Blog - Strona 93 z 1482 - Gazeta Ubezpieczeniowa – Portal
Strona główna Blog Strona 93

PIU: Mapa ryzyka polskich przedsiębiorców – czego obawiają się MŚP?

0
Jan Grzegorz Prądzyński

Czego najbardziej obawiają się osoby prowadzące w Polsce działalność gospodarczą? Wszelkich zdarzeń związanych ze stabilnością działalności, takich jak podwyżki kosztów operacyjnych, rosnące ceny paliw czy energii. Istotne obawy wiąże się z życiem i zdrowiem przedsiębiorców, ich wspólników oraz pracowników – wynika z badania, jakie na zlecenie Polskiej Izby Ubezpieczeń agencja badawcza SW Research przeprowadziła wśród 1504 polskich małych i średnich przedsiębiorców, pytając o ich największe obawy i ocenę prawdopodobieństwa ich wystąpienia.

Badacze zapytali przedsiębiorców o ponad 40 negatywnych zdarzeń, których mogą doświadczyć w trakcie prowadzenia działalności. Przy każdym zdarzeniu respondenci otrzymywali dwa pytania: „Jak bardzo się tego boisz?” i „jak bardzo uznajesz to zdarzenie za prawdopodobne w swoim życiu?”.

Główne obawy związane są ze stabilnością prowadzonej działalności

Najwięcej obaw budzą zdarzenia związane ze stabilnością prowadzonej działalności: podwyżki kosztów operacyjnych, takich jak ceny paliw (66%) i energii (63%). Jednocześnie przedsiębiorcy postrzegają je jako najbardziej prawdopodobne zagrożenia (odpowiednio: 68 i 69%). Relatywnie najmniejsze obawy wzbudzają zdarzenia związane z utratą zaufania klientów, kontrahentów na skutek problemów z płynnością finansową, choć wciąż są istotne i prawdopodobne dla co czwartego przedsiębiorcy w Polsce.

Obawy o życie i zdrowie

Z odpowiedzi ankietowanych przedsiębiorców wynika ponadto, że ich poważne obawy budzą także zdarzenia, które mogą trwale wpłynąć na możliwość prowadzenia działalności: śmierć wspólnika (56% wskazań) czy poważny wypadek (46%). Ponad jedna trzecia obawia się długotrwałej choroby, grypy lub innej choroby zakaźnej (35%). Z kolei 33% badanych obawia się poważnej choroby kluczowego pracownika. Grypy lub innej choroby zakaźnej pracowników boi się 32% respondentów, a śmierci kluczowego pracownika – 30%.

– Poziom obaw związanych z chorobą i zdrowiem jest wyższy niż oceniane prawdopodobieństwo wystąpienia tych zdarzeń – przedsiębiorcy postrzegają je jako potencjalnie bardziej szkodliwe niż realne. Co więcej, wypadki lub choroby, które dotykają przedsiębiorców osobiście, budzą większe obawy niż te dotyczące pracowników – mówi Jan Grzegorz Prądzyński, prezes zarządu PIU.

Z odpowiedzi ankietowanych wynika ponadto, że 48% z nich obawia się, że w razie poważnej choroby własnej zabraknie im środków na leczenie (45% uważa to za prawdopodobne). 53% z nich uważa za przydatne zabezpieczenie pracowników poprzez prywatną opiekę zdrowotną.

Ponad połowa przedsiębiorców deklaruje, że musi pracować mimo infekcji, np. grypy. Jedna trzecia deklaruje, że korzysta z usług medycznych w ramach prywatnego ubezpieczenia zdrowotnego. 30% podkreśla, że chętnie ubezpieczyłoby pracowników prywatnym ubezpieczeniem zdrowotnym, gdyby można było skorzystać z ulg podatkowych z tym związanych. PIU zwraca uwagę, że do niedawna kupowanie prywatnych grupowych ubezpieczeń zdrowotnych było domeną większych przedsiębiorstw.

45% ankietowanych przedsiębiorców uważa, że będzie mieć mniej pieniędzy na emeryturę, niż gdyby pracowała u kogoś na etacie. Z kolei 49% uznaje Pracownicze Plany Kapitałowe i Pracownicze Plany Emerytalne za przydatne narzędzia zabezpieczenia emerytalnego swoich pracowników. 69% badanych ocenia jako przydatny państwowy system emerytalny.

Przyszłość działalności

W badaniu sprawdzono także obawy przedsiębiorców związane z przyszłością prowadzonej działalności. Największy niepokój budzą kwestie związane z niewystarczającą konkurencyjnością (36%) oraz zmianami prawnymi (34%), które mogą wpłynąć na ich działalność. Podobnie respondenci oceniają też prawdopodobieństwo takich zdarzeń (odpowiednio 39 i 34%). Na przeciwległym biegunie znalazły się zdarzenia związane z odejściem kluczowych pracowników lub utratą pozwolenia na prowadzenie działalności (odpowiednio 25 i 20%). Jako mniej istotne, ale wciąż znaczące ryzyko finansowe 28% przedsiębiorców postrzega brak środków na wypłaty dla pracowników.

