21 października Parlament Europejski przyjął aktualizację przepisów dyrektywy komunikacyjnej. Nowe regulacje mają na celu zapewnienie lepszej ochrony i równego traktowania obywateli w Unii Europejskiej poszkodowanych w wypadkach oraz korzystających z ubezpieczeń komunikacyjnych.
Aktualizacja, która została przyjęta 689 głosami za (3 przeciw, 4 europosłów wstrzymało się), likwiduje lukę prawną istniejącą w obecnie obowiązujących przepisach dyrektywy. Nowe regulacje gwarantują poszkodowanym w wypadkach drogowych wypłatę odszkodowania nawet w razie bankructwa firmy ubezpieczeniowej. Ponadto wprowadzają one harmonizację na poziomie UE tekstu oświadczenia dotyczącego historii szkodowej. W zamyśle pomysłodawców ma to chronić obywateli w razie ich przeprowadzki z jednego państwa członkowskiego UE do drugiego. Klienci ubezpieczycieli będą również mogli łatwiej porównywać ceny, taryfy i zasięg oferowane przez różnych dostawców dzięki nowym bezpłatnym i niezależnym narzędziom do porównywania cen.
Zmieniona dyrektywa harmonizuje także wysokości sum gwarancyjnych w obowiązkowych ubezpieczeniach OC posiadaczy pojazdów mechanicznych w całej UE:
- w przypadku szkód osobowych: 6,45 mln euro za jedno zdarzenie drogowe, niezależnie od liczby poszkodowanych, lub 1,3 mln euro na osobę;
- w przypadku szkód na mieniu: 1,3 mln euro na wypadek, niezależnie od liczby poszkodowanych.
Aby uniknąć nadmiernej regulacji, zmienione przepisy wyłączają z obowiązku ubezpieczenia pojazdy poruszające się z prędkością mniejszą niż 14 km/h (takie jak traktory ogrodowe i skutery inwalidzkie) oraz rowery elektryczne. