Blog - Strona 8 z 1464 - Gazeta Ubezpieczeniowa – Portal

UNIQA radzi firmom, jak zminimalizować ryzyko wystąpienia niepożądanych zdarzeń

0
Źródło zdjęcia: UNIQA

Eksperci UNIQA stworzyli przewodnik prewencyjny dla firm. Publikacja zawiera sprawdzone metody minimalizacji ryzyka np. pożarów, katastrof budowlanych czy przestojów w produkcji. Przedsiębiorcy znajdą w nim także sposoby na optymalizowanie kontroli, utrzymania i konserwacji swoich zakładów przemysłowych.

– Misją UNIQA jest pomoc w minimalizowaniu prawdopodobieństwa zdarzeń niepożądanych i łagodzenia ich ewentualnych skutków. Dlatego przygotowaliśmy przewodnik, w którym przedstawiamy rozwiązania i sposoby poprawy bezpieczeństwa w firmach – mówi Tomasz Szarek, dyrektor zarządzający Pionu Klienta Korporacyjnego i Rozwoju Biznesu UNIQA.

Kompleksowa wiedza w jednym miejscu

W przewodniku czytelnicy znajdą klarowne i praktyczne informacje. Obszary, w których inżynierowie oceny ryzyka UNIQA w trakcie audytów lub konsultacji identyfikują najwięcej zagrożeń, zostały podzielone tematycznie i przedstawione w 18 rozdziałach. Każdy z nich zawiera szczegółowe opisy procedur oraz rekomendacje ekspertów. Przewodnik został wzbogacony o liczne ilustracje, diagramy, tabele oraz checklisty, które ułatwiają zrozumienie i wdrożenie przedstawionych rozwiązań.

– Jednym z kluczowych tematów poruszanych w przewodniku jest bezpieczeństwo pożarowe. W większości zakładów produkcyjnych oraz magazynów występuje zagrożenie wybuchem lub pożarem w następstwie wybuchu. Prawdopodobieństwo takiego zdarzenia oraz skala uszkodzeń różnią się w zależności od profilu produkcji, instalacji i urządzeń, rodzajów magazynowanych lub konfekcjonowanych substancji. W przewodniku przedstawiamy sprawdzone metody i rozwiązania, które pomagają firmom minimalizować te niebezpieczeństwo – mówi Ewa Krajnik-Żuk, menedżerka Zespołu Inżynierów Ryzyka UNIQA.

Jak zwiększyć ochronę firmy?

Opracowanie zawiera rekomendacje dotyczące stosowania nowoczesnych technologii oraz procedur, które zwiększają ochronę mienia przedsiębiorstwa. Przedstawione rozwiązania są powszechnie akceptowane przez rynek ubezpieczeniowy i sprawdzone w praktyce. Przedsiębiorca w materiale UNIQA znajdzie praktyczne wskazówki dotyczące:

  • kontroli wewnętrznych,
  • zarządzaniem wykonawcami,
  • użytkowaniem, składowaniem i konserwacją ruchomości i nieruchomości,
  • ładowaniem akumulatorów,
  • użytkowaniem drzwi i bram,
  • zapobieganiu katastrof budowlanych.

Obok zagadnień związanych z bezpieczeństwem i odpornością operacyjną przedsiębiorstw w dokumencie pojawił się rozdział poświęcony kwestiom ESG i jego raportowania wprowadzonego przez dyrektywę CSRD.

Przewodnik prewencyjny UNIQA ma charakter informacyjno-edukacyjny i jest udostępniany nieodpłatnie. Można go pobrać na stronie internetowej UNIQA.

(AM, źródło: UNIQA)

Warta liderem segmentu nowo rejestrowanych pojazdów

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Z danych zebranych przez Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR wynika, że od początku 2025 roku zarejestrowano w Polsce blisko 400 tys. samochodów o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony, z czego 40% to pojazdy nowe, a 60% importowane. Analiza instytutu wykazała ponadto, że nastąpiła zmiana lidera wśród ubezpieczycieli nowo rejestrowanych pojazdów.