Z odpowiedzi respondentów wynika ponadto, że 35% z nich obawia się utraty płynności finansowej, a 1/3 uważa to za prawdopodobne. Z kolei 36% ma obawy związane z niewypłacalnością swoich kontrahentów, natomiast 50% deklaruje, że musiałaby zamknąć działalność, gdyby kluczowi klienci nie płacili w terminie. 20% badanych przyznało, że może działać na stracie przez najbliższy rok, a 29% zabezpieczone środki finansowe na pensje pracowników, koszty leasingu itp. na kilka miesięcy.

– Niemal połowa przedsiębiorców dostrzega korzyści płynące z dostępnych narzędzi finansowych, które ułatwiają zachowanie płynności w firmach. 48% postrzega faktoring jako wygodne rozwiązanie wspierające płynność, a 45% ocenia kredyt kupiecki jako skuteczny sposób zarządzania finansami firmy. Aż 43% nie wyobraża sobie prowadzenia działalności bez ubezpieczenia kredytu kupieckiego. Obserwujemy już od kilku lat rosnące zainteresowanie tymi narzędziami. A to świadczy o tym, że podmioty gospodarcze coraz lepiej zarządzają ryzykiem płatności. Rośnie zainteresowanie ubezpieczeniem należności, a firmy, które już z tej formy zabezpieczenia korzystają – rozszerzają swoją działalność. Zakłady ubezpieczeń dostarczają informacje gospodarcze, pomagają w zarządzaniu limitami kredytu kupieckiego dla poszczególnych odbiorców towarów i usług. Uczestniczą też w windykacji wypłat odszkodowań w razie braku płatności za fakturę. Dzięki temu firmy mogą zachować rentowność – mówi Jan Grzegorz Prądzyński.

Przedsiębiorcy odczuwają znaczące skutki zmian rynkowych, takich jak inflacja (48%), wysokie ceny paliw obniżające rentowność (43%) oraz wysokie ceny prądu, które zmusiły do podniesienia cen towarów lub usług (42%).

Awarie sprzętu i aut firmowych spędzają sen z powiek

Z odpowiedzi uczestników badania wynika, że w tej kategorii szczególnie obawiają się oni sytuacji związanych z awariami kluczowego sprzętu (41%) lub uszkodzenia samochodu firmowego (38%). Jednocześnie oceniają te zdarzenia jako najbardziej prawdopodobne (odpowiednio 37 i 39%). Z kolei 36% obawia się kradzieży samochodu firmowego i w zasadzie tyle samo ocenia to jako prawdopodobne. 30% przedsiębiorców obawia się dłuższej przerwy w działalności spowodowanej np. pożarem, i tyleż samo uważa to za prawdopodobne. Kradzieży lub sprzeniewierzenia w firmie obawia się 34% respondentów i tak też ocenia jej prawdopodobieństwo.

Przedsiębiorcy obawiają się cyfrowych zagrożeń:

  • utraty danych – 36%,
  • cyberataków – 35%
  • wycieku danych wrażliwych – 34%.

Podobnie oceniają prawdopodobieństwo tych zdarzeń. Natomiast najbardziej prawdopodobnym zdarzeniem według przedsiębiorców jest próba wymuszenia pieniędzy (35%).

Strach przed zmianami klimatu ma różne odcienie

Zmian klimatu obawia się 43% przedsiębiorców, a połowa uważa je za prawdopodobne. 56% przedsiębiorców dostrzega ich globalny charakter i uważa, że dotyczą one wszystkich w takim samym stopniu. Jednocześnie niemal tyle samo osób (55%) uważa, że ich osobiście problem ten nie dotyczy, bo w ich miejscowości nie występują katastrofy naturalne. Zresztą jedynie jedna trzecia przedsiębiorców obawia się katastrof klimatycznych jako takich, a 41% ocenia je jako prawdopodobne.

Suszy i ulewnego deszczu boi się 43% respondentów, połowa uważa je za prawdopodobne zagrożenia dla swojej działalności.

– Warto zauważyć, że niemal 42% respondentów dostrzega wpływ swojej działalności na środowisko, co może wskazywać na potrzebę zwiększenia świadomości dotyczącej własnego oddziaływania na klimat. Niepokoi jednak fakt, że dla wielu polskich przedsiębiorców ryzyko związane ze zmianami klimatycznymi wciąż jest dość abstrakcyjne, a jego niedocenianie może prowadzić do niedoubezpieczenia – mówi Jan Grzegorz Prądzyński.

Przedsiębiorcy i ubezpieczenia – jest nieźle, choć mogłoby być lepiej

Autorzy raportu z badania podkreślają, że 69% przedsiębiorców dostrzega kluczową rolę ubezpieczeń w ochronie przed nieprzewidzianymi zdarzeniami, takimi jak pożar, kradzież czy wypadek. Za najbardziej przydatne w ich działalności badani uznali OC firmowych samochodów – 84% wskazań. Dla 73% przydatne jest AC. Z kolei 79% badanych uznaje za przydatne ubezpieczenia mienia firmy. Mimo to tylko 31% z nich ubezpiecza maszyny i urządzenia, a 29% deklaruje ubezpieczenie sprzętu elektronicznego.

Ankietowani bardzo wysoko oceniają przydatność ubezpieczeń na życie – dla wspólnika (80%) oraz własnego (77%). Ubezpieczenie utraty dochodu cieszą się uznaniem 74% badanych.

– Niestety deklaracje przedsiębiorców nie pokrywają się z faktem, że ryzyko, na które narażone są firmy, nie jest w pełni ubezpieczone w Polsce. Niedoubezpieczenie pogłębia się tym bardziej że ciągle odczuwamy skutki inflacji i wzrostu kosztów materiałów. Tylko nieco ponad połowa przedsiębiorców deklaruje, że trzeba to uwzględniać w sumach ubezpieczenia (53%). Ale aż 44% wskazało, że wartość księgowa brutto to dobry sposób na wyliczenie sumy ubezpieczenia majątku firmowego. Przy czym to właśnie tych przedsiębiorców, którzy ubezpieczają według wartość księgowej brutto, a nie wartości odtworzeniowej, dotyczy głównie problem niedoubezpieczenia – wyjaśnia Jan Grzegorz Prądzyński.

O badaniu

Wśród badanych mikro, małych i średnich przedsiębiorstw połowa zatrudnia od 1 do 9 osób, 41% między 10 a 49 osób, a 9% od 50 do 249 pracowników. 75% badanych przedsiębiorców prowadzi działalność gospodarczą nie krócej niż 5 lat. 88% badanych ma roczne obroty mniejsze niż 9 mln zł, 9% od 9 do 45 mln zł, a 3% od 45 do 195 mln zł.

 55% badanych prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, 23% ma spółki z o.o. 49% prowadzi działalność usługową, 28% handlową, 15% wytwórczą, a 8% doradztwo.

Największą grupę badanych stanowili przedsiębiorcy z wykształceniem średnim (46%) oraz wyższym (41%). Niemal co czwarty pytany prowadzi działalność na wsi lub w miejscowości do 20 tys. mieszkańców, niemal tyle samo w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców.

Szczegółowe wyniki badania będą elementem szerszego opracowania PIU dotyczącego małych i średnich firm oraz ich potrzeb ubezpieczeniowych. Badanie jest kontynuacją cyklu badań „Mapa ryzyka Polaków”, które na zlecenie Izby były przeprowadzone w latach 2020–2022.

AM, news@gu.com.pl

(źródło: PIU)

Dariusz Kondas w zarządzie spółek Inter w Polsce

0
Dariusz Kondas

Z początkiem roku Dariusz Kondas został powołany na stanowisko członka zarządu towarzystw ubezpieczeń Inter w Polsce. W ramach swoich obowiązków menedżer będzie odpowiadać m.in. za nadzór nad wszystkimi kanałami sprzedaży, działaniami marketingowymi i public relations, obsługę klienta oraz rozwój platformy komunikacyjnej dla pośredników.

– W ciągu ostatnich 8 lat kariery w Inter Polska Dariusz Kondas udowodnił, że potrafi dynamicznie rozwijać sprzedaż. Jestem przekonany, że w nowej roli wniesie istotny wkład w realizację naszej strategii – powiedział Peter Thomas, przewodniczący rad nadzorczych spółek Inter w Polsce.

Dariusz Kondas zastąpił Piotra Bonarka, który złożył rezygnację z zasiadania w zarządzie towarzystw z dniem 31 grudnia ubiegłego roku.

Dariusz Kondas karierę w branży ubezpieczeniowej rozpoczął jako agent wyłączny, a następnie jako kierownik zespołu agentów Generali Polska. W tej firmie zajmował się również rozwojem sprzedaży w kanale multiagencyjnym. Następnie pracował jako koordynator zespołu w multiagencji, po czym objął stanowisko dyrektora regionalnego Aegon. Na kolejnym etapie kariery związał się z UNIQA, gdzie zdobył doświadczenie w sprzedaży ubezpieczeń korporacyjnych za pośrednictwem kanału brokerskiego. Z Inter Polska związany od 2016 roku, kiedy to objął stanowisko dyrektora sieci sprzedaży, odpowiadając za sprzedaż wszystkich linii produktowych w kanałach agencyjnym i brokerskim.

