Blog - Strona 81 z 1481 - Gazeta Ubezpieczeniowa – Portal
Strona główna Blog Strona 81

Doświadczenia i kompetencje zdecydowały o zmianie w PZU SA?

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Z informacji uzyskanych nieoficjalnie przez „Parkiet” w Ministerstwie Aktywów Państwowych wynika, że Artur Olech został odwołany ze stanowiska prezesa zarządu PZU SA, gdyż uznano, iż zakładem powinien kierować osoba z większym doświadczeniem i kompetencjami w zarządzaniu wielką firmą. Obecnie na czele spółki stoi Andrzej Klesyk, czasowo delegowany do pełnienia funkcji prezesa.

Według anonimowych źródeł informacji gazety w MAP w resorcie uznano, że jeśli ktoś dobrze zarządzał mniejszą spółką, to nie oznacza, iż poradzi sobie w dużej. Dodatkowo dokonana przez ministerstwo ocena dotychczasowej działalności Artura Olecha nie wypadła najlepiej. Informatorzy „Parkietu” wskazali, że w zakładzie pod kierownictwem byłego już prezesa bardzo dużo zajmowano się kadrami, sprawami personalnymi, mniej biznesem.

Krytyczne opinie pojawiły się również pod adresem stojącego obecnie u steru PZU SA Andrzeja Klesyka, który w ciągu kilku dni od delegowania do zarządu spotkał się z inwestorami, napisał list do pracowników i przez wielu obserwatorów postrzegany jest jako przyszły prezes. Informatorzy gazety zarzucają menedżerowi zbytnią pewność siebie w sytuacji, gdy konkurs na szefa spółki nie został jeszcze rozstrzygnięty.

„Parkiet” zwraca uwagę, że minister aktywów państwowych nie miał poważnych zastrzeżeń do nowej strategii Grupy PZU na lata 2025–2027, przewidującej m.in. sprzedaż Alior Banku bankowi Pekao, aczkolwiek miał stwierdzić, iż nie jest do tych planów przywiązany.

„Parkiet” z 4 lutego, Piotr Skwirowski „Kulisy zmian kadrowych w PZU. Dziewięć miesięcy Olecha”

(AM, źródło: „Parkiet”)

Rzecznik Praw Pacjenta przyznał 12 mln zł z Funduszu Kompensacyjnego Zdarzeń Medycznych

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Już 200 osób otrzymało świadczenie pieniężne z Funduszu Kompensacyjnego Zdarzeń Medycznych. Łączna wartość przyznanych wypłat przekroczyła 12 mln zł. Średnia wysokość świadczenia to ponad 60 tys. zł.

Ze wsparcia Funduszu skorzystało dotychczas 104 pacjentów oraz 96 bliskich osób zmarłych. Z kolei w 140 przypadkach Rzecznik Praw Pacjenta odmówił przyznania świadczenia. Decyzje pozytywne dotyczą zatem 58,8% spraw rozpatrzonych merytorycznie.

– Kolejne miesiące funkcjonowania Funduszu Kompensacyjnego Zdarzeń Medycznych pokazują, jak ważne i potrzebne pacjentom i ich bliskim było to rozwiązanie. Osoby, którym przyznano świadczenia, podkreślają szybkość i skuteczność tej ścieżki, ale też komfort związany z tym, że nie muszą toczyć sądowych batalii, które są długotrwałe, kosztowne i obciążające emocjonalnie. Jestem bardzo dumny z działalności Funduszy Kompensacyjnych i będę dążył do dalszego ich usprawniania – mówi Bartłomiej Chmielowiec, Rzecznik Praw Pacjenta.

Średnia kwota przyznawana na rzecz osoby bliskiej w związku ze śmiercią pacjenta to 63 tys. zł, natomiast przeciętna kwota dla poszkodowanego pacjenta wynosi 57,4 tys. zł. Statystycznie z tytułu jednego zdarzenia skutkującego śmiercią świadczenie zostało wypłacone na rzecz 2,4 bliskich pacjenta.

Zdarzenia medyczne stwierdzone przez Rzecznika dotyczą najczęściej oddziału ortopedycznego, oddziału chirurgii ogólnej, szpitalnego oddziału ratunkowego oraz oddziału położniczo-ginekologicznego.

