Blog - Strona 89 z 1482 - Gazeta Ubezpieczeniowa – Portal
Strona główna Blog Strona 89

Wzrost składki w dziale I porównywalny ze wzrostem inflacji

0
Włodzimierz Mazur

Trudno dokonać dobrej analizy, widząc wzrost całego rynku na poziomie 4%. Przecież nie można tego określić wzrostem… Pomimo wielu wypowiedzi w mediach kluczowych menedżerów, pomimo wielu działań marketingowych, tak naprawdę jest tylko kilka firm, które osiągają wzrosty sprzedaży powyżej 10%. Pozostałe mają z tym problemy.

Podsumowując wyniki w sprzedaży po trzech kwartałach 2024 r., postanowiłem wprowadzić nowe oznaczenie tabel. Kolorem czerwonym oznaczam spadek wyników sprzedaży do porównywalnego okresu, żółtym wyniki wzrostu sprzedaży do poziomu średniej krajowej, a zielonym wyniki wzrostu sprzedaży powyżej średniej krajowej. Dokładnie tak jak w sygnalizacji świetlnej. Czerwony stoi, żółty czeka, a zielony jedzie.

Dział I. Refleksje i inspiracje

I patrząc na te kolory, wyróżnić należy wszystkie TU zaznaczone na zielono. Są tu duzi gracze rynkowi, PZU, Allianz, Warta. Szczególnie Warta, z jej dynamiką wzrostu 16,81%, która jest największa spośród wymienionych firm. Gratulacje dla tych zakładów i wszystkich pozostałych, które osiągnęły wzrost powyżej 4%. Osobiście bardzo dużym zaskoczeniem dla mnie jest słaby wynik Nationale-Nederlanden. Firma nie daje sobie rady z łączeniem z Metlife w przeciwieństwie do UNIQA i Allianz, którzy mają te procesy za sobą i osiągają znaczące wzrosty sprzedaży powyżej średniej krajowej.

Warta zdecydowanie goni Nationale-Nederlanden i być może w ciągu najbliższych dwóch lat strąci tę firmę z podium. Świadczą o tym wyniki porównywalne roku 2021 do 2024. Warta wyrosła z poziomu sprzedaży 875 mln zł do poziomu 1 177 mln zł, gdy tymczasem Nationale-Nederlanden wzrosła z poziomu 1 249 mln zł do 1 726 mln zł razem z Metlife. Gdybyśmy mogli odjąć samą sprzedaż za trzy kwartały sieci Metlife, mogłoby się okazać, że Warta już wyprzedziła Nationale-Nederlanden.

UNUM zasługuje na wyróżnienie. Kolejny kwartał bardzo dobrych wyników, wzrostu sprzedaży i rozwoju grupy. To może być przykład dla wszystkich zaznaczonych na żółto i czerwonych towarzystw ubezpieczeniowych. Wystarczy tylko dobry pomysł, dobrzy menedżerowie i dobre działanie.

PZU Życie doskonale sobie radzi na rynku, osiągając wzrost powyżej 9%. To również jest świetny przykład, jak sobie radzić w dobie konkurencji, chociażby dla wymienionych wcześniej firm, ocenionych krytycznie.

Dział II. Gratulacje

W poprzednich artykułach pisałem m.in. o tym, że dział II ubezpieczeń, systematycznie się rozwijając, zaczyna zbierać blisko trzykrotnie wyższą składkę od działu I. Ta tendencja w III kw. 2024 r. coraz bardziej się uwidacznia. Dział II ubezpieczeń osiągnął wzrosty blisko 12% w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku, podczas gdy dział I ubezpieczeń osiągnął wzrosty na poziomie bliskim inflacji 4%.

Zdecydowanym liderem wzrostów spośród dużych firm ubezpieczeniowych w dziale II jest UNIQA. Wzrost na poziomie powyżej 19% przy dużej sprzedaży to wynik godny odnotowania i gratulacje dla kadry zarządzającej. Jak widać, proces łączenia firm UNIQA i AXA został w pełni zakończony sukcesem. UNIQA może być przykładem dla innych firm zarówno w dziale I, jak i II procesów związanych z łączeniem spółek. W obu działach firma osiąga wzrosty powyżej średniej rynkowej, o czym inne duże i zasłużone mogą tylko pomarzyć.

