Blog - Strona 97 z 1483 - Gazeta Ubezpieczeniowa – Portal
Strona główna Blog Strona 97

Jak skłonić sztuczną inteligencję do pracy na naszą rzecz?

0
Ryszard Ćwiertniak, Sztuczna inteligencja w organizacji. Innowacje biznesowe w praktyce, Wydawnictwo Onepress, cena 48,30 zł

Temat sztucznej inteligencji i jej potencjalnych zastosowań w firmach jest obecnie szeroko dyskutowany. Oparte na niej technologie są coraz bardziej zaawansowane i powszechniej dostępne, a także coraz lepiej dostosowane do potrzeb biznesu.

Już dziś AI okazuje się pomocna w pracy rozmaitych działów, od zarządzania łańcuchem dostaw, przez marketing i sprzedaż, po obsługę klienta i rozwój produktów.

Odpowiednio, w kompetentny sposób wdrożona sztuczna inteligencja może stanowić motor rozwoju przedsiębiorstwa: wspomagać pracę ludzi, wyręczać ich w realizacji wielu monotonnych zadań i dać przestrzeń do skupienia się na wyzwaniach wymagających większej kreatywności – obszarach, w których AI też może być niezwykle pomocna.

Tajemnica sukcesu modelu współpracy człowiek – maszyna kryje się w sformułowaniu „odpowiednio wdrożona sztuczna inteligencja”. Ryszard Ćwiertniak, autor książki Sztuczna inteligencja w organizacji. Innowacje biznesowe w praktyce, dzieli się w niej opracowanym przez siebie modelem systemu zarządzania, umożliwiającym ustalenie obszarów sterowania innowacjami procesu biznesowego, a więc rozpoznanie i hierarchizację funkcji oraz określenie sekwencji czynności we wprowadzaniu sztucznej inteligencji do organizacji.

Swoją publikację kieruje do osób, które pracują nad projektami procesów biznesowych, do ekspertów doradzających firmom w zakresie zarządzania innowacjami i wprowadzania zmian, a także do studiujących zarządzanie projektami, jakością, innowacjami i projektami.

Skorzystają z niej również właściciele firm, którzy chcą wprowadzać nowości w swoich organizacjach i szukają narzędzi do ich skutecznego wdrażania.

InterRisk cenione przez brokerów

0
Elżbieta Guzek-Krzyżewska

Z „Raportu o stanie rynku brokerskiego w 2023 roku” przygotowanego przez Urząd Komisji Nadzoru Finansowego wynika, że brokerzy najchętniej zawierają umowy ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej z tytułu wykonywania działalności brokerskiej z InterRisk. Ponadto spółka awansowała o 2 lokaty, na 4. miejsce, w kategorii jakości współpracy brokerów z zakładami ubezpieczeń.

Od wielu lat InterRisk jest liderem w zakresie obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej z tytułu wykonywania działalności brokerskiej. Zgodnie z najnowszym raportem KNF, udział towarzystwa w ogólnej puli polis wynosi 70,39%.

– Brokerzy z pewnością doceniają naszą sprawną obsługę techniczną i prawną, zarówno w zakresie wystawienia dokumentacji ubezpieczeniowej, jak i współpracy w procesie likwidacji szkód. Jeśli pojawi się wniosek o zwiększenie sumy gwarancyjnej powyżej jej wysokości minimalnej wynikającej z rozporządzenia, możemy taką propozycję przygotować w bardzo krótkim czasie. Dużym atutem jest znacząca liczba jednostek terenowych InterRisk (18), co umożliwia lokalne umowy ubezpieczenia – mówi Elżbieta Guzek-Krzyżewska, zastępczyni dyrektora Departamentu Ubezpieczeń Odpowiedzialności Cywilnej InterRisk.

Ubezpieczyciel zajął też czwartą pozycję w zestawieniu zakładów najwyżej ocenianych przez brokerów za współpracę.

– Z ogromną satysfakcją przyjęliśmy wyniki najnowszego raportu. Nasza aktywność na wielu polach, jak i bliski kontakt z brokerami zostały wyraźnie przez nich docenione. Bardzo cieszy nas ten wzrost zaufania, co jest dobrym prognostykiem na przyszłość. Niezmiennie dokładamy starań, aby nasza oferta zmieniała się wraz z aktualnymi potrzebami rynku i dbamy o jakość naszej obsługi. Staramy się być jak najbliżej brokerów, prowadząc szkolenia, warsztaty, spotkania sprzedażowe, a także aktywnie uczestnicząc w Kongresie Brokerów oraz przekazując wiedzę za pośrednictwem mediów branżowych. Proponujemy nowe ścieżki dla niestandardowych spraw. Nasze działania przynoszą efekty, gdyż InterRisk od kilku lat notuje stały wzrost biznesu w linii korporacyjnej – dodaje Piotr Kozioł, dyrektor Departamentu Sprzedaży Korporacyjnej InterRisk.

(AM, źródło: InterRisk)

PZU partnerem polskiej prezydencji w Radzie UE

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

W ramach partnerstwa, jakie PZU nawiązał z polską prezydencją w Radzie UE, zakład przeprowadzi akcję informacyjno-promocyjną na temat tego wydarzenia.

Do informowania o priorytetach polskiej prezydencji ubezpieczyciel wykorzysta swoją ogólnopolską sieć ponad 400 oddziałów. Na klientów placówek czekają drukowane materiały edukacyjne i spoty wyświetlane na ekranach.

Polska będzie sprawować prezydencję w Radzie Unii Europejskiej od 1 stycznia do 30 czerwca 2025 roku.

(AM, źródło: PZU)

Compensa: Niemal trzy czwarte wyjeżdżających na ferie kupuje ubezpieczenie

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Choć ponad połowa uczestników badania „Wyjazdy Polaków na ferie” przeprowadzonego na zlecenie Compensy planuje wyjazd, większość szuka oszczędności – wybiera tańsze hotele lub mniej popularne kierunki. 71% nie wyobraża sobie zimowego wyjazdu bez odpowiedniej polisy.

Zimowy urlop głównie w Polsce

Z odpowiedzi ankietowanych wynika, że w tym roku na ferie planuje wyjechać rekordowy odsetek badanych – aż 53%. To prawie dwa razy więcej niż w ubiegłym roku, gdy w analogicznym badaniu chęć wyjazdu deklarowało 30% osób. 43% spędzi ferie z rodziną i dziećmi, a 42% z partnerem lub partnerką. Jeśli chodzi o środek transportu, niemal dwie trzecie osób (65%) planuje dotrzeć na ferie samochodem, 21% wybierze pociąg, a 18% samolot. Spośród planujących wyjazd 58% zamierza zorganizować go samodzielnie w Polsce, a 12% wyjedzie za granicę, organizując podróż na własną rękę. Najczęstszym kierunkiem wyjazdów zagranicznych w trakcie zimy nadal są góry – 40% wskazań.

Porównując odpowiedzi z ostatnich trzech lat, obserwujemy wyraźną zmianę w podejściu Polaków do wydatków. Chociaż nadal spora część planuje ograniczać koszty, systematycznie rośnie odsetek osób, które decydują się przeznaczać większe kwoty na wyjazdy. Warto zauważyć, że coraz mniej Polaków oszczędza na ubezpieczeniu – w tym roku to zaledwie 15% badanych, w 2023 roku było to 17%. To dobra wiadomość, ponieważ świadczy o rosnącej świadomości w zakresie bezpieczeństwa finansowego i korzyści, jakie oferuje posiadanie odpowiedniego ubezpieczenia turystycznego podczas pobytu za granicą komentuje Anna Bałuka, ekspertka ds. ubezpieczeń turystycznych i menedżerka produktu w Biurze Ubezpieczeń Detalicznych Compensy.

Na ferie tylko z ubezpieczeniem

Z roku na rok coraz więcej osób wykupuje ubezpieczenie na ferie. W tym roku zamierza to zrobić 71% badanych. W 2024 r. było to 64%, a w 2023 roku – 61%. Najczęściej wskazywanym przez ankietowanych rodzajem ochrony jest NNW (40%). Na drugim miejscu znalazło się OC – wskazuje na nie 25% respondentów. Co piąty badany wymienił ubezpieczenie kosztów leczenia za granicą, w tym ważne ubezpieczenie kosztów transportu do Polski w razie wypadku lub choroby (23%), a ubezpieczenie bagażu – 13%. Wśród planujących zakup ubezpieczenia 38% wybierze sumę ubezpieczenia kosztów leczenia za granicą w wysokości 20 tys. euro, 20% zdecyduje się na wariant od 20 tys. euro do 40 tys. euro, a 13% sięgnie po ochronę powyżej 40 tys. euro.

– Planując zakup ubezpieczenia kosztów leczenia za granicą, warto dobrze przemyśleć wybór sumy ubezpieczenia. Decyzja aż 38% osób o wyborze najniższej kwoty – do 20 tys. euro – niesie za sobą duże ryzyko. W przypadku poważniejszych zdarzeń zdrowotnych lub konieczności transportu medycznego ta suma może okazać się niewystarczająca i wymagać dopłaty z własnych środków. Dlatego warto rozważyć wyższe sumy ubezpieczenia, które w pełni ochronią osoby wyjeżdżające na zimowy wypoczynek przed niespodziewanymi wydatkami – dodaje Anna Bałuka.

O badaniu

Badanie przeprowadzone przez SW Research w dniach 12–19 grudnia 2024 r. na ogólnopolskiej próbie 1042 osób w wieku 18 lat i więcej. Kwoty dobrano według reprezentacji w populacji dla płci, wieku i wielkości miejscowości zamieszkania. Metoda badania: CAWI. Badania w 2024 i 2023 roku przeprowadził Wiener. Obecnie to marka należąca do Compensy.

(AM, źródło: Compensa)

Unilink: Ruch po nowemu, czyli zmiany w OC

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Obowiązująca od listopada ubiegłego roku nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych oraz ustawy o działalności ubezpieczeniowej zawiera nową definicję wprowadzenia pojazdu do ruchu. Eksperci multiagencji ubezpieczeniowej Unilink wyjaśniają, dlaczego modyfikacja przepisów jest istotna między innymi dla posiadaczy pojazdów wolnobieżnych.

Zmiany z dużym opóźnieniem

Analizowane zmiany prawne wynikają z ustawy z dnia 13 września 2024 r. o zmianie ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych oraz ustawy o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej (Dz.U. 2024 poz. 1565). Akt wszedł w życie 6 listopada 2024 r., ale niektóre jego przepisy obowiązują wstecznie.

– Wynika to z faktu, że Polska spóźniła się z implementacją do swojego prawa Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2118 z dnia 24 listopada 2021 r. – wyjaśnia Andrzej Prajsnar, ekspert Unilink.

Wprowadzenie pojazdu do ruchu jest niezależne od ruchu

Wspomniana dyrektywa (a tym samym polska ustawa o ubezpieczeniach obowiązkowych) wprowadziła definicję ruchu pojazdu. Brzmi ona:

„Ruch pojazdu – każde użycie pojazdu mechanicznego, które w czasie zdarzenia jest zgodne z funkcją tego pojazdu jako środka transportu, niezależnie od jego cech i terenu, na którym jest używany, oraz niezależnie od tego, czy jest on nieruchomy, czy też znajduje się w ruchu”.

Ponadto pojawiła się nowa definicja wprowadzenia pojazdu do ruchu:

„Wprowadzenie pojazdu do ruchu – każde użycie pojazdu mechanicznego zgodne z funkcją tego pojazdu jako środka transportu, niezależnie od jego cech i terenu, na którym jest używany, oraz niezależnie od tego, czy jest on nieruchomy, czy też znajduje się w ruchu”.

Zgodnie ze wcześniejszym stanem prawnym wprowadzenie pojazdu do ruchu oznaczało wprowadzenie pojazdu na drogę, rozumianą zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy prawo o ruchu drogowym oraz art. 4 pkt 2 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych. Chodziło zatem o drogę rozumianą jako wydzielony pas terenu składający się z jezdni, pobocza, chodnika, drogi dla pieszych lub drogi dla rowerów, łącznie z torowiskiem pojazdów szynowych znajdującym się w obrębie tego pasa i jako pas terenu przeznaczony do ruchu lub postoju pojazdów, ruchu pieszych, ruchu osób poruszających się przy użyciu urządzenia wspomagającego ruch, jazdy wierzchem lub pędzenia zwierząt.

– Teraz, zgodnie z nową definicją, pojazd nie musi już wcale znajdować się drodze – wyjaśnia Maciej Łoboz, ekspert Unilink.

Zmiany dotyczą posiadaczy pojazdów wolnobieżnych

Definicyjne zmiany w ustawie o ubezpieczeniach obowiązkowych są ważne zwłaszcza dla posiadaczy pojazdów wolnobieżnych. Nowe definicje dostarczają dodatkowych argumentów popierających tezę o konieczności objęcia obowiązkowym OC wózków widłowych oraz podobnych pojazdów wolnobieżnych, wykorzystywanych poza drogami publicznymi oraz prywatnymi. Taka sytuacja oznacza dodatkowy wydatek dla przedsiębiorców, ale i większą ochronę dla pracowników w razie różnego rodzaju wypadków.

(AM, źródło: Unilink)

Colonnade Insurance nadal wysoko oceniane przez AM Best

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Agencja ratingowa AM Best potwierdziła rating siły finansowej oraz długoterminowy rating kredytowy Colonnade Insurance na poziomie A- (Doskonały). Perspektywy obu ocen ratingowych są stabilne.

Ratingi odzwierciedlają siłę bilansu Colonnade, który AM Best ocenia jako silny, a także odpowiednie wyniki operacyjne, neutralny profil biznesowy i odpowiednie zarządzanie ryzykiem przedsiębiorstwa (ERM).

(AM, źródło: AM Best)

Kazachstan: Mniej składek, więcej wypadków

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Dobrowolne ubezpieczenia pojazdów w Kazachstanie w okresie styczeń–sierpień 2024 r. przyniosły 67,9 mld tenge kazachskich (ok. 0,13 mld euro), czyli o 10,1% mniej rok do roku. Jednocześnie liczba wypadków drogowych w Kazachstanie uległa podwojeniu.

Współczynnik wypłat na rynku dobrowolnych ubezpieczeń komunikacyjnych w ciągu roku wzrósł z 18,7% za styczeń–sierpień 2023 r. do 27,8% za styczeń–sierpień 2024 r. Jednak mimo wzrostu wciąż jest to mniej niż w tym samym okresie 2021 r. (29,1%) i 2022 r. (31,3%).

Udział AC w składce z dobrowolnych ubezpieczeń komunikacyjnych wzrósł z 13,1% w 2022 r. do 22,8% w 2023 r., a w 2024 r. zmalał do 19,3%. W okresie styczeń–sierpień 2024 r. udział AC komunikacyjnego w rynku ubezpieczeniowym Kazachstanu wynosił 6,3%, podczas gdy rok wcześniej sięgnął 9,7%.

Wśród 15,9 tys. wypadków najczęstsze były te z udziałem pieszych (5,8 tys.), zderzenia czołowe (5 tys.) i dachowania (1,1 tys.).

(AC, źródło: Xprimm)

Czy Andrzej Klesyk wróci do PZU SA?

0
Andrzej Klesyk

Andrzej Klesyk, były prezes PZU SA, został zgłoszony jako kandydat do rady nadzorczej spółki. Według doniesień medialnych menedżer może być praktycznie pewny powołania w skład RN, a co więcej – nie musi na tym poprzestać.

Wakat w składzie RN powstał po tym, jak 10 stycznia Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie PZU SA odwołało z jej składu Wojciecha Olejniczaka. NWZ nie wybrało jednak jego następcy. Pięć dni później zarząd ubezpieczyciela poinformował o otrzymaniu zawiadomienia od Nationale-Nederlanden OFE, jednego z mniejszościowych akcjonariuszy, o zgłoszeniu kandydatury Andrzeja Klesyka na członka rady nadzorczej PZU SA. Według informatorów Business Insider, menedżer może być pewny poparcia Skarbu Państwa, a tym samym powołania w skład RN. Serwis zwraca uwagę, że wejście do rad nadzorczych spółek SP niezależnych członków jest zgodne z priorytetami ministra aktywów Jakuba Jaworowskiego, który chce, aby akcjonariusze mniejszościowi także mieli swoją reprezentację w kontrolowanym przez państwo biznesie jako element przywracania ładu korporacyjnego. MAP odmówiło skomentowania tych doniesień.

Serwis podał również, że zarówno w kręgach rządowych, jak i wśród menedżerów ubezpieczyciela trwają spekulacje, czy Andrzej Klesyk docelowo może zostać nowym szefem PZU. Jego źródła informacji nie przesądzają jednak, że do takiej zmiany dojdzie.

Andrzej Klesyk rozpoczął karierę zawodową w latach 1989–1991 jako asystent na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim. Od kwietnia 1990 r. do stycznia 1991 r. pełnił funkcję asystenta doradcy ministra w Ministerstwie Przekształceń Własnościowych. Przez kolejne lata pracował jako researcher w Kidder, Peabody Company, Coopers & Lybrand w Nowym Jorku i Senior Engagement Manager w londyńskim oddziale McKinsey & Company. Od lutego do grudnia 2000 r pełnił funkcję prezesa zarządu Inteligo Financial Services. Od grudnia 2000 r. do lutego 2003 r. był członkiem zarządu banku Bankgesellschaft Berlin (Polska). Od kwietnia 2003 r. do grudnia 2007 r. pełnił funkcję partnera i dyrektora zarządzającego The Boston Consulting Group w Warszawie. Od 14 grudnia 2007 r. do 8 grudnia 2015 r. pełnił funkcję prezesa zarządu PZU SA. Przeprowadził ofertę publiczną spółki, największe w ówczesnych czasach IPO na GPW w Warszawie. W latach 2017–2019 pełnił funkcję przewodniczącego RN Best. Od 2017 do 2022 r. w NKBM Maribor był wiceprzewodniczącym rady nadzorczej oraz przewodniczącym Komitetu Audytu. W latach 2014–2021 pełnił również funkcję dyrektora niewykonawczego, szefa komitetu audytu oraz członka Komitetu Strategicznego Play Communication. Kierował pierwszą falą restrukturyzacji największej firmy ubezpieczeniowej w Grecji – Ethniki po przejęciu przez CVC, pełniąc funkcję przewodniczącego Rady Dyrektorów oraz szefa Komitetu Nominacji i Wynagrodzeń. Od 2020 roku jest partnerem zarządzającym Cornestone Partners, gdzie jest odpowiedzialny za kilka spółek portfelowych a od 2024 r. przewodniczącym rady nadzorczej MJM Holdings.

Artur Makowiecki

news@gu.com.pl

„Rozmowy bez Asekuracji”: TOP3 podcastów w 2024 roku

0

W ubiegłym roku najwięcej słuchaczy podcastów z cyklu „Rozmowy bez Asekuracji” zgromadziły odcinki poświęcone szkoleniom dla agentów ubezpieczeniowych, cyfryzacji sektora ubezpieczeń oraz zarządzaniu ryzykiem w ubezpieczeniach korporacyjnych.

W 2024 roku największą słuchalność miał odcinek nr 249 „Dlaczego warto się szkolić w czasach AI”, z udziałem Kamili Jankowskiej, dyrektorki departamentu HR i szkoleń CUK Ubezpieczenia. Podczas programu ekspertka zdradziła, jakich szkoleń potrzebują dziś agenci, żeby rozwijać swoje biznesy oraz jakie tematy szkoleń wzbudziły największe zainteresowanie agentów CUK w 2023 roku. Odpowiedziała też na pytanie o to, czy przyszedł już czas, aby ostatecznie zrezygnować ze szkoleń stacjonarnych.

Pozycja numer dwa przypadła odcinkowi nr 258, noszącemu tytuł „Cyfryzacja sektora ubezpieczeń w Polsce – wnioski z raportu”. Goście programu, Agnieszka Bogucka, starsza konsultantka Accenture, oraz Piotr Kułagowski, przewodniczący Komisji ds. digitalizacji sektora ubezpieczeń Polskiej Izby Ubezpieczeń, mówili o wyzwaniach cyfryzacji, z jakimi mierzą się ubezpieczyciele oraz o technologiach, w które zakłady inwestują najwięcej. Podzielili się też swoimi opiniami na temat tego, czy cyfrowe działania ubezpieczycieli spełniają oczekiwania klientów.

Na ostatnim stopniu podium uplasował się odcinek nr 259 pod tytułem „Ubezpieczenie zakładów przetwórstwa tworzyw sztucznych”. Uczestniczący w programie Mirosław Liszka, kierownik zespołu underwritingu, oraz Piotr Sochacki, kierownik zespołu inżynieryjnej oceny ryzyka PZU, tłumaczyli, jakie zagrożenia wiążą się z produkcją tworzyw sztucznych, dlaczego coraz częściej dochodzi do pożarów znacznych rozmiarów i o bardzo gwałtownym przebiegu oraz jakie dokumenty są kontrolowane podczas audytu ubezpieczeniowego.

(AM)

Sąd Najwyższy o waloryzacji sumy gwarancyjnej w OC komunikacyjnym

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Wysokość sumy gwarancyjnej dla umów obowiązkowego ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych określona w przepisach obowiązujących w chwili orzekania nie może stanowić jedynego kryterium waloryzacji na podstawie art. 3571 k.c. – uznał siedmioosobowy skład Sądu Najwyższego w Izbie Cywilnej, odpowiadając na pytanie o mechanizm waloryzacji sumy gwarancyjnej w OC posiadaczy pojazdów mechanicznych.

Sprawa trafiła do SN w wyniku złożenia skargi kasacyjnej od wyroku z dnia 8 grudnia 2020 r. wydanego przez Sąd Apelacyjny w Łodzi (sygn. akt I ACa 1038/19). Rozpatrujący ją w Izbie Cywilnej sędziowie Piotr Telusiewicz, Tomasz Szanciło i Krzysztof Wesołowski zdecydowali 20 lutego 2024 r. (sygn. sprawy II CSKP 1372/22) o przedstawieniu siedmioosobowemu składowi Sądu Najwyższego następującego zagadnienia prawnego:

„Czy w przypadku waloryzacji, na podstawie art. 3571 § 1 k.c., sumy gwarancyjnej określonej w umowie obowiązkowego ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych, wynikającej z nieobowiązujących już przepisów przewidujących niższą jej wysokość, niż przepisy obowiązujące w chwili orzekania, kryterium waloryzacji stanowi aktualna wysokość sumy gwarancyjnej dla umów obowiązkowego ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych określona w przepisach obowiązujących w chwili orzekania?” (sygn. sprawy III CZP 17/24).

W odpowiedzi 15 stycznia SN podjął uchwałę o następującej treści:

„Wysokość sumy gwarancyjnej dla umów obowiązkowego ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych określona w przepisach obowiązujących w chwili orzekania nie może stanowić jedynego kryterium waloryzacji na podstawie art. 3571 k.c.”.

Jak wskazał serwis prawo.pl, takie rozstrzygnięcie Sądu Najwyższego oznacza, że „jeżeli z powodu nadzwyczajnej zmiany stosunków spełnienie świadczenia byłoby połączone z nadmiernymi trudnościami albo groziłoby jednej ze stron rażącą stratą, czego strony nie przewidywały przy zawarciu umowy, sąd może po rozważeniu interesów stron, zgodnie z zasadami współżycia społecznego, oznaczyć sposób wykonania zobowiązania, wysokość świadczenia lub nawet orzec o rozwiązaniu umowy”.

(AM, źródło: SN, prawo.pl, gu.com.pl)

18,337FaniLubię
822ObserwującyObserwuj

Aktualne wydanie