Blog - Strona 84 z 1482 - Gazeta Ubezpieczeniowa – Portal
Strona główna Blog Strona 84

EIB: Jak firmy mogą zabezpieczyć się przed skutkami szkód ekologicznych?

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Eksperci EIB zwracają uwagę, że do szkód w środowisku mogą doprowadzić nie tylko substancje sztuczne, takie jak paliwa czy płyny technologiczne, ale również organiczne odpady poprodukcyjne. Rekompensatę kosztów związanych z przywróceniem równowagi ekologicznej zapewniają specjalistyczne ubezpieczenia środowiskowe.

– Szczególnie pożary obiektów przemysłowych mogą być groźne dla środowiska, ponieważ w ich trakcie często dochodzi do uwolnienia niebezpiecznych substancji do powietrza, wody i ziemi. Nie można jednak zapominać, że nawet z pozoru drobne awarie mogą mieć bardzo poważne konsekwencje. Dlatego przedsiębiorcy powinni zabezpieczyć się przed finansowymi konsekwencjami szkód w środowisku. Polski rynek ubezpieczeniowy oferuje kilka rozwiązań w tym zakresie – mówi Katarzyna Szmitka-Błażkiewicz, brokerka, menedżerka ds. Obsługi Klientów Strategicznych EIB.

Co może skazić środowisko?

Paliwa płynne oraz oleje napędowe to jedne z najczęściej wykorzystywanych substancji niebezpiecznych, więc ich wycieki są najbardziej prawdopodobne. Nawet pozornie niegroźna stłuczka drogowa może spowodować ich rozlanie. EIB przypomina, że polisy OC posiadaczy pojazdów mechanicznych nie obejmują kosztów związanych z naprawą szkód środowiskowych.

Kolejną grupą wysokiego ryzyka są płyny technologiczne maszyn. Większość urządzeń przemysłowych wykorzystuje różne rodzaje substancji chemicznych – od paliw niezbędnych do ich pracy, przez smary i czynniki robocze, takie jak oleje stosowane w hydraulice (np. w koparkach czy siłownikach), aż po środki chłodzące.

Należy też pamiętać, że nie tylko materiały syntetyczne stanowią zagrożenie. Do szkód ekologicznych mogą doprowadzić także substancje organiczne, szczególnie odpady poprodukcyjne. Dlatego przedsiębiorstwa z sektora spożywczego i rolnego powinny zwracać szczególną uwagę na prawidłowe przechowywanie i utylizację takich odpadów, aby zminimalizować ryzyko szkód ekologicznych.

Dodatkowa klauzula w OC czy specjalistyczna polisa?

Eksperci EIB zwracają uwagę, że na polskim rynku funkcjonują dwa ubezpieczeniowe sposoby zabezpieczenia się przed finansowymi konsekwencjami szkód w środowisku. Najczęstszym rozwiązaniem jest rozszerzenie zakresu polisy OC o klauzulę szkód w środowisku. Ma ono jednak swoje wrażliwe obszary:

  • Zdarzenie szkodowe musi powstać w ramach ubezpieczonej działalności, dlatego niezwykle istotne jest, aby wszystkie wykonywane faktycznie przez firmę działalności były wymienione w polisie.
  • Warunkiem koniecznym do uruchomienia ubezpieczenia jest to, aby zdarzenie było nagłe, niespodziewane i niezależne od woli ubezpieczonego.
  • Stosowany jest wymóg ujawnienia „wycieku” do środowiska w ciągu 72 godzin od rozpoczęcia emisji.
  • Zakres ten jest traktowany jako dodatkowe ryzyko do OC i co do zasady odpowiedzialność ograniczana jest za pomocą podlimitów. Co więcej, taka dodatkowa klauzula co do zasady pokrywa jedynie szkody w zakresie OC podmiotu odpowiedzialnego. Zdarzenia środowiskowe często generują także odpowiedzialność administracyjną. Zdarza się, że w toku negocjacji ubezpieczyciele w wyjątkowych sytuacjach ograniczają negatywne obostrzenia takich klauzul, ale raczej w ograniczonym zakresie.