Zdecydowane wyróżnienia należą się Warcie i Hestii. Osiągają one znaczne wzrosty powyżej średniej rynkowej i mogą być przykładem dla innych mniejszych firm, jak rozwijać swoją sprzedaż. Miło popatrzeć, kiedy zdrowa rywalizacja pomiędzy nimi przyczynia się do wzrostu sprzedaży jednej i drugiej. Stała rywalizacja o drugie miejsce w Polsce, jako grupa kapitałowa zdecydowanie przyczynia się do wzrostu sprzedaży. Gratulacje dla Warty i Hestii.

Warto odnotować zmiany na rynku wskutek łączenia się firm z grupy VIG i już widzimy pozytywne skutki tego procesu. Wzrosty sprzedaży już w I kw. po fuzji i pewnie spodziewane w kolejnych kwartałach. Nowa Compensa ma szansę stać się dużym graczem rynkowym. Zobaczymy, jak to wykorzysta w przyszłości.

Choć zaznaczony kolorem żółtym, PZU osiągnął wzrost sprzedaży bliski średniej rynkowej, to jest 10,51%. Trudno oczekiwać od lidera, aby systematycznie osiągał wzrosty powyżej średniej rynkowej. Wartościowy wzrost powyżej 1 212 mln zł jest marzeniem wielu innych firm ubezpieczeniowych. I dlatego należy pogratulować PZU takiej wielkości sprzedaży.

IV kwartał, który już się zakończył, to działania związane z IKE i IKZE. Ciekawe, jak firmy ubezpieczeniowe w dziale I wykorzystają szansę rynkową, jaką dał im historycznie ustawodawca? Zdecydowanie czekamy na wyniki podsumowujące rok 2024 – rok zmian w gospodarce, w polityce i w naszym życiu codziennym.

Włodzimierz Mazur
niezależny konsultant, wykładowca, przedsiębiorca
www.wlodzimierzmazur.pl

Rządowy pełnomocnik interweniuje w sprawie odszkodowań dla powodzian

0
Marcin Kierwiński i Tomasz Chróstny

24 stycznia w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów odbyło się spotkanie pełnomocnika rządu ds. odbudowy po powodzi Marcina Kierwińskiego z prezesem Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Tomaszem Chróstnym. W jego trakcie minister zwrócił się do szefa UOKiK o podjęcie działań w sprawie firm ubezpieczeniowych, które w jego ocenie mogą stosować nieuczciwe praktyki wobec poszkodowanych przez wrześniową powódź.

– Otrzymuję sygnały od przedsiębiorców i osób poszkodowanych w wyniku powodzi z września 2024 roku, że towarzystwa, w których byli ubezpieczeni, zaniżają kwoty wypłacanych odszkodowań oraz wydłużają w czasie podejmowanie decyzji o wysokości szkody – powiedział Marcin Kierwiński.

Pełnomocnik rządu ds. odbudowy po powodzi omówił z Tomaszem Chróstnym możliwe działania. Zwrócił się również do Rzecznika Finansowego, dr. Michała Ziemiaka, z prośbą o analizę sytuacji ubezpieczonych. Marcin Kierwiński zapewnił, że podejmowane kroki mają na celu ochronę interesów poszkodowanych oraz ukrócenie nieuczciwych jego zdaniem praktyk w sektorze ubezpieczeń.

(AM, źródło: gov.pl/premier)

Global Assistance Polska zapewni dostęp do międzynarodowych eksperckich opinii medycznych

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Global Assistance Polska rozpoczęło współpracę z Diagnose.me, firmą zapewniającą dostęp do wiodących ekspertów medycznych i innowacyjnych usług diagnostycznych z całego świata i za pośrednictwem platformy cyfrowej.

Oba podmioty będą współpracować w zakresie świadczenia eksperckiej opinii medycznej przez międzynarodowych lekarzy z zakresu: onkologii, kardiologii, neurologii ortopedii i innych.

