.

InslyPay działa już w ośmiu towarzystwach ubezpieczeniowych, a w 2025 r. planujemy integrację z kolejnymi.

A co z compliance? Dalej wspieracie agentów w realizacji obowiązków prawnych?

– Compliance to temat, który nieustannie się rozwija i wymaga uwagi. W 2024 r. rozwinęliśmy moduły wspierające analizę potrzeb klienta (APK) oraz zgodność z RODO. Dzięki nim agenci mogą przechowywać wszystkie wymagane dokumenty w jednym miejscu, generować raporty i realizować obowiązki zgodnie z przepisami.

To rozwiązanie zyskało uznanie szczególnie podczas kontroli KNF – agenci korzystający z naszego systemu mogli w prosty sposób przedstawić pełną dokumentację. Warto wspomnieć, że corocznie przechodzimy audyty ISO, które potwierdzają, że nasze systemy spełniają najwyższe standardy bezpieczeństwa danych.

Skoro mówimy o danych i technologii, to jakie wyzwania napotykacie w kontekście współpracy z multiagencjami?

– Rozliczenia prowizyjne to obszar, który wciąż wymaga dużej uwagi. Dla wielu multiagencji to proces czasochłonny i podatny na błędy. W 2024 r. wdrożyliśmy serwis, który automatycznie porównuje dane z zakładów ubezpieczeń z informacjami w systemie agenta.

To rozwiązanie pozwala nie tylko zaoszczędzić czas, ale też uniknąć nieścisłości. Co więcej, nasze systemy zapewniają pełne bezpieczeństwo danych – wszystkie dokumenty są przechowywane zgodnie z RODO, co eliminuje ryzyko naruszeń.

Jakie są Wasze plany na 2025 r.?

– Chcemy mocniej skupić się na ubezpieczeniach niekomunikacyjnych, które mają ogromny potencjał rozwoju. To produkty bardziej dochodowe, a jednocześnie wymagające innego podejścia w sprzedaży. Chcemy dostarczyć agentom narzędzia, które pozwolą im skuteczniej obsługiwać te produkty i zwiększać sprzedaż.

Będziemy też rozwijać InslyPay, dodając nowe funkcje i integrując kolejne towarzystwa ubezpieczeniowe. Kolejnym celem jest dalsza praca nad intuicyjnością naszego systemu – chcemy, by był jeszcze bardziej przyjazny i spójny, od pierwszego kontaktu z klientem po rozliczenia.

Nie zapominamy też o automatyzacji – sztuczna inteligencja, która stoi za Polisą AI, będzie rozwijana, by mogła wspierać agentów w jeszcze większym zakresie, na przykład poprzez automatyczne rekomendacje dotyczące odnowień czy dodatkowych produktów.

Brzmi ambitnie! Jak oceniasz swoje szanse na realizację tych planów?

– Mamy świetny zespół i jasną wizję, więc jestem przekonana, że 2025 r. będzie dla nas wyjątkowy. Technologia rozwija się szybko, a my staramy się być nie tylko na bieżąco, ale wręcz wyprzedzać potrzeby rynku. Naszą misją jest tworzenie narzędzi, które realnie ułatwiają pracę agentom i pozwalają im rozwijać swoje biznesy. Bez cyfrowego wsparcia agentowi trudno rozwijać biznes, ponieważ jest przygnieciony ogromem obowiązków formalnych i administracyjnych. Często zajmuje się przerzucaniem stosów papierków, zamiast skupiać się na budowaniu relacji z klientami.

Naszym celem jest uwolnienie agentów od tych codziennych, powtarzalnych zadań. Insly pozwala im odzyskać czas i energię, dzięki czemu mogą w pełni skoncentrować się na sprzedaży i rozwoju swoich usług.

Dziękuję za rozmowę.

Aleksandra E. Wysocka

Sygnaliści w ubezpieczeniach – nowy obowiązek czy szansa na bezpieczny biznes?

0
Jakub Dziedzic

Od 25 września 2024 r. w Polsce obowiązuje ustawa o ochronie sygnalistów, która wprowadza nowe obowiązki dla przedsiębiorców, w tym dla agentów i brokerów ubezpieczeniowych.

Wielu z nas może nie zdawać sobie z tego sprawy, ale w zakresie usług, produktów i rynków finansowych ustawa jest bezlitosna i obejmuje wszystkich przedsiębiorców, niezależnie od liczby zatrudnionych pracowników. Dlatego też, w przeciwieństwie do innych sektorów, w branży ubezpieczeniowej obowiązek wdrożenia procedury i systemu zgłoszeń dotyczy również małych firm, w tym jednoosobowych działalności, co oznacza, że nawet najmniejsi agenci i brokerzy muszą dostosować się do nowych regulacji.

Kim jest sygnalista i dlaczego jego ochrona jest tak istotna?

Sygnalista to osoba, która zgłasza lub ujawnia informację o naruszeniu prawa lub procedur uzyskaną w kontekście związanym z pracą. Może to być agent, broker, OFWCA, OFWCB, pracownik, współpracownik, zleceniobiorca, dostawca usług, praktykant, a nawet osoba, którą dopiero rekrutujemy do współpracy – każda osoba, która zetknęła się z nieprawidłowościami, ma prawo do ich zgłoszenia.

Ustawa ma na celu zapewnienie takim osobom ochrony przed represjami, jak na przykład zwolnienie z pracy, szykany czy mobbing.

W praktyce, w branży ubezpieczeniowej może to oznaczać zgłaszanie:

  • nieuczciwych praktyk sprzedażowych,
  • naruszeń dotyczących ochrony danych osobowych klientów,
  • prób fałszowania dokumentacji polisowej,
  • przymuszania klientów do zawierania niekorzystnych umów,
  • nieprzestrzegania procedur AML (przeciwdziałania praniu pieniędzy).

Dzięki wdrożeniu odpowiednich procedur zgłoszeniowych możliwe jest szybkie reagowanie na problemy i eliminowanie nieprawidłowości, zanim staną się one poważnym zagrożeniem prawnym czy reputacyjnym dla naszej firmy.

Nowe obowiązki dla agentów i brokerów ubezpieczeniowych

Zgodnie z nowymi przepisami przedsiębiorcy działający w sektorze ubezpieczeniowym, niezależnie od liczby zatrudnionych osób, są zobowiązani do wdrożenia procedur umożliwiających zgłaszanie nieprawidłowości. Oznacza to konieczność:

  • Stworzenia bezpiecznych kanałów zgłoszeniowych – należy zapewnić wszystkim pracownikom i współpracownikom możliwość anonimowego i poufnego zgłaszania nieprawidłowości. Może to być odpowiednia skrzynka e-mailowa, infolinia lub specjalna platforma internetowa (www.fort.com.pl).
  • Opracowania procedur zgłoszeń wewnętrznych – trzeba przygotować dokumentację określającą sposób przyjmowania i rozpatrywania zgłoszeń, z jasno określonym harmonogramem działań i odpowiedzialnościami.
  • Wyznaczenia osoby odpowiedzialnej za obsługę zgłoszeń – należy wskazać konkretną osobę lub zespół odpowiedzialny za przyjmowanie, analizowanie i podejmowanie działań w odpowiedzi na zgłoszenia. Może to być wewnętrzny pracownik firmy lub zewnętrzny podmiot specjalizujący się w obsłudze sygnalistów.
  • Zapewnienia ochrony sygnalistom – należy wprowadzić mechanizmy chroniące osoby zgłaszające przed ewentualnymi represjami, np. poprzez politykę „zero tolerancji” wobec działań odwetowych.
  • Regularnego monitorowania i raportowania – warto przeprowadzać audyty i sprawdzać, czy system zgłoszeniowy działa skutecznie.
  • Cyklicznych szkoleń wewnętrznych – pracownicy i współpracownicy powinni być regularnie szkoleni w zakresie procedur zgłaszania nieprawidłowości, ich praw i obowiązków jako sygnalistów oraz sposobów ochrony przed ewentualnymi represjami. Szkolenia powinny obejmować zarówno aspekty prawne, jak i praktyczne przypadki z branży ubezpieczeniowej.