– Dla podmiotów, których działalność determinuje duże ryzyko wystąpienia szkód środowiskowych rozwiązaniem jest specjalistyczna polisa odpowiedzialności środowiskowej. Ochrona udzielana w ramach takiej umowy dotyczy nie tylko odpowiedzialności cywilnej ubezpieczonego (dostępne są wysokie sumy gwarancyjne), lecz również administracyjnej. W zakres ubezpieczenia wchodzą także koszty przywrócenia środowiska do stanu sprzed szkody, w tym koszty działań zapobiegawczych i naprawczych poniesionych w oparciu o prawo środowiskowe, w szczególności Ustawę o zapobieganiu szkodom w środowisku i ich naprawie. Dodatkowo, w ramach polisy można również sfinansować monitoring środowiskowy po zdarzeniu, aby upewnić się, że skażenie zostało usunięte, oraz sprawdzić, czy istnieją długofalowe skutki wycieku, wymagające dodatkowych działań naprawczych, które wcześniej nie wydawały się konieczne – wyjaśnia Katarzyna Szmitka-Błażkiewicz.

Liczy się precyzyjna analiza

Istotne jest właściwe rozpoznanie skali ryzyk i w ślad za tym zastosowanie odpowiednich rozwiązań. Ubezpieczenie odpowiedzialności środowiskowej skierowane jest przede wszystkim do przedsiębiorstw oraz osób prowadzących działalność mogącą potencjalnie naruszać lub zanieczyszczać środowisko. Są to m.in. zakłady produkcyjne, gminy, miasta, dostawcy energii, gazu, paliw, firmy z branży wodno-kanalizacyjnej, oczyszczalnie ścieków, firmy transportowe i logistyczne, branża budowlana, branża odpadowa, gospodarstwa rolne.

Z pomocą przyszedł ustawodawca, który wprowadził dla wybranych branż tzw. „obowiązkowe zabezpieczenie roszczeń”. Może ono przybrać formę m.in. polisy odpowiedzialności środowiskowej. Analizując potrzebę zawarcia specjalistycznego ubezpieczenia warto wziąć również pod uwagę przedmiot i sposób prowadzenia działalności. Zdarzają się bowiem sytuacje, w których przedsiębiorstwo działające w „bezpiecznej” branży zostaje narażone na czynniki dodatkowe wskazujące na istotny wzrost poziomu ryzyka wyrządzenia emisji do środowiska.

– Oznacza to, że w przypadku wielu firm wystarczające może być rozszerzenie ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej ogólnej o klauzulę środowiskową. Dotyczy to przedsiębiorców, którzy np. nie posiadają parków maszynowych, specjalizują się w usługach itp. Jeśli jednak firma działa w jednej z wskazanych branż lub istnieje istotne ryzyko wyrządzenia szkód w środowisku, ważnym uzupełnieniem ochrony może być specjalistyczne ubezpieczenie środowiskowe. Posiada ono znacznie szerszy zakres, uwzględniając m.in. szkody na terenach własnych, dekontaminację i rekultywację gruntu, oraz obejmuje ochroną tzw. zdarzenia powolne, takie jak np. rozszczelnienie zbiornika magazynującego substancje szkodliwe – dodaje Katarzyna Szmitka-Błażkiewicz.

Ponadto specjalistyczne ubezpieczenie środowiskowe zapewnia środki na pokrycie kosztów  obrony prawnej, a także koszty specjalistów od poprawy wizerunku. W ramach rozszerzenia ubezpieczenie może pokryć koszty przerwy w prowadzonej działalności.

(AM, źródło: Brandscope)

Rumunia: Zysk netto ubezpieczycieli wzrósł o 82%

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Zagregowany zysk netto rumuńskich ubezpieczycieli w I poł. 2024 r. kontynuował trend wzrostowy obserwowany od 2021 r. W największej mierze przyczynia się do tego wzrost stawek w OC komunikacyjnym, jako że ta linia jest najbardziej reprezentowana na rumuńskim rynku.

Zysk netto za I poł. 2024 r. wyniósł 892 mln lei rumuńskich (178 mln euro), co oznacza wzrost o 82% w stosunku do I połowy 2023 r. Jak podkreślił Urząd Nadzoru Finansowego, analiza zwrotu na kapitale firm ubezpieczeniowych wykazuje poprawę rentowności ubezpieczycieli – 17 z 25 firm odnotowało wyższy zwrot niż rok wcześniej.