Szacunki IBRM SAMAR wskazują, że w 2025 roku liderem nowo rejestrowanych aut (nowe + importowane) zostało TUiR Warta. Jego udział zwiększył się o 5,94 punktu procentowego do 23,93%. Z kolei liderujący od początków istnienia rankingu PZU spadł na drugą pozycję, tracąc w ciągu roku 7,37 p.p., i jego obecny udział plasuje się na poziomie 20,71%. Trzecia w zestawieniu ERGO Hestia zyskała 1,16 p.p., w efekcie czego jej udział wzrósł do 17,28%.

Z ustaleń IBRM SAMAR wynika, że głównym powodem wahań na pierwszych dwóch pozycjach są ubezpieczenia aut importowanych, w których PZU już w minionym roku wyraźnie stracił udziały. W segmencie aut osobowych jeszcze w styczniu 2024 roku udział PZU wynosił 28,7% . Z kolei w marcu 2025 roku był on o 15,5 p.p niższy, plasując się na poziomie 13,2%. W segmencie aut dostawczych spadek wyniósł 2,2 p.p., zatrzymując się na poziomie 14,4%. Natomiast udział ubezpieczeń PZU w rynku aut importowanych wyniósł 14,3%. Pozycję lidera w tym obszarze zajmuje TUiR Warta (32%), za plecami której plasuje się UNIQA 18,2%.

Autorzy analizy zastrzegają, że dane dotyczące ubezpieczeń zawierają wiele braków, ponieważ trafiają do baz CEPiK z pewnym opóźnieniem. W tym roku w I kwartale brakuje 9% danych, a rok wcześniej braki stanowiły 10% rejestracji. Dlatego też rzeczywiste rankingi mogą nieznacznie odbiegać od rzeczywistości.

(AM, źródło: IBRM SAMAR)

Strategiczna wizja polskiej transformacji energetycznej wiodącym motywem EuroPOWER & OZE POWER

0
Źródło zdjęcia: MMC Polska

W dniach 3–4 kwietnia w warszawskim The Westin Warsaw Hotel odbyła się 41. Konferencja Energetyczna EuroPOWER & OZE POWER – jedno z najważniejszych wydarzeń branży energetycznej. Patronem medialnym konferencji była „Gazeta Ubezpieczeniowa”.

Jednym z głównych akcentów spotkania była debata poświęcona strategicznej wizji polskiej transformacji energetycznej. Eksperci wskazali na kluczowe dokumenty – KPEiK oraz PEP 2040 – jako filary przyszłych inwestycji, regulacji i mechanizmów wsparcia. Podkreślano wagę integracji różnych źródeł energii, innowacyjnych rozwiązań oraz społecznej akceptacji zmian.

Istotnym tematem konferencji była również rola gazu w transformacji sektora energetycznego i ciepłowniczego. Dyskusje koncentrowały się wokół roli LNG, rozwoju niskoemisyjnych technologii oraz inwestycji w biogaz, biometan i wodór jako paliwa przyszłości.

Skąd pieniądze na transformację?

Panel poświęcony zielonej energii uwydatnił kluczowe znaczenie odnawialnych źródeł energii, magazynów energii oraz nowoczesnych rozwiązań infrastrukturalnych. Zwrócono uwagę na konieczność uproszczenia procesów inwestycyjnych, dostosowania regulacji oraz promocji modelu energetyki zdecentralizowanej.

Nie zabrakło również zagadnień związanych z rozwojem energetyki jądrowej w Polsce. Eksperci podjęli tematy bezpieczeństwa, finansowania projektów jądrowych oraz rozwoju SMR-ów i udziału polskich dostawców w krajowym łańcuchu wartości.

Ważnym punktem programu był blok poświęcony finansowaniu transformacji energetycznej. Dyskusje dotyczyły roli zielonych instrumentów finansowych, partnerstw publiczno-prywatnych oraz wpływu regulacji i standardów ESG na decyzje inwestycyjne i rozwój sektora.