Ekspercka opinia medyczna ma na celu weryfikację postawionej diagnozy, rekomendację lub rewizję zaleconego planu leczenia. Proces ten obejmuje analizę dokumentacji medycznej oraz wyników badań przez lekarzy z renomowanych zagranicznych placówek medycznych.

(AM, źródło: LinkedIn)

OC dla operatorów dronów czeka już tylko na podpis prezydenta

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

24 stycznia Sejm zaakceptował niemal wszystkie poprawki Senatu do nowelizacji prawa lotniczego i uchwalił regulację. Akt dostosowuje polskie prawo do unijnych przepisów, które dotyczą bezzałogowych statków powietrznych (BSP), czyli dronów oraz ich systemów. Nowela wprowadza między innymi obowiązek ubezpieczeniowy.

Nowela przewiduje, że użytkownicy będący operatorami systemów BSP użytkujący bezzałogowe statki powietrzne o masie startowej od 0,25 kg do 20 kg będą mieli obowiązek zawarcia umowy ubezpieczenia OC za szkody powstałe w związku z wykonywanymi operacjami. Ponadto pilot bezzałogowego statku powietrznego, który ma zakaz prowadzenia pojazdów mechanicznych, nie będzie mógł posługiwać się dokumentem potwierdzającym posiadanie kwalifikacji pilota BSP i uprawniającym do wykonywania operacji z użyciem systemu BSP.

Ustawa trafi teraz do podpisu prezydenta.

(AM, źródło: Sejm)

InsurHack 2025, czyli jak stworzyć innowację ubezpieczeniową w 24 godziny

0

W dniach 7–9 lutego 2025 roku w Poznaniu odbędzie się InsurHack 2025 – największy w Polsce hackathon poświęcony innowacjom w branży ubezpieczeniowej. Wydarzenie jest objęte patronatem medialnym „Gazety Ubezpieczeniowej”.

InsurHack to trzydniowe spotkanie gromadzące pasjonatów technologii i ubezpieczeń. Uczestnicy tworzą zespoły, które podejmują wyzwania przygotowane przez organizatorów, mając około 24 godzin na opracowanie prototypowych rozwiązań. Następnie prezentują swoje projekty przed jury, które wybiera najlepsze z nich.

W ramach InsurHack odbędą się też warsztaty z iAPI, UX w ubezpieczeniach czy podstaw w Next.js.

Rejestracja, szczegółowe informacje oraz pełna lista partnerów

(am)

BOŚ dołączył do programu zielonych gwarancji KUKE

0
Janusz Władyczak i Bartosz Kublik

Bank Ochrony Środowiska podpisał aneks do umowy z Korporacją Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych, rozszerzający dotychczasową współpracę o program zielonych gwarancji.

Nowe rozwiązania oferowane przez KUKE pozwalają przedsiębiorcom sfinansować wydatki związane z transformacją energetyczną w drodze do osiągnięcia neutralności klimatycznej. Zielone gwarancje mogą zabezpieczyć do 80% wartości kredytu. To wpływa na obniżenie wykorzystania limitu bankowego przyznanego firmie. Tym samym pozwala zwiększyć skalę finansowania zielonych inwestycji nawet pięciokrotnie.

Dołączenie do programu zielonych gwarancji to kolejny krok w realizacji strategii BOŚ, której celem jest aktywne wspieranie zrównoważonych inwestycji i przyspieszenie procesu transformacji energetycznej w Polsce.

– Czasem mamy klienta z dobrym pomysłem i zdolnością do spłaty, ale brakuje mu możliwości, by zabezpieczyć kredyt. Dzięki instrumentom KUKE możemy udzielić takiego finansowania. Z punktu widzenia banku ważne jest też to, że kredyt zabezpieczony Zielonymi gwarancjami wymaga alokowania mniejszego kapitału własnego. To pozwala kilkukrotnie zwiększyć skalę wsparcia przedsiębiorców w działaniach zmierzających w kierunku neutralności klimatycznej – podkreślił Bartosz Kublik, prezes zarządu Banku Ochrony Środowiska.