Skumulowany zysk netto ubezpieczycieli wyniósł 915 lei rumuńskich, podczas gdy skumulowana strata wyniosła 23 mln lei. W I poł. 2024 r. z 25 firm ubezpieczeniowych autoryzowanych i nadzorowanych przez UNF sześć odnotowało stratę, w porównaniu do 10 w I poł. 2023 r.

Ubezpieczyciele działający na rynku rumuńskim uzyskali w okresie 3 kwartałów 2024 r. składkę przypisaną brutto 3,39 mld euro, o 11,45% więcej r/r. Z tego lokalni ubezpieczyciele zebrali 2,88 mld euro, a pozostałe 513 mln euro wygenerowały oddziały ubezpieczycieli europejskich. Składka przypisana brutto z ubezpieczeń na życie wzrosła o 13,3%, do 642 mln euro. Składka po stronie majątkowej osiągnęła 2,75 mld euro – o 11% więcej r/r. Wkład zagranicznych oddziałów w całkowitą składkę majątkową wzrósł o prawie 3 pp. i po III kw. 2024 r. wynosił 15%. Ubezpieczenia komunikacyjne odpowiadają za 58,5% portfela, nieco mniej niż przed rokiem (60%). Ogółem, składka przypisana brutto z ubezpieczeń komunikacyjnych wzrosła o 8,6% r/r, przy lepszej dynamice AC.

(AC, źródło: Xprimm)

Mołdawia: Tylko 2% polis to ubezpieczenia na życie

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Na koniec września 2024 r. liczba aktywnych polis w Mołdawii wyniosła 1,31 mln, o 1,8% więcej niż na koniec poprzedniego kwartału. 98% to polisy ubezpieczeń majątkowych, a tylko 2% polisy życiowe.

W składce zebranej z ubezpieczeń majątkowych w ciągu 9 miesięcy 2024 r. OC komunikacyjne (w tym krajowe i Zielona Karta), AC komunikacyjne, ubezpieczenia od ognia i innych ryzyk towarzyszących stanowią łącznie 80,5%. Pozostałe klasy ubezpieczeń generują poniżej 122 mln lei mołdawskich albo 5,2% każda. Średnia składka za OC w ciągu 9 miesięcy 2024 r. wyniosła 1438 lei mołdawskich, o 0,9% więcej r/r.

(AC, źródło: Xprimm)

Gazeta Ubezpieczeniowa nr 5/2025

0

Dodatek specjalny UBEZPIECZENIA I RYZYKA CYBER:

  • Grzegorz Waszkiewicz: Jak dyrektywa NIS 2 wpływa na rynek ubezpieczeń cyber – str. 8
  • Tomasz Luty: Strach ma tylko wielkie oczy? – str. 9
  • Teresa Grabowska: Kogo dotyczy dyrektywa NIS 2 – str. 10
  • SAS: Dziewięć na dziesięć firm ubezpieczeniowych chce inwestować w gen AI – str. 11

Poza tym w numerze:

  • Artur Makowiecki: Podsumowanie tygodnia. Pytania o powódź – str. 2
  • Kto działał za wolno, kto zaniżał? – str. 3
  • Halina Wilczyńska, OVB: Spełniłam marzenie o niezależności – str. 5
  • Ewa Jakubowska, ASF Premium: Pomagamy agentom oswoić ubezpieczenia na życie – str. 6
  • PIU: Mapa ryzyka. Czego obawiają się MŚP? – str. 12
  • Anja Käfer-Rohrbach: Stawmy czoło wyzwaniom naprawy samochodów elektrycznych – str. 14
  • HWF: Rynek ubezpieczeń fuzji i przejęć zyskuje na znaczeniu – str. 17
  • Robert Jaliński: Co jest źródłem ryzyka – str. 18
  • Dorota Rembiszewska: Pomóż klientom zrozumieć, że polisa to inwestycja – str. 19
  • dr Róża Błaś: Co czeka programy affinity? – str. 19
  • Adrian Drabik: Akcja nowy lek – str. 20
  • Sławomir Dąblewski: Wina umyślna lub nieumyślna i brak podpisu pod oświadczeniem – str. 21
  • Adam Kubicki: Jak osiągać ponadprzeciętne wyniki w życiu osobistym i zawodowym – str. 22
  • RPO: Wezwania UFG powinny być zaskarżalne do sądów administracyjnych – str. 24

Gardia Broker ogłasza postępowanie kwalifikacyjne na stanowisko wiceprezesa zarządu

0

Rada Nadzorcza spółki Gardia Broker sp. z o.o. z siedzibą w Gliwicach przy ul. Jana Pawła II 2 ogłasza postępowanie kwalifikacyjne na stanowisko wiceprezesa zarządu spółki Gardia Broker sp. z o.o. z siedzibą w Gliwicach przy ul. Jana Pawła II 2.