Brak odpowiednich procedur może skutkować sankcjami, w tym grzywnami czy nawet karą pozbawienia wolności za utrudnianie dokonywania zgłoszeń.

Praktyczne kroki do wdrożenia ustawy

  1. Analiza obecnej sytuacji – sprawdź, czy w twojej firmie istnieją już mechanizmy umożliwiające zgłaszanie nieprawidłowości.
  2. Opracowanie procedur – przygotuj dokumentację określającą sposób przyjmowania i rozpatrywania zgłoszeń.
  3. Stworzenie kanałów zgłoszeniowych – zapewnij bezpieczne i poufne metody zgłaszania, takie jak odpowiednie skrzynki e-mail, infolinie czy platformy online. Wyznacz osobę odpowiedzialną za rozpatrywanie zgłoszeń.
  4. Szkolenie pracowników – przeszkol siebie i swoich współpracowników w zakresie nowych procedur oraz znaczenia ochrony sygnalistów.
  5. Monitorowanie i aktualizacja – regularnie monitoruj skuteczność wdrożonych procedur i w razie potrzeby wprowadzaj niezbędne zmiany.

Czy warto wdrażać procedury samodzielnie?

Samodzielne wdrożenie systemu dla sygnalistów może być czasochłonne i wymagać dodatkowej wiedzy prawnej oraz technologicznej. Warto rozważyć skorzystanie z usług firm specjalizujących się w tym zakresie. W ramach wspólnego projektu JD Compliance i Fort oferujemy kompleksowe rozwiązania przeznaczone dla dystrybutorów ubezpieczeń, tj.:

  • Pełne wdrożenie zgodne z ustawą wraz z kompletem wymaganej dokumentacji,
  • Obsługę prawną i compliance przeznaczoną dla agentów i brokerów,
  • Możliwość pełnego zlecenia zewnętrznej obsługi systemu,
  • Szkolenia,
  • Gotowe rozwiązania technologiczne umożliwiające bezpieczne zgłaszanie nieprawidłowości,
  • Dodatkowe zniżki na usługi prawne i compliance oferowane przez JD Compliance oraz pakiet narzędzi informatycznych wspierających pracę multiagencji oferowanych przez Fort.

Dzięki temu możesz skupić się na swojej podstawowej działalności, mając pewność, że kwestie związane z ochroną sygnalistów są w dobrych rękach. Korzystanie z takiego rozwiązania daje też gwarancję, że procedury będą zgodne z przepisami i aktualizowane na bieżąco.

Podsumowanie

Wdrożenie ustawy o ochronie sygnalistów to nie tylko obowiązek prawny, ale także szansa na zwiększenie transparentności i zaufania w firmie. Dzięki odpowiednim procedurom możesz nie tylko spełnić wymogi prawne, ale także poprawić kulturę organizacyjną i zminimalizować ryzyko związane z nieprawidłowościami.

Dobrze działający system ochrony sygnalistów pomaga w wykrywaniu problemów na wczesnym etapie, co może oszczędzić firmie poważnych konsekwencji finansowych i prawnych. Jest to więc nie tylko forma zgodności z regulacjami, ale także inwestycja w bezpieczeństwo biznesu.

Jakub Dziedzic
współzałożyciel projektu Sygnaliści oraz Compliance Officer w JD Compliance – Innowacyjnych usługach compliance w dystrybucji ubezpieczeń

jakub.dziedzic@jdcompliance.pl
www.jdcompliance.pl
www.fort.com.pl/sygnalisci.html

Ubezpieczenia na życie dla młodych – moda czy konieczność?