(AM, źródło: RzPP)

Euroins pozyskuje kapitał na rozwój

0

Euroins Insurance Company AD (Euroins Bulgaria) jest w trakcie procesu podwyższania kapitału poprzez emisję 25 mln nowych akcji po cenie 4 bułgarskich lewów za akcję i wartości nominalnej 1 lewów każda. Pozwoli to na pozyskanie łącznie 100 mln lewów (51,1 mln euro).

Nowe fundusze zostaną wykorzystane do sfinansowania rozwoju i organicznego wzrostu ubezpieczyciela na jego kluczowych rynkach w Europie Środkowej, Wschodniej i Południowo-Wschodniej (CESEE), w tym w Polsce, oraz w Grecji. Euroins zamierza również poprawić swoją płynność finansową i wspierać trwającą cyfrową transformację biznesu.

– Podwyższenie kapitału jest zgodne z naszą strategią zrównoważonego i stabilnego rozwoju. Zapewni nam możliwość dalszego wzmocnienia naszej pozycji na rynkach, na których działamy i na których popyt na usługi ubezpieczeniowe rośnie wraz z oczekiwaniami wyższej jakości – powiedziała Joanna Tsoneva, prezeska zarządu Euroins Bulgaria.

W pierwszych dziewięciu miesiącach 2024 r. przychody ze składek Euroins wyniosły 326 mln BGN (166,7 mln euro), o 7%  więcej niż rok wcześniej.

(AM, źródło: InnerValue)

GrECo Affinity i MediGuide partnerami w ramach Drugiej Opinii Medycznej

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

GrECo Affinity nawiązało partnerstwo z MediGuide, firmą oferującą rozwiązania z zakresu opieki zdrowotnej. W jego ramach obie firmy chcą zwiększyć dostęp do opieki zdrowotnej w krajach regionu Europy Środkowej i Wschodniej w ramach usługi Druga Opinia Medyczna (Second Medical Opinion – SMO).

W ścisłej współpracy z GrECo Affinity MediGuide opracowało platformę cyfrową dostosowaną do konkretnych potrzeb użytkowników poszukujących porady medycznej. Dzięki partnerstwom z renomowanymi centrami medycznymi na całym świecie MediGuide oferuje dostęp do najlepszej opieki zdrowotnej, pomagając pacjentom uzyskać dokładną diagnozę i optymalne strategie leczenia.

– W GrECo Affinity jesteśmy zobowiązani do bycia liderem innowacji, dostarczając klientom najnowocześniejsze rozwiązania, które odpowiadają ich zmieniającym się potrzebom w zakresie opieki zdrowotnej. Współpraca z MediGuide jest przykładem naszego zaangażowania w poprawę jakości usług i dostarczanie wyjątkowej wartości poprzez innowacyjne technologie i spersonalizowane rozwiązania — powiedziała Alma Ribanovic, Head of Strategic Partnerships GrECo Affinity.

MediGuide jest też partnerem we wspólnym przedsięwzięciu Laven i Allianz Partners – ubezpieczeniu grupowym dla firm Druga Opinia Medyczna. W jego  ramach obie firmy oferują dostęp do opinii na temat uzyskanej diagnozy i planu leczenia u lekarzy specjalistów z renomowanych ośrodków medycznych w USA, a w razie potrzeby także wsparcie w organizacji leczenia za granicą.

(AM, źródło: MediGuide, gu.com.pl)

InterRisk partnerem ogólnopolskiego konkursu dla maturzystów

0
Źródło zdjęcia: Canva

Wystartował konkurs organizowany przez Concilium Civitas, adresowany do tegorocznych maturzystów zainteresowanych sprawami publicznymi. Jego celem jest zachęcenie młodych osób do refleksji nad wyzwaniami współczesnego świata, a także umożliwienie im rozwijania umiejętności analitycznych i pisarskich. Patronat nad tegoroczną, szóstą edycją konkursu objął InterRisk.

Temat tegorocznej odsłony brzmi „Siła czy prawo? Ku czemu zmierzamy?”. Zadaniem konkursowym jest opracowanie tekstu w formie eseju, artykułu lub reportażu odnoszącego się do powyższego zagadnienia.