(AM, źródło: Inter Polska)

Potencjalny konflikt interesów w przypadku kandydatury Andrzeja Klesyka? Zdaniem PZU – nie

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Kazimierz Krupa, jeden z twórców i redaktor naczelny Gazety Giełdy „Parkiet”, wieloletni redaktor naczelny miesięcznika „Forbes”, wystąpił z listem otwartym do Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia PZU SA, w którym apeluje o rozważenie, czy przy rekomendacji powołania do rady nadzorczej spółki Andrzeja Klesyka, Nationale-Nederlanden OFE dochował należytej troski o utrzymanie niezależności kandydatury i wymaganej prawem o rynku kapitałowym ostrożności procesu wyłaniania kandydata. Zdaniem rady nadzorczej największego polskiego ubezpieczyciela odpowiedź na to pytanie brzmi twierdząco.

W liście opublikowanym na łamach ISBNews i cytowanym przez stooq.pl Kazimierz Krupa przypomniał, że Andrzej Klesyk był w latach 2008–2010 przełożonym obecnego prezesa zarządu Nationale-Nederlanden w Polsce, Pawła Kacprzyka, który sprawuje nadzór nad działalnością NN OFE. Zdaniem autora wystąpienia budzi to uzasadnione wątpliwości co do konfliktu interesów, jako że NN prowadzi w Polsce działalność konkurencyjną wobec PZU. Kazimierz Krupa wskazał też, że Andrzej Klesyk jest od 2024 r. przewodniczącym RN MJM Holding, którego właścicielem większościowym jest międzynarodowy fundusz kapitałowy. „Nie wiemy czy zbadano, pod kątem potencjalnego konfliktu interesów z PZU, kto jest akcjonariuszem tego funduszu, oraz czy wynagrodzenie pana Andrzeja Klesyka, z tytułu przewodniczenia RN MJM nie przewiduje mechanizmów wynagrodzenia, których wartość uzależniona jest od działań wprost lub pośrednio konkurencyjnych wobec Grupy PZU” – czytamy w liście.

Jego autor wskazał też, że „ogólnie przyjęte w Królestwie Niderlandów zasady przewidują unikanie nominowania do rad nadzorczych byłych prezesów zarządu danej instytucji. Inwestorzy instytucjonalni grup działających w Holandii stoją na stanowisku, że nominowanie byłego prezesa zarządu spółki do jej rady jest niestosowne. Powstaje zatem pytanie: dlaczego tak rozumianych zasad transparentności grupa NN, która przestrzega ich u siebie, na rynku macierzystym, nie uważa za właściwe zastosować w Polsce?”.

Dla RN PZU kandydatura nie budzi zastrzeżeń

20 stycznia zarząd PZU SA przekazał Nadzwyczajnemu Walnemu Zgromadzeniu sprawozdanie rady nadzorczej spółki obejmujące propozycję oceny odpowiedniości kandydata na członka RN, stanowiące istotny dokument dotyczący punktu 5. porządku obrad NWZ, tj. „Zmiany w składzie rady nadzorczej”, które zostaną dokończone 21 stycznia. Zgromadzenie ma dokonać pierwotnej oceny odpowiedniości indywidualnej kandydata.

Analiza wszystkich zebranych w toku procesu oceny informacji została przeprowadzona przez Komitet Nominacji i Wynagrodzeń RN PZU SA. 20 stycznia przedstawił on radzie propozycję oceny odpowiedniości indywidualnej kandydata. W oparciu o nią oraz po zapoznaniu się z zebranymi informacjami i dokumentami rada nadzorcza PZU SA zatwierdziła uchwałą z tego samego dnia nr URN/10/2025 propozycję pozytywnej pierwotnej oceny odpowiedniości indywidualnej Andrzeja Klesyka.

Więcej

(AM, źródło: stooq.pl, ISBNews)

Bezpieczny.pl rośnie siłą swoich agentów i technologii

0
Źródło zdjęcia: Bezpieczny.pl

17 grudnia 2024 r. w Fabryce Wełny w Pabianicach Bezpieczny.pl należący do Grupy Generali podsumował rok pełen zmian i wzrostów, ale skupił się przede wszystkim na pytaniu: co dalej?

W świecie, gdzie zmieniają się nawyki zakupowe, demografia wyznacza nowe priorytety, a relacje przenoszą się do cyfrowej rzeczywistości, liderzy branży muszą działać szybciej niż kiedykolwiek wcześniej.

W spotkaniu wzięli udział: Krystyna Matysiak, członkini zarządu Generali Polska, Bartosz Kwieciński, dyrektor Departamentu Marketingu i Sprzedaży Direct, oraz Justyna Szafraniec, dyrektorka ds. PR.