Cyfrowe aspekty zmiany energetycznej

Drugiego dnia uczestnicy skupili się na przyszłości sieci elektroenergetycznych. Rozważano znaczenie inteligentnego opomiarowania, digitalizacji i nowych modeli taryfowych jako warunków dla stabilnej, nowoczesnej infrastruktury.

Panel dotyczący cyfryzacji w energetyce podkreślił rolę danych, sztucznej inteligencji oraz cyberbezpieczeństwa w nowoczesnym zarządzaniu systemem energetycznym. Eksperci omówili również wpływ regulacji, takich jak NIS2, AI Act i normy ISO, na sektor.

W kontekście rozwoju energetyki wiatrowej akcentowano konieczność modernizacji infrastruktury przesyłowej, rozwoju farm offshore, ułatwień legislacyjnych oraz wdrażania innowacyjnych technologii zwiększających efektywność turbin.

Konferencję zakończył blok poświęcony suwerenności technologicznej Polski. Podkreślono znaczenie rozwijania potencjału krajowych firm produkcyjnych, wspierania local content oraz wzmacniania krajowego łańcucha dostaw jako fundamentu niezależności energetycznej i technologicznej kraju. 

(AM, źródło: EuroPOWER & OZE POWER)

PayPo wchodzi do ubezpieczeń w towarzystwie Comperii

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Agenci Comperia Ubezpieczenia jako jedyni na polskim rynku mogą oferować klientom polisy z płatnością odroczoną od PayPo. To efekt rozpoczętej niedawno współpracy między Grupą Comperia oraz PayPo. Dodatkowo Comperia Ubezpieczenia wprowadza możliwość rozłożenia płatności za ubezpieczenie na raty 0%.

– Kontynuujemy naszą strategię zapewnienia maksymalnego komfortu klientom kupującym ubezpieczenia za pośrednictwem naszej sieci agentów. Cieszymy się, że dzięki tej współpracy i integracji z naszą aplikacją Comperia Agent jako pierwsi na polskim rynku ubezpieczeń możemy zaoferować płatności odroczone od PayPo – mówi Rafał Bojarczuk, członek zarządu Comperia Ubezpieczenia. – Wprowadzenie tej możliwości oraz oferty rat 0% to kolejny, po uruchomieniu dwa lata temu płatności Comfino, krok w kierunku elastycznych i dopasowanych do potrzeb klientów rozwiązań płatniczych – dodaje.

Płatności odroczone od PayPo pozwalają na zapłatę za ubezpieczenie w ciągu 30 dni od zawarcia umowy. W tym czasie klienci mogą też zdecydować się na rozłożenie całej płatności na dogodną dla siebie liczbę rat.

Korzyści dla agentów

Na wprowadzeniu nowych metod płatności skorzystają również agenci. Dzięki temu, że cały proces zawarcia umowy finansowania odbywa się bez udziału agenta, nie musi on przechodzić dodatkowych szkoleń ani pełnić funkcji pośrednika finansowego.

– W ostatnim czasie obserwujemy wyraźny wzrost zainteresowania płatnościami odroczonymi i ratalnymi w ubezpieczeniach – zauważa Rafał Bojarczuk. – Możliwość opóźnienia płatności lub rozłożenia należności na raty jest dla wielu osób wybawieniem. Dzięki temu nie muszą rezygnować z ważnych planów, a jednocześnie mają pewność, że ich ubezpieczenie zostanie uruchomione na czas – podsumowuje.

(AM, źródło: Profeina)

Rankomat: Młodzi kierowcy muszą sięgnąć głębiej do kieszeni

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Z danych Rankomat wynika, że w I kwartale 2025 roku średnia cena OC posiadaczy pojazdów mechanicznych dla 19-latka wyniosła 2619 zł, podczas gdy 61-latek zapłacił za to samo ubezpieczenie zaledwie 578 zł. Zdaniem 55% uczestników badania przeprowadzonego na zlecenie porównywarki młodzi kierowcy płacą za dużo. Z kolei 23% uznaje taką politykę firm ubezpieczeniowych za uzasadnioną.

Dlaczego młodzi powinni płacić mniej? 