  1. Nazwa i adres spółki:

GARDIA BROKER sp. z o.o.
Ul. Jana Pawła II 2
44-100 Gliwice

II. Określenie stanowiska: 

Wiceprezes zarządu

III. Podstawowe wymagania:

  • wykształcenie wyższe
  • co najmniej 5-letni staż pracy oraz co najmniej 3-letnie doświadczenie na stanowiskach kierowniczych lub samodzielnych albo wynikające z prowadzenia działalności gospodarczej na własny rachunek
  • posiadanie pełnej zdolności do czynności prawnych
  • niekaralność
  • posiadanie zezwolenia na wykonywanie działalności brokerskiej w zakresie ubezpieczeń i/lub reasekuracji oraz co najmniej 2-letnie doświadczenie zawodowe odpowiednio w zakresie ubezpieczeń i/lub reasekuracji albo
  • posiadanie dokumentów potwierdzających wykonywanie co najmniej przez 5 lat u jednego lub większej liczby brokerów – odpowiednio – ubezpieczeniowych lub reasekuracyjnych czynności bezpośrednio związanych z czynnościami brokerskimi w zakresie ubezpieczeń lub reasekuracji w okresie 10 lat bezpośrednio poprzedzających złożenie przez kandydata zgłoszenia do udziału w postępowaniu kwalifikacyjnym oraz pozytywnych opinii brokerów – odpowiednio – ubezpieczeniowych lub reasekuracyjnych, pod kierunkiem których wykonywane były ww. czynności

IV. Obowiązki:

  • Bezpośredni nadzór i koordynacja funkcjonowania spółki w zakresie:
    • kompleksowej obsługi prawnej i stosowania prawa powszechnego
    • realizacji ustalonej strategii i kierunków rozwoju spółki
    • nawiązywania i utrzymywania stałych kontaktów z klientami
    • polityki zatrudnienia i płac
    • polityki informacyjnej spółki i kształtowania wizerunku
    • zapewnienia bezpieczeństwa informacji, w tym ochrony informacji niejawnych i ochrony danych osobowych
    • wydawania zarządzeń, poleceń i innych wewnętrznych decyzji oraz instrukcji i regulaminów wewnętrznych dotyczących spółki

V. Oferujemy:

  • zatrudnienie w oparciu o kontrakt menedżerski w spółce o ugruntowanej pozycji na rynku
  • niezbędne narzędzia pracy (samochód, laptop, telefon)

VI. Wymagane dokumenty:

  • dokumenty potwierdzające spełnienie warunków dotyczących wykształcenia, stażu pracy, doświadczenia zawodowego, uprawnień do wykonywania działalności odpowiednio brokerskiej lub reasekuracyjnej, niekaralności
  • życiorys zawodowy (CV) oraz list motywacyjny, własnoręcznie podpisane
  • oświadczenie o wyrażeniu zgody na przetwarzanie danych osobowych dla celów postępowania kwalifikacyjnego wraz ze wskazaniem numeru telefonu oraz adresu e-mail niezbędnych do kontaktu w celach postępowania kwalifikacyjnego

VII. Przebieg postępowania w sprawie naboru:

  • Wszelkie dokumenty potwierdzające wykształcenie oraz doświadczenie kandydata winny zostać dołączone w oryginałach lub odpisach, poświadczonych przez kandydata.
  • informacje dotyczące spółki kandydaci mogą uzyskać w siedzibie spółki w Biurze Zarządu, w dniach roboczych w godz. od 7.30 do 13.30 do dnia 28 lutego 2025 roku, w którym upływa termin przyjmowania zgłoszeń.
  • Kandydat winien złożyć pisemne zgłoszenie osobiście w siedzibie spółki w terminie do dnia 28 lutego 2025 roku do godziny 14.00 lub przesłać pocztą w tym samym terminie na wskazany powyżej adres spółki.
  • Dokumenty aplikacyjne, które wpłyną do siedziby spółki po upływie wyżej określonego terminu, nie będą rozpatrywane.
  • Z wybranymi osobami zostanie przeprowadzona rozmowa kwalifikacyjna, o czym kandydaci będą indywidualnie powiadomieni w formie cyfrowej, pisemnej lub telefonicznej.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do:
  • unieważnienia konkursu w każdym czasie bez podania przyczyn,
  • wyboru jednej lub kilku osób, z którymi przeprowadzone zostaną rozmowy kwalifikacyjne.