Wyróżnikiem Bezpiecznego jest przemyślany ekosystem dystrybucyjny, łączący cyfrowe narzędzia do zdalnej obsługi i sprzedaży, wyspecjalizowanych doradców oraz wsparcie marketingowe (kampanie odnowieniowe i dosprzedażowe przeprowadzane w imieniu agentów oraz dostarczanie wysokiej jakości leadów). W tym modelu agenci i agentki, nawet nie posiadając własnego biura czy pracowników, mogą wypracowywać wielomilionowe przypisy.

Nasza firma od momentu dołączenia do grupy Generali zwiększyła swoją wartość pięciokrotnie. To efekt wspólnej pracy każdego z Was. Ale nasz sukces to coś więcej niż liczby. Naszym celem zawsze było i będzie rozwijanie zrównoważonego biznesu, który przynosi korzyści wszystkim: klientom, agentom, właścicielom i całemu rynkowi – powiedział prezes Andrzej Adamczyk.

Ambasadorzy sukcesu – ludzie stojący za wynikami

W tym roku wyróżnienia odebrało 21 Ambasadorów Bezpieczny.pl. To osoby o bardzo różnych korzeniach, doświadczeniach i specjalizacjach produktowych. Wspólnym mianownikiem jest umiejętność konsekwentnego wykorzystania narzędzi i ponadprzeciętne zaangażowanie, co przekłada się na wyniki, których może pozazdrościć zdecydowana większość indywidualnych agentów w Polsce.

W szczególności wyróżniają się nieformalne rekordy Polski w dystrybucji ubezpieczeń osiągnięte w 2024 r. Michał Lipowski sprzedał aż 635 indywidualnych polis życiowych, około 10 tys. polis NNW, obejmujących 15 tys. dzieci, co przełożyło się na roczny przypis o wartości ponad 3 mln zł. Mateusz Majerczak zdobył zaufanie ponad 600 klientów w zakresie ubezpieczeń na życie oraz polis dla psów, a Tomasz Broda okazał się najlepszym sprzedawcą ubezpieczeń dla psów w Polsce, osiągając imponujące 2800 polis rocznie z przypisem w wysokości 3,7 mln zł.

– Nie ma jednego profilu idealnego agenta. Mamy ludzi, którzy kochają życie, psy, mieszkania. Każdy z nich robi to po swojemu, a wyniki mówią same za siebie – podsumował Andrzej Adamczyk, wręczając statuetki dla ambasadorów i ambasadorek razem z gościem specjalnym, dziennikarzem Marcinem Prokopem.

Ochrona i edukacja – nowy kierunek w branży

Jednym z ważniejszych tematów konferencji była współpraca Bezpieczny.pl z Odrabiamy.pl, platformą edukacyjną, która staje się istotnym uzupełnieniem tradycyjnych polis NNW. To rozwiązanie pozwala nie tylko zabezpieczyć dzieci na wypadek nieszczęśliwych zdarzeń, ale także wspiera ich w procesie nauki. Dzięki tej współpracy klienci otrzymują dostęp do narzędzi, takich jak asystent AI, kursy wideo czy kompleksowa baza rozwiązań zadań.

Prezes Bezpieczny.pl Andrzej Adamczyk dodał: – To nie tylko ubezpieczenie, ale także inwestycja w rozwój dzieci. Dzięki tej współpracy dajemy rodzicom realną alternatywę dla drogich korepetycji i tradycyjnych metod nauczania.

Plany na 2025 rok

W 2025 r. Bezpieczny.pl planuje wprowadzenie automatycznych odnowień polis mieszkaniowych, udoskonalenie formularzy zakupowych oraz dostosowanie oferty do zmian na rynku nieruchomości: – Klienci będą mogli łatwiej dopasować ochronę do swoich potrzeb – niezależnie od tego, czy są właścicielami, lokatorami, czy wynajmującymi mieszkania. Dzięki temu chcemy zmniejszyć problem niedoubezpieczenia, który wciąż jest wyzwaniem na rynku – tłumaczył Andrzej Adamczyk.

W obszarze ubezpieczeń na życie w planach jest umożliwienie klientom telefonicznego skontaktowania się z agentem w ciągu kilku sekund: – Ubezpieczenia na życie stają się coraz bardziej intymnym produktem. Klienci nie chcą już tylko wypełniać formularzy – muszą nam zaufać. Dlatego wprowadzamy nową usługę „zamów kontakt”. Klient wpisuje swój numer na stronie, a agent może do niego zadzwonić w ciągu kilku sekund. To właśnie czas reakcji będzie kluczowy w naszej dystrybucji – mówił Andrzej Adamczyk.