55% respondentów, którzy przyznali, że młodzi kierowcy powinni płacić mniej, argumentuje, że ceny OC ppm. są za wysokie dla wszystkich, a dla najmłodszych szczególnie. Z kolei 51% przyznało, że takie koszty utrudniają im usamodzielnienie się w dorosłym życiu. 32% uważa, że obecne stawki nie odzwierciedlają ryzyka wystąpienia szkody. Najrzadziej wskazywano, że nowoczesne samochody wspierają kierowców w bezpiecznej jeździe, co redukuje ryzyko spowodowania szkody. 

Dlaczego młodzi powinni płacić więcej? 

Z kolei wśród ankietowanych, którzy uważają, że młodzi płacą adekwatne składki, dominuje przekonanie, iż nie mają oni doświadczenia i stwarzają większe ryzyko na drogach – tak twierdzi 62% badanych. 57% respondentów uważa, że młodzi kierowcy są brawurowi, a 42% jest przekonanych, że powodują oni najwięcej wypadków. Najmniej liczna grupa uważa, że tacy kierowcy decydują się na starsze auta, które są w gorszym stanie technicznym. 

– Średnia cena OC dla 19-latków wzrosła o ponad 500 zł. Ten wzrost o 25,6% sprawia, że najmłodsi kierowcy są grupą, która najbardziej odczuwa podwyżki cen obowiązkowej polisy komunikacyjnej. Różnica w cenie polisy między nimi a 61-latkami wynosi ponad 2 tys. zł. Na szczęście, porównując ceny, mają szansę zaoszczędzić nawet ponad 2700 zł, a dzięki naszemu programowi wspierającemu młodych kierowców otrzymają kolejnych 300 zł zniżki – mówi Łukasz Wyrzykowski, CMO Rankomat. 

 (AM, źródło: Rankomat)

Rozbito grupę przestępczą, w skład której wchodzili byli pracownicy ubezpieczycieli

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Podlaski pion Przestępczości Zorganizowanej Prokuratury Krajowej prowadzi śledztwo dotyczące zorganizowanej grupy przestępczej działającej w latach 2013–2016 na terenie województwa mazowieckiego. Jej celem było wyłudzanie odszkodowań komunikacyjnych od ubezpieczycieli z tytułu pozorowanych zdarzeń. Łączna wartość szkody wyrządzonej co najmniej 7 towarzystwom to przynajmniej 2 mln zł.

25 lutego na polecanie prokuratora funkcjonariusze Wydziału do Zwalczania Zorganizowanej Przestępczości Ekonomicznej Zarządu w Olsztynie Centralnego Biura Śledczego Policji zatrzymali 12 osób. Przedstawiono im zarzuty udziału w zorganizowanej grupie przestępczej zajmującej się wyłudzeniami odszkodowań z pozorowanych zdarzeń komunikacyjnych i wyłudzeń kwot związanych z wypożyczeniem pojazdów zastępczych przy likwidacji szkód. Ponadto zarzuty dotyczą fałszowania faktur VAT na zakup części zamiennych, które następnie  stanowiły podstawę wystawiania kolejnych dokumentów związanych z bezgotówkową naprawą aut przez firmy działające na terenie województwa mazowieckiego. W tej chwili zarzuty dotyczą 60 zdarzeń.  

Mechanizm działania 

Z ustaleń organów ścigania wynika, że podejrzani w części zdarzeń celowo powodowali kolizje, w części uszkadzali auta, pozorując ich kontakt ze zwierzętami lub poboczem. W każdej sytuacji wykorzystano puste, sfałszowane faktury VAT, które dotyczyły zakupu części zamiennych. Następnie na tej podstawie wystawiano finalną fakturę związaną z bezgotówkową likwidacją szkody. 

W ramach grupy działały osoby, które wcześniej były zatrudnione w znanych towarzystwach ubezpieczeń. Po przesłuchaniu podejrzanych prokurator zastosował wobec nich wolnościowe środki zapobiegawcze: dozór policji połączony z zakazem kontaktów z osobami wymienionymi w treści ogłoszonych im zarzutów oraz zakaz opuszczania kraju połączony z zatrzymaniem paszportu. W toku śledztwa zabezpieczono majątek podejrzanych na łączną kwotę blisko 3 mln zł.