Szczegółowe informacje dotyczące warunków oraz przebiegu postępowania kwalifikacyjnego dostępne są na stronie internetowej www.gardiabroker.pl oraz w Biuletynie Informacji Publicznej Ministra Aktywów Państwowych.

Rafał Hiszpański Country Managerem polskiego oddziału Direct pojišťovna

0
Rafał Hiszpański

Direct pojišťovna, która weszła na nasz rynek po przejęciu lokalnego portfela wefox, ujawniła, kto będzie Country Managerem jej polskiego oddziału. Został nim Rafał Hiszpański.

Direct pojišťovna to wiodące czeskie towarzystwo, które w sierpniu ubiegłego roku podpisało umowę przejęcia portfela umów ubezpieczeń zawartych i obsługiwanych przez polski oddział wefox Insurance AG. Na jego przeniesienie zgodziła się już Financial Market Authority w Liechtensteinie. Jednocześnie Komisja Nadzoru Finansowego dała zielone światło na rozpoczęcie działalności poprzez oddział: Direct pojišťovna a.s. spółka akcyjna oddział w Polsce. Teraz firma ogłosiła, że jej Country Managerem na nasz kraj będzie Rafał Hiszpański.

– Wejście na polski rynek to milowy krok nie tylko dla Direct pojišťovna, ale także dla całej grupy spółek Direct, ponieważ jest to pierwsza nasza ekspansja poza granice Republiki Czeskiej. Doświadczenie Rafała łączące wieloletnie zarządzanie firmami z sektora ubezpieczeniowego ze znakomitą znajomością rynku polskiego od początku zapewni nam szybki start w Polsce. Wierzę, że razem z Rafałem z sukcesem stworzymy strategię, która pozwoli oferować Polakom wartościowe produkty i usługi, z których obecnie korzysta już ponad 500 000 osób w Czechach. Zaczynamy od oferty ubezpieczeń komunikacyjnych, ale nasze plany są dużo większe. Czekając na zgody regulatorów, życzę Rafałowi powodzenia. – powiedział Michal Řezníček, dyrektor generalny Direct pojišťovna.

– Bardzo się cieszę, że będę mógł wykorzystać swoje dotychczasowe doświadczenie zawodowe przy wprowadzaniu nowej firmy ubezpieczeniowej na polski rynek. Direct pojišťovna to firma, która zrobiła na mnie bardzo duże wrażenie. Wyróżnia ją nowatorskie podejście sposobu oferowania usług, bezpośrednia komunikacja prowadzona z klientami i agentami, energia, prostota oraz otwartość na dialog. Wierzę, że jej niestandardowa strategia zostanie doceniona i zauważona przez polskich klientów – dodał Rafał Hiszpański.

Rafał Hiszpański ma ponad 30-letnie doświadczenie w sektorze finansowym i ubezpieczeniowym. W latach 2016–2024 był prezesem zarządu D.A.S. Towarzystwa Ubezpieczeń Ochrony Prawnej i DAS Services sp. z o.o. (Grupa ERGO). Wcześniej piastował stanowisko prezesa zarządu TU Euler Hermes oraz Euler Hermes Services (Grupa Allianz). Był również dyrektorem zarządzającym sprzedażą TUiR Warta. Pracował też w TUnŻ Warta, Kredyt Banku oraz był prezesem zarządu Warta Nieruchomości. Posiada wieloletnie doświadczenie w zarządzaniu kancelarią prawną. Uzyskał również kwalifikacje do prowadzenia mediacji sądowych i pozasądowych w sprawach cywilnych i gospodarczych, nadane przez Centrum Mediacji Konfederacji Lewiatan. Jest także członkiem Rady Programowej Forum Bankowości i Ubezpieczeń i członkiem Rady Programowej FinTech & InsurTech Digital Congress. Z wykształcenia jest prawnikiem, ukończył Wydział Prawa na Uniwersytecie Warszawskim oraz podyplomowe studia menedżerskie Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie.