Bezpieczny.pl zapowiada też kolejną rewolucję w swoim flagowym produkcie – NNW szkolnym, gdzie wyznacza trendy zakresowe i obsługowe już dziesięć lat. Ostatnią wielką zmianą było powiązanie ochrony z edukacją, przez nawiązanie strategicznej współpracy z serwisem Odrabiamy.pl. Co nowego szykuje Bezpieczny dla dzieci i ich rodziców? Szczegóły poznamy pod koniec pierwszego półrocza 2025 r.

Odróżnij się albo znikniesz

Podczas wystąpienia Odróżnij się albo znikniesz gość specjalny, dziennikarz Marcin Prokop zaprosił do refleksji nad tym, co tak naprawdę decyduje o naszej wyjątkowości w świecie, gdzie każdy staje się marką. Jak zarządzać wizerunkiem, kiedy wszystko, co publikujemy, staje się częścią naszej osobistej narracji? Postawił pytanie, które powinni zadać sobie wszyscy: czy twój wizerunek faktycznie oddaje to, kim jesteś, czy może jedynie odtwarza oczekiwania innych?

Agent, narzędzia, ekosystem

Choć technologia to znak rozpoznawczy Bezpiecznego, od samego początku jest ona w 100% nakierowana na wsparcie agentów. Kończąc oficjalną część spotkania, Andrzej Adamczyk podsumował: – Na koniec chciałbym podkreślić, że technologia w Bezpieczny.pl nigdy nie zastąpi agenta – ma go wspierać. To Wy jesteście sercem naszej działalności i to dzięki Wam firma może się rozwijać.

Aleksandra E. Wysocka

Kiedy ubezpieczenie samochodu osobowego może być kosztem uzyskania przychodu w podatku CIT

0
Klaudia Szerszeń

Wydatki związane z wykorzystywaniem samochodów w prowadzonej przez podatników działalności gospodarczej stanowią szczególną grupę wydatków rozliczanych według zasad przewidzianych w Ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: Ustawa o CIT).

Wyróżniamy tu przede wszystkim wydatki poniesione na nabycie lub użytkowanie pojazdu, wydatki eksploatacyjne oraz związane z ubezpieczeniem samochodu. Każda z tych grup rozliczana jest według szczególnych przepisów ustawy o CIT.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 49 ustawy o CIT nie uważa się za koszty uzyskania przychodu składek na ubezpieczenie samochodu osobowego w wysokości przekraczającej ich część ustaloną w takiej proporcji, w jakiej kwota 150 tys. zł pozostaje do wartości samochodu przyjętej dla celów ubezpieczenia.

Decyduje rodzaj ubezpieczenia

Z przepisów nie wynika wprost, jakiego rodzaju ubezpieczeń dotyczy wskazany limit. Analiza brzmienia art. 16 ust. 1 pkt 49 Ustawy o CIT prowadzi jednak do wniosku, że ograniczeniom w zaliczaniu do kosztów uzyskania przychodu powinny podlegać wyłącznie te składki ubezpieczeniowe, których wysokość zależna jest od wartości pojazdu.

Potwierdza to również jednolite stanowisko dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, który wskazuje wprost, że przewidziane ograniczenie wysokości składek na ubezpieczenie samochodu osobowego dotyczy wyłącznie składek, których wysokość jest uzależniona od wartości samochodu (np. interpretacje indywidualne z: 6 czerwca 2019 r., sygn. 0111-KDIB1-1.4010.159.2019.1.BS, z 23 października 2019 r., sygn. 0115-KDIT2-3.4011.380.2019.2.AD, 29 października 2019 r., sygn. 0111-KDIB2-3.4010.286.2019.3.APA).

OC i NNW oraz AC i GAP

Co do zasady zatem do kosztów podatkowych podatnik może zaliczyć wydatki związane z obowiązkowymi ubezpieczeniami OC oraz NNW pojazdu, który stanowi środek trwały bądź też jest wykorzystywany w działalności podatnika na podstawie umowy leasingu, najmu lub umowy podobnej.

Składki z tytułu tych ubezpieczeń będą w całości stanowić koszty uzyskania przychodów, gdyż ubezpieczenia OC oraz NNW nie są zależne od wartości samochodu osobowego. Tym samym limit, o którym mowa w art. 16 ust. 1 pkt 49 Ustawy o CIT, nie powinien znaleźć zastosowania.

W przypadku ubezpieczeń dobrowolnych, takich jak ubezpieczenie AC bądź GAP, podstawą polisy jest wartość samochodu osobowego. Tym samym wydatki poniesione przez podatnika z tytułu składek na wskazane ubezpieczenia mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodu z uwzględnieniem limitu, o którym mowa w art. 16 ust. 1 pkt 49 ustawy o CIT.