Aktualnie w śledztwie zarzuty postawiono 16 osobom. Łączna wartość szkody wyrządzonej co najmniej 7 zakładom ubezpieczeń stanowi kwotę nie mniejszą niż 2 mln zł.

(AM, źródło: Prokuratura Krajowa)

Przygotowanie do egzaminu brokerskiego metodą MINDMAPPING

0
Źródło zdjęcia: Cza na szkolenie

Instytut Szkoleniowy A&D organizuje kurs przygotowujący do egzaminu na brokera ubezpieczeniowego. Patronem medialnym przedsięwzięcia jest „Gazeta Ubezpieczeniowa”.

Kurs brokerski został przygotowany pod kątem uzyskania pozytywnego wyniku z testu egzaminacyjnego. Podczas całego czterodniowego kursu analizowanych jest blisko 1000 pytań testowych, jakie padały w testach z poprzednich edycji egzaminu.

Ponieważ pytania z poprzednich edycji jedynie w niewielkim procencie tworzą nowe testy, prowadzący kurs starają się przede wszystkim w prosty i łatwy do zapamiętania sposób wytłumaczyć konkretne zagadnienia egzaminacyjne. Pozwala to odpowiedzieć na pytania stanowiące modyfikacje pytań z poprzednich edycji lub na pytania zupełnie nowe, ale dotyczące tych samych obszarów tematycznych.

W przypadku otrzymania liczby punktów bliskiej progu zdawalności w ramach kursu jego organizatorzy proponują również pomoc w zredagowaniu odwołania do Komisji Egzaminacyjnej.

Kursy są prowadzone metodą MINDMAPPING. Opiera się ona na wykorzystaniu schematów nazywanych „mapami pamięci”. Pozwalają one na zrozumienie i zapamiętanie prezentowanych zagadnień, a także doskonale sprawdzają się przy powtarzaniu materiału oraz odszukiwaniu potrzebnych informacji.

Tematyka kursu jest zgodna z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 14 października 2014 r. w sprawie egzaminu dla brokerów ubezpieczeniowych i reasekuracyjnych oraz Komisji Egzaminacyjnej dla Brokerów Ubezpieczeniowych i Reasekuracyjnych

Szczegóły na temat kursu

(AM, źródło: szkolenia-ubezpieczeniowe.pl)

Rumunia: Składka życiowa wzrosła bardziej niż majątkowa

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Całkowita składka przypisana brutto rynku ubezpieczeniowego w Rumunii – z uwzględnieniem firm podlegających Urzędowi Nadzoru Finansowego i oddziałów zagranicznych ubezpieczycieli – osiągnęła w 2024 r. poziom 23,4 mld lei rumuńskich (4,7 mld euro), o 11% wyższy w stosunku do 2023 r. Do wzrostu przyczyniły się segmenty ubezpieczeń zarówno ogólnych, jak i życiowych.

Składka z ubezpieczeń ogólnych wzrosła o 10%, podczas gdy ubezpieczenia na życie odnotowały jeszcze silniejszy wzrost – o 16% r/r. Największy wpływ na wzrost rynku miały ubezpieczenia komunikacyjne, ubezpieczenia od ognia i katastrof naturalnych oraz tradycyjne ubezpieczenia na życie.

Wskaźniki koncentracji rynku świadczą o stosunkowo stabilnym otoczeniu konkurencyjnym w różnych jego segmentach. Składka z firm podlegających nadzorowi krajowemu wyniosła 19,8 mld lei, co stanowi 84% sumy składek.

(AC, źródło: Xprimm)

Dołącz do nas i zostań częścią UNIQA na długo!

0

Menedżer/Menedżerka Regionu

Lokalizacja: cała Polska (w formularzu województwo do wyboru)

Forma zatrudnienia: umowa o pracę

Czas pracy: zadaniowy

Twoje codzienne zadania:

Praca w sprzedaży na etacie w UNIQA to szansa na rozwój zawodowy. Oferujemy ambitne plany, w których będziesz działać autonomicznie i mieć realny wpływ na wyniki. Nasz wspierający zespół zapewni Ci niezbędne wsparcie.

Rozpoczniesz od profesjonalnego wdrożenia, poznania naszej sieci partnerów i narzędzi, które pomogą Ci osiągnąć wysokie wyniki. Szybko poczujesz się częścią zespołu, korzystając z elastycznego dnia pracy, mentoringu koleżeńskiego, wirtualnego opiekuna partnerów oraz regularnych spotkań.

  • Realizacja celów sprzedażowych, rozwijanie podległego regionu sprzedaży i ciągła praca nad wizerunkiem.
  • Poszukiwanie nowych partnerów agencyjnych i zbudowanie z nimi trwałych relacji.
  • Utrzymywanie świetnych relacji z obecnymi partnerami UNIQA.
  • Prowadzenie szkoleń produktowych, dbając o swój ciągły rozwój.
  • Kreowanie i wdrażanie nowych inicjatyw.
  • Dbanie o kompletność dokumentacji nowych partnerów.

Twoje doświadczenie i umiejętności:

  • Doświadczenie w sprzedaży. Niekoniecznie w ubezpieczeniach, ale to na pewno atut.
  • Wysoko rozwinięte umiejętności komunikacyjne i negocjacyjne. Pochwal się Twoimi sukcesami.
  • Samodzielność i silna motywacja do osiągania celów.
  • Umiejętności organizacji pracy i zarządzania czasem.
  • Prawo jazdy oraz gotowość do pracy w terenie.

Specjalnie dla Ciebie mamy:

  • Samochód służbowy Toyota Corolla do użytku również własnego, iPhone i komputer.
  • System motywacyjny.
  • Pracę dla rozpoznawalnej marki o określonej kulturze organizacyjnej.
  • Szeroką liczbę narzędzi, które mają wesprzeć Cię w realizacji celów.
  • Elastyczny czas pracy/praca mobilna w terenie (2 dni zdalnie w miesiącu).

Dołącz do nas i zostań częścią UNIQA na długo! Aplikuj na uniqa.pl/kariera


Współadministratorami Twoich danych są spółki UNIQA w Polsce: UNIQA Towarzystwo Ubezpieczeń S.A., UNIQA Towarzystwo Ubezpieczeń na Życie S.A., UNIQA Polska S.A., UNIQA Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych S.A., UNIQA Powszechne Towarzystwo Emerytalne S.A., UNIQA Automotive Sp. z o.o., U-Services Sp. z o.o. Twoje dane przetwarzamy zawsze zgodnie z prawem. Wyznaczyliśmy inspektora ochrony danych, z którym możesz się skontaktować poprzez mail: dane.osobowe@uniqa.pl lub listownie. Z inspektorem ochrony danych możesz się kontaktować we wszystkich sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych oraz korzystania z praw związanych z przetwarzaniem danych.

PZU i SAS AI Governance Advisory opracują ubezpieczeniowe standardy zarządzania AI

0
Źródło zdjęcia: PZU

Ochrona klientów, zapewnienie zgodności z regulacjami i utrzymanie pozycji lidera odpowiedzialnych innowacji – takie cele chce zrealizować PZU SA dzięki kompleksowym ramom zarządzania sztuczną inteligencją, opracowanym we współpracy z SAS AI Governance Advisory.

– Rynek jest pełen gotowych rozwiązań AI, ale etyczne wykorzystanie danych wymaga indywidualnego podejścia. Strategia AI governance, zapewniająca bezpieczne wdrożenie i wykorzystanie sztucznej inteligencji, to przyszły kierunek zastosowań biznesowych tej technologii. Zgodność z regulacjami to tylko punkt wyjścia. Solidny nadzór oparty na dojrzałym ekosystemie danych i kulturze organizacyjnej oraz określonych celach rozwojowych maksymalizuje wartość sztucznej inteligencji w biznesie, przy jednoczesnym ograniczeniu ryzyka dla firmy i jej klientów – powiedział Reggie Townsend, wiceprezes ds. etyki danych SAS.