Artur Makowiecki

news@gu.com.pl

Strategia PZU do korekty?

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Rada nadzorcza PZU SA ogłosiła konkurs na prezesa spółki. Prawdopodobnie jedynym kandydatem będzie Andrzej Klesyk, który jest obecnie czasowo delegowany do wykonywania czynności szefa zakładu. Mimo tego statusu, podjął on już pewne działania dotyczące nowej strategii firmy – informuje „Puls Biznesu”.

Gazeta wskazuje, że postępowanie kwalifikacyjne składa się z dwóch etapów. Pierwszy obejmuje weryfikację wymogów formalnych zgłoszenia kandydata, natomiast w drugim odbędzie się rozmowa kwalifikacyjna mająca na celu sprawdzenie predyspozycji, wiedzy, kwalifikacji i doświadczenia kandydata niezbędnych do pełnienia funkcji prezesa.

Anonimowy prezes jednej ze spółek kontrolowanych przez Skarb Państwa mówi „PB”, że prawdopodobnie jedynym kandydatem będzie Andrzej Klesyk, gdyż w obecnej sytuacji w PZU żaden z menedżerów z rynku nie weźmie udziału w konkursie, kiedy w zasadzie wszystko jest już przesądzone. Według nieoficjalnych informacji napływających ze spółki, na spotkaniu z zarządami spółek z grupy Andrzej Klesyk miał określić nową strategię PZU jako „miałką”. Z tego powodu odwołał spotkania zewnętrzne i wewnętrzne, podczas których miała być prezentowana strategia. W liście do pracowników stwierdził też, że wymaga ona dopracowania w niektórych punktach.

Więcej:

„Puls Biznesu” z 30 stycznia, Agnieszka Morawiecka, ET „Ruszył konkurs na prezesa PZU. Znowu”

(AM, źródło: „Puls Biznesu”)

#ubezpieczeniowyLIVE: Multiagent – zima 2025

0

Zapraszamy na #ubezpieczeniowyLIVE, który odbędzie się w czwartek 6 lutego 2025 roku w godzinach 13:00–14:30.

W programie:

  • Dlaczego agenci tak często wybierają Insly? – Paulina Jurczyk, zarządzająca działem sprzedaży Insly. 
  • Prawo, rozliczenia i ochrona sygnalistów: nowoczesne wsparcie dla agentów i brokerów. O części prawnej i compliance opowie Jakub Dziedzic, Compliance Officer JD Compliance. Część informatyczno-techniczną zaprezentuje Małgorzata Ostachowska, prezeska zarządu Fort. 

Live na Facebooku

Live na LinkedInie

(AM)

Ludzie, AI, dane i zrównoważony rozwój filarami nowej strategii Generali

0
Źródło: Generali

Na spotkaniu, któremu przewodniczył Andrea Sironi, Rada Dyrektorów Assicurazioni Generali zatwierdziła nowy trzyletni plan strategiczny grupy: „Lifetime Partner 27: Driving Excellence”, który został zaprezentowany 30 stycznia społeczności inwestycyjnej. Opierając się na silnej platformie ustanowionej w 2016 r. oraz osiągniętych z nadwyżką wynikach w stosunku do wszystkich kluczowych założonych celów finansowych w planie na lata 2022–2024, nowa strategia Generali koncentruje się na dążeniu do doskonałości w relacjach z klientami, w podstawowych działalnościach związanych z ubezpieczeniami i zarządzania aktywami, a także w modelu operacyjnym.

„Lifetime Partner 27: Driving Excellence” ma stworzyć znaczącą i trwałą wartość, dążąc do osiągnięcia CAGR EPS między 8% a 10%. Plan będzie również ukierunkowany na trwały wzrost generowania środków pieniężnych, osiągając ponad 11 mld euro przepływów pieniężnych netto – Cumulative Net Holding Cash Flow (2022 r. – oczekiwane w 2024: ok. 9,5 mld euro), wspierane przez ok. 14 mld euro przepływów pieniężnych od spółek zależnych (2022 r. – oczekiwane w 2024: ok. 11,5 mld euro). Ponadto grupa będzie dążyć do znormalizowanego generowania kapitału na poziomie ponad 14 mld euro w horyzoncie planu (w 2022 r. – oczekiwane w 2024: ponad 13 mld euro).