0
Małgorzata Plota

Ubezpieczenia na życie często odbierane są jako produkt dla starszych osób lub rodzin z dziećmi. Tymczasem wczesne rozpoczęcie budowania ochrony ubezpieczeniowej niesie ze sobą wiele korzyści, zarówno finansowych, jak i praktycznych.

Jak skutecznie przekonać młode pokolenie do zainteresowania się tym tematem?

Podstawowym wyzwaniem jest brak świadomości finansowej. Warto podkreślać, że im wcześniej rozpocznie się budowanie ochrony ubezpieczeniowej, tym niższe będą składki i większe możliwości rozbudowy polisy w przyszłości. Edukacja powinna skupiać się na praktycznych aspektach i realnych scenariuszach życiowych, które pokazują wartość posiadania ubezpieczenia.

Współczesne produkty ubezpieczeniowe powinny ewoluować wraz ze zmieniającymi się potrzebami klientów. Młode pokolenie szczególnie ceni sobie elastyczność warunków umowy, która pozwala na modyfikację zakresu ochrony w zależności od zmieniającej się sytuacji życiowej. Istotna jest również prostota i przejrzystość zapisów, bez skomplikowanego języka prawniczego. Nowoczesne rozwiązania technologiczne, takie jak aplikacje mobilne do zarządzania polisą, są obecnie standardem oczekiwanym przez młodych klientów.

Adekwatna komunikacja i argumenty

W dotarciu do młodego pokolenia kluczową rolę odgrywa odpowiedni język i kanały komunikacji. Przekaz powinien być bezpośredni i autentyczny, oparty na konkretnych przykładach z życia. Media społecznościowe i platformy cyfrowe stanowią naturalne środowisko komunikacyjne dla młodych ludzi, dlatego obecność ubezpieczycieli w tych kanałach jest niezbędna. Współpraca z influencerami i liderami opinii może pomóc w budowaniu wiarygodności i zaufania do marki. Nowoczesne formaty komunikacji, takie jak krótkie materiały wideo czy infografiki, pozwalają na skuteczne przekazywanie złożonych treści w przystępnej formie.

W komunikacji z młodymi ludźmi warto skupić się na konkretnych korzyściach płynących z posiadania ubezpieczenia na życie. Zabezpieczenie kredytów, szczególnie mieszkaniowych, stanowi istotny argument dla osób planujących zakup własnego lokum. Ochrona bliskich w przypadku nieprzewidzianych zdarzeń to uniwersalna wartość, która przemawia również do młodego pokolenia. Możliwość łączenia ochrony ubezpieczeniowej z elementami inwestycyjnymi może być atrakcyjna dla osób myślących o długoterminowym budowaniu kapitału.

Rola technologii

Digitalizacja procesów ubezpieczeniowych jest kluczowym elementem w dotarciu do młodych klientów. Możliwość zakupu polisy online, bez konieczności odwiedzania placówki, odpowiada współczesnym preferencjom zakupowym. Intuicyjna aplikacja do zarządzania ubezpieczeniem powinna umożliwiać nie tylko wgląd w dokumenty, ale także szybką komunikację z ubezpieczycielem. Proces likwidacji szkód powinien być maksymalnie uproszczony i dostępny przez internet. Integracja z popularnymi systemami płatności oraz pełny dostęp do dokumentacji w formie elektronicznej to obecnie standard oczekiwany przez młodych klientów.

Skuteczne zachęcenie młodych ludzi do zakupu ubezpieczenia na życie wymaga kompleksowego podejścia, łączącego edukację finansową, nowoczesne produkty i efektywną komunikację. Tak można przełamać barierę nieufności i przekonać młode pokolenie do wartości ubezpieczeń na życie.

Małgorzata Plota
ekspertka w dziedzinie data mining oraz analityki ubezpieczeniowej

18,289FaniLubię
822ObserwującyObserwuj

Aktualne wydanie