InterRisk podkreśla, że potrzeby środowiska oświatowego są mu doskonale znane. Korzenie spółki sięgają bowiem Szkolnego Towarzystwa Ubezpieczeń, które wspierało polskie szkoły, nauczycieli i uczniów. Sam InterRisk od wielu lat angażuje się w projekty dla środowiska oświaty i prowadzi działania edukacyjne w obszarze ubezpieczeń. W 2023 roku był jednym z partnerów Szkolnej Olimpiady Wiedzy Ubezpieczeniowej, skupiając się na zwiększeniu świadomości ubezpieczeniowej wśród młodego pokolenia Polaków.

– Od ponad 30 lat wspieramy polskie szkoły, uczniów, studentów oraz środowisko edukacyjne. Oferujemy rozwiązania ubezpieczeniowe wspierane nowoczesną technologią, idealnie dopasowane do specyfiki oświaty. Dzięki naszym tradycjom i bliskim relacjom ze środowiskiem tworzymy usługi skrojone na miarę współczesnych wymagań rynku. Dbamy o to, aby zdrowie uczniów było pod bezpiecznymi skrzydłami – mówi Katarzyna Rudzka, dyrektorka Departamentu Ubezpieczeń Osobowych InterRisk.

Katarzyna Rudzka

(AM, źródło: InterRisk)

Unum z certyfikatem „Biuro bez Barier”

0

Biuro Unum przy ulicy Łuckiej 9 otrzymało certyfikat „Biuro bez barier”, potwierdzający, że miejsce pracy ubezpieczyciela jest w pełni dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Certyfikat został wydany na podstawie szczegółowej analizy dokonanej przez ekspertów Fundacji Integracja.

Audyty ekspertów odbywały się na etapie planowania architektonicznego biura oraz po oddaniu powierzchni do użytkowania.

– Ponad 500 certyfikatów wydanych przez Integrację pokazuje, że tworzenie przestrzeni z myślą o potrzebach różnych grup użytkowników staje się powoli standardem. Inwestycja w różnorodność i inkluzywność to przede wszystkim strategiczne działanie, które przynosi mierzalne korzyści zarówno dla pracowników, jak i dla klientów, prowadząc ostatecznie do wzrostu efektywności firmy – komentuje Jarosław Bogucki, dyrektor ds. rozwoju Fundacji Integracja.

– W Unum wierzymy, że prawdziwa siła organizacji tkwi w różnorodności i otwartości. Tworząc przestrzeń dostępną dla wszystkich, nie tylko podkreślamy nasze wartości, ale także inspirujemy innych do budowania świata bez barier. To wyróżnienie jest efektem wspólnej pracy i determinacji całego zespołu – mówi Łukasz Świerczek, członek zarządu Unum.

(AM, źródło: Unum)

Wyłoniono laureatów Ogólnopolskiego Programu Dotacyjnego Artystyczna Podróż Hestii

0
Wystawa „Migotliwość synaps: neuroróżnorodne doświadczanie świata” w Trafostacji Sztuki w Szczecinie, źródło zdjęcia: ERGO Hestia

Do drugiej edycji Ogólnopolskiego Programu Dotacyjnego Artystyczna Podróż Hestii zgłosiło się niemal 200 projektów z całej Polski. Zarząd fundacji, przy wsparciu Rady Doradczej, wyłonił te, które otrzymają dofinansowanie w kolejnych kilkunastu miesiącach.

– Pierwsza edycja Ogólnopolskiego Programu Dotacyjnego pokazała nam, że w Polsce bardzo potrzebna była inicjatywa, która umożliwia realizowanie ważnych projektów przez instytucje kultury, zarówno te większe, jak i te działające na mniejszą skalę – podkreśla Maria Rosa, prezeska Fundacji Artystyczna Podróż Hestii. – Ponad 200 zgłoszonych wniosków i wiele rozmów prowadzonych z osobami pracującymi w kulturze utwierdziły nas w przekonaniu, że nasz projekt działa i ma szanse osiągnąć stawiany przed nim ambitny cel zbliżenia środowisk artystycznych i szerokiej publiczności. Druga edycja programu powstała z przekonania, że dobre wystawy mówiące o współczesnym świecie i wyzwaniach, jakie przed nami stawia, są niezwykle potrzebne, a także że kluczowe jest docieranie z nimi do tych odbiorców, którzy ze względu na społeczne nierówności bądź niepełnosprawności, mają ograniczony dostęp do kultury. Albo wcale go nie mają – dodaje.