W rezultacie Generali zobowiązuje się do osiągnięcia dywidendy na akcję (DPS) CAGR na poziomie powyżej 10%, celując w ponad 7 mld euro dywidendy w horyzoncie planu, czyli o ok. 30% więcej niż 5,5 mld euro wypłacone w ramach planu „Lifetime Partner 2024”.

Nawet 3 mld euro na akwizycje

Ponad 3 mld euro przeznaczono na skup akcji własnych i inne działania kapitałowe (np. fuzje i przejęcia). Grupa zobowiązała się do skupu akcji własnych o wartości co najmniej 0,5 mld euro rocznie, przy czym kwota ta będzie szacowana na początku każdego roku. Potwierdzono już skup akcji własnych o wartości 0,5 mld euro na 2025 r., pod warunkiem uzyskania zgody walnego zgromadzenia akcjonariuszy i organów regulacyjnych. Grupa będzie oceniać możliwości fuzji i przejęć z zachowaniem ścisłej dyscypliny, porównując również potencjalną transakcję z wykupem akcji własnych.

Od 0,5 do 0,7 mld euro przeznaczono na wykorzystanie kapitału wewnętrznego w celu wsparcia rozwoju biznesu i inicjatyw strategicznych.

Cztery filary strategii

Nowy plan strategiczny grupy opiera się na ludziach, sztucznej inteligencji i danych oraz zrównoważonym rozwoju. Generali będzie wspierać dalszy rozwój swoich zespołów, zwiększając ich umiejętności techniczne, aby napędzać innowacje i wydajność w całej grupie, jednocześnie wzbogacając potężną sieć dystrybucji Generali, w której liderami są agenci, o najnowsze możliwości w zakresie sztucznej inteligencji i zarządzania danymi. Generali zachowuje swoje głęboko zakorzenione zaangażowanie w zrównoważony rozwój, z dodatkowymi celami i zamierzeniami inwestycyjnymi.

Philippe Donnet

– Generali z powodzeniem zrealizowało cele finansowe planu „Lifetime Partner 24: Driving Growth” w trudnym globalnym otoczeniu makroekonomicznympowiedział Philippe Donnet, CEO Grupy Generali. – Będziemy teraz przyspieszać nasze dążenie do doskonałości, aby napędzać wyższy wzrost zysków i generowanie gotówki, dążąc do zwiększenia zwrotów dla akcjonariuszy dzięki dwucyfrowemu wzrostowi dywidendy na akcję, co doprowadzi do ponad 7 mld euro skumulowanych dywidend oraz zobowiązania do wykupu akcji własnych o wartości co najmniej 1,5 mld euro w horyzoncie planu, w tym wykupu akcji własnych o wartości 0,5 mld euro, który rozpoczynamy w 2025 r., jak przedstawiliśmy to dzisiaj. Dzięki naszemu planowi „Lifetime Partner 27: Driving Excellence” będziemy jeszcze bardziej zwiększać doskonałość w relacjach z klientami, w modelu operacyjnym grupy i w naszych podstawowych możliwościach. Będziemy inwestować w sztuczną inteligencję, nowe technologie i podnoszenie kwalifikacji naszych pracowników, aby wykorzystać możliwości wynikające z pojawiających się trendów, dynamicznie zmieniających się oczekiwań klientów i szybko rozwijającego się rynku. Połączenie naszej wiodącej na rynku działalności w zakresie ubezpieczeń majątkowych, osobowych i życiowych oraz globalnej platformy zarządzania aktywami, która może zostać jeszcze bardziej przekształcona dzięki proponowanemu przez nas partnerstwu z BPCE, jest potężnym wyróżnikiem, który tworzy znaczącą wartość. Generali jest gotowe, po raz kolejny, wspierać osoby, rodziny, profesjonalistów i firmy, a także dostarczać wszystkim interesariuszom nasze działania w ramach naszego planu „Lifetime Partner 27: Driving Excellence” – dodał.

(AM, źródło: Generali)

5 przepisów na katastrofę w sprzedaży życia

0
Michał Mazurek

Czas nieubłaganie doprowadził nas do kolejnego stycznia. W wielu osobach po świętach i Nowym Roku drzemie nostalgia za covidowym okresem przestoju w branży i słodkiego lenistwa.