– Zielone gwarancje KUKE umożliwiają bankom zwiększenie skali kredytowania niezbędnych przedsięwzięć w firmach i sfinansowanie większej liczby inwestycji w przemyśle, transporcie czy budownictwie związanych z łagodzeniem zmian klimatu. Liczymy na wiele wspólnych transakcji z Bankiem Ochrony Środowiska, który ma szeroką wiedzę w zakresie transformacji energetycznej, będąc m.in. operatorem programów ją wspierających – powiedział Janusz Władyczak, prezes KUKE.

BOŚ jest kolejną instytucją, po BGK, Credit Agricole, Pekao, PKO BP, BNP Paribas Polska, mBanku, Santander Bank Polska oraz ING BSK, która może korzystać z oferowanych przez KUKE gwarancji spłaty finansowania przeznaczonego na przedsięwzięcia związane z ograniczaniem zmian klimatu.

Aneks do umowy podpisali Janusz Władyczak, Katarzyna Kowalska, wiceprezeska zarządu KUKE, oraz Bartosz Kublik.

(AM, źródło: BOŚ)

Ubezpieczenie „Bezpieczna podróż” w zimowej ofercie podróżnej Pekao

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Bank Pekao przygotował zimową ofertę podróżną. Jednym z jej elementów jest ubezpieczenie turystyczne „Bezpieczna podróż”.

Ubezpieczenie turystyczne „Bezpieczna podróż” jest oferowane we współpracy z PZU SA ze zniżką 15%. Polisa jest dostępna w trzech wariantach, z możliwością rozszerzenia ochrony o dodatkowe ryzyka związane z uprawianiem sportów zimowych czy chorobami przewlekłymi. Kod promocyjny umożliwia skorzystanie ze specjalnej ceny przy zakupie ubezpieczenia w serwisie Pekao24 lub aplikacji PeoPay. Oferta specjalna trwa do 28 lutego. Polisę można kupić w pełni zdalnie, nawet w ostatniej chwili przed wyjazdem.

– Ubezpieczenie oferowane za pośrednictwem Banku Pekao daje ochronę na wypadek nieprzewidzianych sytuacji. Dzięki możliwości rozszerzenia zakresu ubezpieczenia produkt ten pozwoli zabezpieczyć klientów banku i osoby, z którymi wybierają się na wyjazd – mówi Maciej Berger, dyrektor Departamentu Bankowości Ubezpieczeniowej Pekao SA.

(AM, źródło: Pekao)

Przełom w reasekuracji ryzyka wojennego

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

McGill and Partners, niezależny globalny broker ubezpieczeniowy i reasekuracyjny, uruchomił pionierski program reasekuracji ryzyka wojennego dla nieruchomości korporacyjnych i inwestycji w Ukrainie.

Program stanowi znaczący krok we wspieraniu gospodarczej odbudowy kraju przez zapewnienie najistotniejszej ochrony ubezpieczeniowej dla przedsiębiorstw działających w regionach ogarniętych przez wojnę – informuje portal Insurtech Insights.

Program wykorzystuje najnowocześniejszą technologię opracowaną przez insurtech Fortune Guard w ramach Lloyd’s Lab, stosującą AI do analizy oficjalnych danych pocisków wystrzelonych na Ukrainę. To oparte na danych podejście umożliwia bardziej precyzyjną ocenę ryzyka zniszczeń wojennych, pozwalając underwriterom oferować bardziej konkurencyjne stawki składek, przy utrzymaniu odpowiedzialnego zarządzania ryzykiem.

– Wykorzystując siłę AI i kompleksowe zbiory danych, jesteśmy w stanie przyjąć bardziej świadome podejście do prezentowania i przyjmowania do ubezpieczenia ryzyka. To podejście umożliwia nam dostarczanie skalowalnej pojemności reasekuracyjnej za przystępne składki, dodając krytyczną ochronę dla przedsiębiorstw, które były w większości pozbawione ochrony – powiedział Steve McGill, założyciel i dyrektor generalny McGill and Partners.

Program oferujący do 50 mln dol. na ryzyko będzie początkowo dostępny dla przedsiębiorstw zlokalizowanych ponad 100 km od linii frontu. Reasekuratorzy będą ściśle współpracować z ARX, wiodącą firmą ubezpieczeniową w Ukrainie należącą do kanadyjskiego holdingu finansowego Fairfax, rozpoczynając kwotację dla nowych klientów, z planami rozszerzenia dostępności do programu dla lokalnych ubezpieczycieli w przyszłości.