W drugiej edycji Ogólnopolskiego Programu Dotacyjnego Artystyczna Podróż Hestii zostaną przyznane dotacje o łącznej sumie 500 tys. zł.

Laureaci II edycji Ogólnopolskiego Programu Dotacyjnego Artystyczna Podróż Hestii to:

  1. Wystawa „Migotliwość synaps: neuroróżnorodne doświadczanie świata” w Trafostacji Sztuki w Szczecinie
  2. Wystawa „Snutka łączy” Agnieszki Grygiel w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci Niewidomych im. Synów Pułku w Owińskach
  3. Wystawa „Jaszczurka zwiastuje krótkotrwałe szczęście” Małgorzaty Rittersschield w Fundacji Arton w Warszawie
  4. Wystawa „ciepło-zimno” w Fundacji Kraina w Warszawie
  5. Wystawa „Ukryte Parametry” zgłoszona przez Stowarzyszenie Nów. Nowe Rzemiosło
  6. Wystawa „Tkająca inteligencja” Agnieszki Piłat w Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi
  7. Wystawa „Przepraszam za bałagan” Michaliny Bigaj na Zamku Królewskim na Wawelu
Wystawa „ciepło-zimno” w Fundacji Kraina w Warszawie, źródło zdjęcia: ERGO Hestia

(AM, źródło: ERGO Hestia)

Wydarzenia Miesiąca – Styczeń 2025

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Interwencja administracji państwowej w sprawie odszkodowań dla poszkodowanych przez ubiegłoroczną powódź, życiowo-oszczędnościowa propozycja SIGNAL IDUNA, chmurowy system ERGO Hestii do obsługi ubezpieczeń flot pojazdów oraz raport Polskiej Izby Ubezpieczeń dotyczący obaw MŚP – tak przedstawia się lista wyróżnień w najnowszej odsłonie cyklicznego rankingu „Gazety Ubezpieczeniowej”.

WYDARZENIE MIESIĄCA

Działania podjęte przez pełnomocnika rządu ds. odbudowy po powodzi, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz Rzecznika Finansowego w odpowiedzi na sygnały od poszkodowanych skutkami wrześniowej powodzi, według których na terenach dotkniętych przez żywioł zdarzają się przypadki zaniżania wysokości odszkodowań oraz przewlekłości postępowań w zakresie likwidacji szkód – dla wydarzenia o szczególnie istotnym znaczeniu zarówno w kontekście wizerunku branży, jak i luki ubezpieczeniowej w ochronie majątku oraz postulowanych przez rynek działań na rzecz zwiększenia ochrony Polski i Polaków przed skutkami katastrof naturalnych.

PRODUKT MIESIĄCA

Ubezpieczenie na życie i dożycie „Myśląc o Jutrze” wprowadzone przez SIGNAL IDUNA – w uznaniu dla polisy, która zapewnia kompleksową ochronę życia ubezpieczonego do 65. roku, z możliwością rozbudowy o umowy dodatkowe nawet w czasie trwania umowy głównej oraz efektywnego gromadzenia oszczędności.

INNOWACJA MIESIĄCA

CloudFleet, oparty na rozwiązaniach chmurowych system ERGO Hestii do obsługi ubezpieczeń flot pojazdów – w uznaniu dla rozwiązania ułatwiającego pracę na wielu poziomach, m.in. przyspieszającego przygotowanie umowy, opracowanego z wykorzystaniem elementów zaawansowanych metod pricingowych, automatyzacji procesów ofertowania i bardziej zaawansowanych algorytmów analizy danych, przy zachowaniu najwyższego standardu bezpieczeństwa.

INICJATYWA MIESIĄCA

„Mapa ryzyka polskich przedsiębiorców – czego obawiają się MŚP?”, opracowana przez Polską Izbę Ubezpieczeń – w uznaniu dla raportu diagnozującego największe obawy małych oraz średnich przedsiębiorstw i tym samym pozwalającego na identyfikację ich potrzeb ubezpieczeniowych, co stanowi wskazówkę dla towarzystw, w jakim kierunku powinny rozwijać swoją ofertę dla MŚP.

Artur Makowiecki

redaktor portalu www.gu.com.pl

Jarosław Mastalerz odwołany z funkcji prezesa PZU Życie

0
Jarosław Mastalerz

W wyniku podjętej 31 stycznia przez radę nadzorczą PZU Życie uchwały prezes Jarosław Mastalerz został odwołany z zarządu, a jego obowiązki czasowo przejął Tomasz Tarkowski. Ponadto Paweł Wajda złożył rezygnację z pełnienia funkcji członka zarządu PZU Życie ze skutkiem od 1 lutego.

Wcześniej tego samego dnia odbyło się Walne Zgromadzenie PZU Życie, które podjęło uchwały w sprawie zmian w RN spółki. Ze składu organu odwołano Macieja Wejmana, Marcina Wojewódkę, Krzysztofa Wygodę i Jarosława Kochaniaka. Jednocześnie WZ powołało na ich miejsce Andrzeja Klesyka, członka rady nadzorczej PZU SA delegowanego do czasowego wykonywania czynności prezesa zarządu, powierzając mu funkcję przewodniczącego RN, a także Dariusza Filara i Waldemara Maja.

W skład zarządu PZU Życie wchodzą: Tomasz Tarkowski, czasowo pełniący obowiązki prezesa, Tomasz Kulik, Iwona Wróbel, Sławomir Bilik i Maciej Fedyna. Z kolei skład RN tworzą: Andrzej Klesyk jako przewodniczący, Dariusz Filar, Waldemar Maj, Maria Szczęsna i Paweł Stykowski.

Warto przypomnieć, że 27 stycznia rada nadzorcza PZU SA odwołała ze składu zarządu spółki Artura Olecha, który pełnił funkcję prezesa. Jednocześnie RN podjęła uchwałę w sprawie delegowania członka rady Andrzeja Klesyka do wykonywania czynności prezesa zarządu do czasu powołania nowego szefa zakładu, jednak na okres nie dłuższy niż 3 miesiące.

Strategia Grupy PZU do dodefiniowania

Podczas spotkania z analitykami 31 stycznia Andrzej Klesyk zadeklarował, że będzie bardzo mocno pracował nad dodefiniowaniem strategii, jak podał stooq.pl za PAP.Nie ma żadnego powodu, żebyśmy zmieniali strategię, ale uważam, że kilka aspektów strategii wymaga dodefiniowania. Obecnie uważam, że powinniśmy jako zarząd przyjść do rynku z trzema potencjalnymi dodatkowymi informacjami – powiedział Andrzej Klesyk. – Po pierwsze większa jasność z tym, co się stanie z bankami. Wydaje mi się, że nie możemy czekać do końca roku i oddać decyzje osobom, które tymi bankami zarządzają. My musimy – jako właściciel – być bardzo mocnym udziałowcem w tej decyzji – dodał.

Andrzej Klesyk stwierdził, że powinien zostać doprecyzowany sposób zarządzania kapitałem w grupie i musi dojść do „pewnego rodzaju” potwierdzenia polityki dywidendowej. – Nie wyobrażam sobie, żeby tak szacowna instytucja jak PZU w sposób gigantyczny zmieniała – szczególnie negatywnie – politykę dywidendową – dodał.

Zapowiedział także doprecyzowanie kwestii dotyczącej długookresowego tworzenia wartości w grupie. Podał, że do doprecyzowania strategii może dojść pod koniec marca, kiedy zaplanowano publikację wyników za 2024 rok.

Biogramy

Jarosław Mastalerz od ponad 26 lat piastuje kluczowe stanowiska w zarządach największych międzynarodowych instytucji finansowych w Polsce, zarówno na rynku ubezpieczeniowym, jak i bankowym. Był w tym czasie odpowiedzialny za szereg funkcji biznesowych w obszarach finansów, operacji, strategii, marketingu oraz IT i technologii. Na rynku ubezpieczeniowym pełnił m.in. funkcje dyrektora finansowego i członka zarządu Zurich Polska (1998–2003), następnie związany był z Grupą Generali w Polsce (2003–2006), gdzie w randze członka zarządu pełnił również funkcję dyrektora finansowego. W 2007 r. był twórcą i prezesem BRE Ubezpieczenia. Następnie przez 10 lat był związany z grupą mBanku, gdzie jako wiceprezes odpowiadał m.in. za bankowość detaliczną w Polsce, Czechach i Słowacji, a także za obszary operacji i IT oraz nadzorował piony technologii, bezpieczeństwa i nieruchomości. Przed przejściem do PZU Życie (został powołany z dniem 22 kwietnia 2024 roku) przez 7 lat związany z rynkiem venture capital, gdzie jako partner zarządzający nadzorował działalność funduszu Corporate VC mAccelerator.