Dlatego przedstawiam, w jaki sposób w 2025 r. na chwilę powrócić do tamtych dni i obronić się przed sprzedażą ubezpieczeń życiowych w nadchodzących 12 miesiącach.

  • Nie wychodź z inicjatywą do klienta

Jak wiadomo, klienci nigdy nie przychodzą sami po ubezpieczenie na życie. Dlatego aby zmniejszyć do minimum ryzyko interakcji z taką polisą, nie dzwoń do klienta ani nie wspominaj o możliwości zabezpieczenia przed zgonem czy chorobą przy okazji odnawiania obowiązkowego OC.

Nie wspominaj też, że warto zastanowić się, jak będzie wyglądał budżet jego gospodarstwa, gdyby go zabrakło, i że dobre polisy są dzisiaj atrakcyjne cenowo. Dzięki temu zmniejszysz również ruch w swojej agencji, co przyniesie oszczędności na zużyciu drzwi, płytek podłogowych oraz sprzątaniu.

  • Rób grupy otwarte jako „wstęp do dużego ubezpieczenia”

Jak wykazały badania, sprzedaż grup otwartych to najlepszy sposób na niesprzedawanie klientowi realnie zabezpieczających go polis terminowych. Skuteczność jest ogromna, bo aż 98% klientów z grupami otwartymi nie kupi potem żadnego ubezpieczenia terminowego (sprawdzone u jednego z naszych zaufanych partnerów). Jednocześnie nasze sumienie pozostaje czyste, bo klient przecież jest ubezpieczony (co prawda na 30 tys. zł na zgon i 4 tys. zł na choroby, ale od czegoś trzeba zacząć).

Warto również wspomnieć, że utrzymywanie klienta w przeświadczeniu, że „już za 39 zł” jest świetnie chroniony, pozwala szybko wyczerpywać jego budżet na ubezpieczenia i zmniejsza szansę, że będzie skłonny wydać jeszcze trochę na jakąś polisę życiową. 

  • Skracaj okres terminowego ubezpieczenia

Masz w agencji kredytowca, który nie może zrozumieć, że najlepsza polisa to ta roczna grupówka od banku? I jeszcze ma być terminówka z cesją? Koniecznie wytłumacz klientowi, że – jak w OC – życiówka im tańsza, tym lepsza.

Bank wymaga dużej sumy ubezpieczenia i tu nie możesz zejść z ceny? To skróć okres. Sprzedasz mniejszą składkę, klient nie będzie kręcił nosem i szybciej od ciebie wyjdzie, a ty będziesz mógł pogrążyć się w rozmyślaniu nad ubezpieczeniem egzotycznych podróży. A że za kilka lat do ciebie wróci ponownie? Jest szansa, że będzie już chory i ubezpieczanie go nie będzie twoim problemem.

  • Rób tylko ryzyka wypadkowe

Suma jest sumą i nie ma znaczenia, czy te 500 tys. zł jest w zgonie z każdej przyczyny, czy tylko w wypadku komunikacyjnym w pracy w miesiącu przestępnym. W nocy. Z ciężarówką.

Ryzyka wypadkowe są tanie i nie pytają o stan zdrowia – nie musisz wypełniać ankiety medycznej i narażać się, że w ramach sprzedaży życia będziesz musiał zrobić cokolwiek więcej niż tak dobrze przetrenowane przepisanie danych osobowych i kliknięcie „wystaw polisę”.

  • Sprzedawaj tylko jedno towarzystwo

Przedstawiciel towarzystwa powiedział twojej multiagencji, że jego umowa jest najlepsza i najtańsza? Przecież musi tak być! No i kto to widział, żeby uczyć się tych wszystkich OWU albo pamiętać, jak wygląda proces w danym towarzystwie!

A najgorsi ci klienci: jak się zorientują, że robisz porównania, pokazujesz, że coś może być zrobione lepiej w jednym towarzystwie, a co innego w drugim, to jeszcze zaczynają cię polecać. Wtedy trzeba się spotykać z większą liczbą chcących kupić ubezpieczenie na życie. Absolutnie nie polecam.

Michał Mazurek
starszy regionalny koordynator Działu Ubezpieczeń na Życie i Ubezpieczeń Zdrowotnych w Phinance SA

18,328FaniLubię
822ObserwującyObserwuj

Aktualne wydanie