Pod uwagę należy wziąć wartość samochodu osobowego wskazaną w polisie. Gdy wartość ta nie przekracza 150 tys. zł, w kosztach uzyskania przychodu uwzględnia się całość zapłaconej składki. W przypadku przekroczenia limitu podatnik powinien obliczyć kwotę składki, która może zostać uznana za koszty uzyskania przychodu. W tym celu określony w ustawie o CIT limit 150 tys. zł należy przyrównać do wartości pojazdu przyjętej dla celów ubezpieczenia, a następnie uzyskaną proporcję pomnożyć przez wartość składek na ubezpieczenie. Skalkulowana w ten sposób kwota będzie co do zasady podlegała zaliczeniu do kosztów podatkowych (przy założeniu spełnienia warunków ogólnych uznania wydatku jako kosztu uzyskania przychodów).

Klaudia Szerszeń
Senior Tax Consultant
ASB Group

Resort rolnictwa zaproponował limity sum ubezpieczenia dla nowych upraw

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

20 stycznia Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi skierowało do uzgodnień i konsultacji społecznych projekt rozporządzenia w sprawie maksymalnych sum ubezpieczenia upraw, objętych dopłatami do składki na mocy nowelizacji ustawy o ubezpieczeniu upraw rolnych i zwierząt gospodarskich z 27 listopada ubiegłego roku.

Projektowane przepisy dotyczą upraw słonecznika, facelii, gorczycy, lnu, konopi włóknistych, bobowatych drobnonasiennych i roślin zielarskich. Zgodnie z nimi w 2025 r. maksymalne sumy ubezpieczenia 1 ha upraw rolnych miałyby wynosić:

  • 6,9 tys. zł dla słonecznika,
  • 5 tys. zł dla facelii,
  • 6,6 tys. zł dla gorczycy,
  • 6,7 tys. zł dla lnu,
  • 48,6 tys. zł dla konopi włóknistych,
  • 2,5 tys. zł dla bobowatych drobnonasiennych,
  • 13 tys. zł dla roślin zielarskich.

Rozporządzenie wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

(AM, źródło: rcl.gov.pl)

Europejskie nadzory przetestowały modele zgłaszania poważnych incydentów związanych z ICT

0
Źródło zdjęcia: EIOPA

Trzy europejskie urzędy nadzoru: EUNB, EIOPA i ESMA, opublikowały 20 stycznia sprawozdanie na temat wykonalności dalszej centralizacji zgłaszania poważnych incydentów związanych z ICT przez podmioty finansowe zgodnie z art. 21 aktu w sprawie operacyjnej odporności cyfrowej (DORA).

Zgodnie z mandatem DORA we wspólnym sprawozdaniu urzędów zbadano możliwość dalszej centralizacji zgłaszania właściwym organom przez podmioty finansowe poważnych incydentów związanych z ICT. W dokumencie oceniono wykonalność trzech różnych modeli: bazowego, z udoskonalonymi rozwiązaniami w zakresie udostępniania danych oraz w pełni scentralizowanego. Uwzględniono w nim potencjalne obciążenia i redukcje kosztów, a także wzrost wydajności i skuteczności, jaki każdy model przyniósłby międzysektorowym praktykom nadzorczym.

Wspólne sprawozdanie zostało przedłożone Parlamentowi Europejskiemu, Radzie Europejskiej i Komisji Europejskiej, które rozważą swoje ustalenia dotyczące potencjalnych przyszłych zmian w odniesieniu do dalszej centralizacji zgłaszania poważnych incydentów związanych z ICT w sektorze finansowym.

(AM, źródło: EIOPA)

Rzecznik Finansowy: Jak uprawiać zimowe sporty z głową?

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Narty i snowboard to doskonała zimowa rozrywka, ale wiążą się również z ryzykiem urazów czy nieprzewidzianych zdarzeń. Dlatego Rzecznik Finansowy przygotował praktyczny poradnik, który pomoże zadbać o bezpieczeństwo na stoku i wybrać odpowiednie ubezpieczenie.

W poradniku opracowanym przez ekspertów z Biura Rzecznika można znaleźć odpowiedzi na następujące pytania:

  • Czy ubezpieczenie przy wyjeździe na narty za granicę jest obowiązkowe?
  • Czy każde ubezpieczenie turystyczne obejmuje ryzyka związane z narciarstwem?
  • Czy EKUZ wystarczy na nartach za granicą?

Link do Poradnika

(AM, źródło: RzF)

EIOPA: Brak wyznaczonego likwidatora zagraża interesom klientów Novis

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Posiadacze produktów ochronnych Novis mogą ponieść straty finansowe. Nadal bowiem nie wyznaczono likwidatora tego zakładu ubezpieczeń – poinformował Europejski Urząd Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych (EIOPA).