W najnowszym badaniu SAS „Your Journey to a GenAI Future: An Insurer’s Strategic Path to Success” (grudzień 2024 r.), dotyczącym wykorzystania generatywnej sztucznej inteligencji w ubezpieczeniach, 57% respondentów z sektora potwierdziło, że proces zarządzania i monitorowania rozwiązań AI w ich organizacjach znajduje się „w fazie rozwoju”. 27% ankietowanych uznało swoje procesy za „doraźne lub nieformalne”, a około 11% stwierdziło, że AI governance w ich organizacjach praktycznie „nie istnieje”.

Rozwój AI zmusił do działania

W związku z rosnącą popularnością sztucznej inteligencji, związaną m.in. z premierą Chata GPT, PZU uznał wdrożenie efektywnej strategii zarządzania i monitorowania AI za konieczne – zarówno dla zapewnienia zgodności, jak i przygotowania się na przyszłe wyzwania związane z rozwojem tej technologii. Ubezpieczyciel wybrał SAS AI Governance Advisory jako jednego z partnerów merytorycznych do realizacji tego przedsięwzięcia. O wyborze zdecydowało doświadczenie i inwestycje SAS w odpowiedzialny rozwój innowacji technologicznych, jak i wieloletnie wykorzystanie technologii SAS przez PZU do wsparcia podstawowych procesów biznesowych w obszarach takich jak sprzedaż, wykrywanie nadużyć czy automatyzacja roszczeń.

Dostosowanie do przyszłych wyzwań

Współpraca PZU i SAS AI Governance Advisory obejmuje cztery kluczowe etapy tworzenia najlepszych praktyk zarządzania AI:

  1. Nadzór: Doradztwo w zakresie rozwoju innowacji w PZU oraz pomoc w ustalaniu zasad AI governance i ich egzekwowania.
  2. Kontrola: Analiza potrzeb PZU w zakresie zgodności i ocena gotowości do spełniania standardów regulacyjnych.
  3. Operacje: Rekomendowanie procedur operacyjnych dla AI i zarządzania danymi, które są zgodne z celami PZU, wymogami regulacyjnymi i kulturą organizacyjną.
  4. Kultura: Współpraca przy opracowaniu standardów w ramach kultury organizacyjnej, które zapewnią przestrzeganie przez pracowników zasad etycznego wykorzystania AI.

W tym procesie eksperci PZU i SAS określili zasady dla całego cyklu życia wszystkich modeli AI/ML ubezpieczyciela, aby zapewnić odpowiednią jakość danych, optymalne wykorzystanie zasobów i ciągłe monitorowanie.

– Projekt realizowany we współpracy z SAS pomaga PZU lepiej i bardziej odpowiedzialnie wykorzystać AI do obsługi klientów. Chcemy dawać przykład innym: generowanie zysków w sposób zgodny z zasadami etyki, przy odpowiedzialnym wykorzystywaniu danych i sztucznej inteligencji nie tylko jest możliwe – to jedyna właściwa droga dla ubezpieczycieli – powiedział Marek Wilczewski, dyrektor zarządzający ds. zarządzania informacją, danymi i analityką PZU.

– Sztuczna inteligencja ma ogromny potencjał zmiany sektora ubezpieczeniowego, pod warunkiem że jest wdrażana i wykorzystywana w odpowiedzialny i bezpieczny sposób. Jeśli to założenie zostanie pominięte, firmy ryzykują masowe utrwalanie błędów i uprzedzeń. Poprzez strategiczne podejście do AI governance PZU udowadnia, że największe firmy w branży mogą poprowadzić nas do wspólnej przyszłości, w której sztuczna inteligencja będzie wykorzystywana w sposób etyczny, sprawiedliwy i zrównoważony – podsumował Reggie Townsend.

Artur Makowiecki

news@gu.com.pl

18,287FaniLubię
822ObserwującyObserwuj

Aktualne wydanie