Tomasz Tarkowski praktycznie od początku swojej kariery zawodowej zajmuje się likwidacją szkód. Przez większość życia zawodowego był związany z Grupą PZU. Odpowiadał za obszar likwidacji szkód i świadczeń oraz assistance. W latach 2007–2011 jako członek zarządu PZU Ukraina nadzorował obszar likwidacji szkód, zarządzania produktami i oceny ryzyka. Następnie wszedł do zarządu PZU SA i PZU Życie, gdzie odpowiadał za pion likwidacji szkód i świadczeń. Był też prezesem LINK4. Zarządzał również spółką ControlExpert Polska, która dostarcza usługi i technologie dla likwidacji szkód. Pracował też dla ERGO Hestii. Przed powrotem do Grupy PZU (4 listopada ub.r. wszedł do zarządu PZU SA) był związany z UNIQA jako dyrektor zarządzający Pionu Odszkodowań i Świadczeń.

Artur Makowiecki
news@gu.com.pl

Warta zmodyfikowała OWU ryzyk budowy-montażu

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Z początkiem roku Warta wprowadziła nowe Ogólne Warunki Ubezpieczenia Ryzyk Budowy-Montażu. Ich obecny kształt jest efektem dokładnych analiz portfela ubezpieczeń budowlano-montażowych zakładu, a także aktualnej oferty rynkowej.

Szeroki podstawowy zakres ochrony

Nowe OWU wpisują się w model, który Warta zapoczątkowała we wcześniejszych produktach ryzyk technicznych, tj. dzieląc zakres ubezpieczenia w ramach sekcji I na podstawowy i dodatkowy. Już w ramach podstawowego zakresu zakład zapewnia ochronę m.in. od szkód powstałych w urządzeniach budowlanych, w okresie prób gorących w odniesieniu do obiektu budowlanego, w okresie przerwania robót, w mieniu składowanym poza terenem budowy czy  wskutek błędów projektowych, wad materiałowych, odlewniczych lub złego wykonawstwa.

Dodatkowo w ramach podstawowego zakresu ubezpieczenia i ponad sumę ubezpieczenia Warta pokrywa m.in. dodatkowe koszty pracy w godzinach nadliczbowych, nocnych i w dniach wolnych od pracy oraz frachtu ekspresowego (w tym lotniczego), koszty poszukiwania miejsca uszkodzenia, uprzątnięcia pozostałości po szkodzie czy wzrost sumy ubezpieczenia.

OWU uwzględniają również możliwość bezzwłocznej naprawy drobnych szkód, brak konsumpcji sumy ubezpieczenia po szkodzie w odniesieniu do wartości robót oraz maszyn budowlanych, odstąpienie od zasady proporcji w przypadkach określonych w OWU.

Odpowiedzialność cywilna

Zakres ubezpieczenia można rozszerzyć o sekcję II, tj. OC w związku z realizacją robót budowlano-montażowych. Sekcja obejmuje ochroną OC deliktową ubezpieczonego za szkody wyrządzone osobie trzeciej, którą w myśl przepisów prawa ponosi ubezpieczony w związku z realizacją robót budowlano-montażowych oraz posiadaniem mienia wykorzystywanym przy ich realizacji.

Wsparcie inwestora

Z kolei sekcja III kierowana jest do inwestorów i jest formą zabezpieczenia ryzyka utraty ubezpieczeniowego zysku brutto wskutek szkody w robotach, powodującej zakłócenia w planowanej przez inwestora działalności operacyjnej. 

(SM, źródło: Warta)

18,328FaniLubię
822ObserwującyObserwuj

Aktualne wydanie