1 czerwca 2023 roku Národná Banka Slovenska, słowacki krajowy organ nadzoru, cofnął zezwolenie Novis i zwrócił się do właściwego sądu słowackiego o rozpoczęcie likwidacji oraz wyznaczenie likwidatora spółki. Do dzisiaj likwidator nie został jednak wyznaczony. Obecnie ubezpieczyciel może podejmować wyłącznie działania niezbędne do obsługi obowiązujących umów ubezpieczenia, tj. dochodzenia należności, w tym składek ubezpieczeniowych oraz regulowania swoich zobowiązań.

Z uwagi na oczekiwanie na wyznaczenie likwidatora Novis podlega jedynie ograniczonemu nadzorowi NBS. Ze względu na toczące się postępowania sądowe nie można określić, czy i kiedy decyzja ta zostanie podjęta przez sąd. Taka sytuacja może powodować ryzyko strat finansowych dla ubezpieczających, ponieważ niektórzy nadal płacą regularne składki ubezpieczycielowi. Składki te otrzymuje podmiot:

  • nieposiadający już zezwolenia na prowadzenie działalności,
  • w odniesieniu, do którego organ nadzoru wystąpił o likwidację,
  • podlegający ograniczonemu nadzorowi NBS.

W tych okolicznościach EIOPA jako koordynator platformy współpracy Novis informuje ubezpieczających o problemach związanych z likwidacją zakładu ubezpieczeń i ryzyku wynikającym z tych problemów. W związku z brakiem postępów likwidacji Novis ubezpieczający muszą dokładnie ocenić swoją sytuację w oparciu o dostępne informacje i po zasięgnięciu profesjonalnej porady zdecydować, jaki byłby dla nich najlepszy sposób działania, z uwzględnieniem zaprzestania płacenia składki ubezpieczeniowej, rozwiązania umowy i skorzystania z opcji wykupu.

Na terytorium naszego kraju Novis mógł prowadzić działalność ubezpieczeniową w zakresie transgranicznego oferowania produktów obejmujących ubezpieczenie rodzajów ryzyka zawartych w grupach 1, 3, 4, 5 działu I zgodnie z wymogami dyrektywy Wypłacalność II, w tym umów ubezpieczenia z UFK.

(AM, źródło: KNF, EIOPA)

ERGO Hestia ponownie wśród najlepszych pracodawców

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

ERGO Hestia została wyróżniona certyfikatem Top Employer Polska 2025. To czwarty tytuł z rzędu, sytuujący sopockiego ubezpieczyciela wśród najlepszych pracodawców w Polsce.

– Ponowne zdobycie certyfikatu Top Employer to dowód na to, że konsekwentnie idziemy w dobrą stronę. Niełatwo jest wspiąć się na szczyt, ale jeszcze trudniej na nim pozostać. Nam ta sztuka udała się właśnie 4. raz z rzędu, co bardzo nas cieszy – komentuje Małgorzata Sztabińska, dyrektorka Departamentu HR Grupy ERGO Hestia.

W 2025 roku Top Employers Institute przyznał certyfikaty ponad 2400 pracodawcom ze 125 krajów. 77 spośród nagrodzonych organizacji pochodzi z Polski. Certyfikowane w tym roku firmy pozytywnie wpływają na życie łącznie ponad 13 milionów pracowników na całym świecie.

Uzyskanie wyróżnienia wymaga pomyślnego przejścia złożonego i restrykcyjnego audytu, który kompleksowo bada jakość wdrożeń z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi. Kwestionariusz obejmuje 6 domen (strategia HR, atmosfera pracy, proces pozyskiwania talentów, programy szkoleniowe i rozwojowe, dbałość o dobrostan pracowników oraz działania na rzecz różnorodności i integracji), składających się z 20 tematów.

Najlepsze wyniki – powyżej 90% – ERGO Hestia osiągnęła w trzech domenach: Shape, Unite i Attract. W pierwszej z nich najwyżej oceniono temat Work Environment, gdzie badano jakość środowiska pracy. Sopocki ubezpieczyciel zdobył tu maksymalną liczbę punktów – 100%. Wysoko oceniono również osiągnięcia firmy w tematach Organisation & Change i Digital HR. W domenie Unite, potwierdzającej poczucie przynależności pracownika do organizacji, najwyższy wynik (95,61%) ERGO Hestia uzyskała w temacie Sustainability (zrównoważony rozwój), a w domenie Attract (pozyskiwanie talentów i budowanie marki pracodawcy) w temacie Employer Branding (93,78%). Ogółem największe różnice na korzyść ERGO Hestii odnotowano w tematach People Strategy (wynik lepszy od grupy benchmarkowej o 10,2%) oraz Work Environment (lepszy o 12,4%).

(AM, źródło: ERGO Hestia)

18,329FaniLubię
822ObserwującyObserwuj

Aktualne wydanie