Program ma na celu zapełnienie istotnej luki na rynku ubezpieczeniowym. Od wybuchu wojny międzynarodowy rynek reasekuracyjny w większości wycofał się z zapewniania ochrony ryzyka wojennego nieruchomościom komercyjnym w Ukrainie. Przed uruchomieniem tej inicjatywy jedyna dostępna ochrona ograniczona była do polis z niskimi sumami ubezpieczenia od lokalnych ubezpieczycieli.

Który z rynków krajów byłego ZSRR radzi sobie najlepiej?

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Regionalny rynek ubezpieczeniowy krajów byłego Związku Radzieckiego (bez Turkmenistanu i Tadżykistanu z powodu braku danych oraz Litwy, Łotwy i Estonii nieuwzględnianych w regionalnych analizach) w ciągu pierwszych trzech kwartałów 2024 r. wzrósł o 37,61% (w euro), osiągając 28,54 mld euro. Oprócz Ukrainy i Armenii, pozostałe rynki odnotowały wzrost, w większości dwucyfrowy.

Kirgistan jest na pierwszym miejscu pod względem współczynnika wzrostu wyrażonego wielkością składek (+56,72%), na drugim miejscu znalazła się Rosja. Udział Rosji jako największego rynku w regionie wzrósł z 77,75% rok wcześniej do 81,51%. Wypłaty z polis na poziomie regionalnym wzrosły o 30,04%, osiągając 11,7 mld euro. Pod tym względem znów Kirgistan odnotował najwyższy wzrost (+41,77%), a następna była Rosja. W odróżnieniu od składek, wypłaty wzrosły na wszystkich rynkach.

(AC, źródło: Xprimm)

Gazeta Ubezpieczeniowa nr 4/2025

0

Dodatek specjalny UBEZPIECZENIA PODRÓŻY – ZIMA 2025:

  • Anna Bałuka, Compensa: Zimowy urlop tylko z ubezpieczeniem – str. 9
  • Magdalena Oszczak, UNIQA: Rośnie sprzedaż ubezpieczeń rezygnacji z podróży – str. 10
  • Dorota Dziubałko, Warta: Gotowi na ferie? Warto dobrze się ubezpieczyć – str. 11
  • Mateusz Kosiorowski, Agnieszka Kubowicz: Czy właściciel ośrodka narciarskiego w Polsce odpowie za szkody powstałe na stoku? – str. 12

Poza tym w numerze:

  • Artur Makowiecki: Podsumowanie tygodnia. Nadchodzi maraton legislacyjny – str. 2
  • Anna Ralcewicz, ERGO Hestia: Certyfikacja rozwija skrzydła agentów – str. 3
  • InterRisk: Dom Max w odpowiedzi na rażące niedbalstwo – str. 5
  • Rafał Książek, ERGO Hestia: Global Doctors – twoje zdrowie bez granic – str. 7
  • Per Norström, Insurance Europe: Oszuści ubezpieczeniowi działają międzynarodowo – str. 14
  • Mikołaj Otmianowski: Witamy w świecie DORA – str. 15
  • Marsh: Konflikty, środowisko i dezinformacja wśród największych zagrożeń – str. 19
  • Anna Kobylińska: Jak się zarządza ryzykiem ESG – str. 20
  • Sławomir Dąblewski: Gdy przedsiębiorca chce ubezpieczyć współpracownika na B2B – str. 21
  • Grzegorz Piotrowski: Sztuczna inteligencja czy prawdziwy agent? – str. 21
  • Adam Kubicki: Skup się na rozwijaniu swojej uwagi – str. 22
  • Biblioteczka ubezpieczeniowca: Robert McLean, Charles Conn, Nieperfekcjoniści. Strategiczne podejście na niepewne czasy – str. 22
  • Paweł, poszkodowany turysta: Włamania nie było? – str. 24

18,328FaniLubię
822ObserwującyObserwuj

Aktualne wydanie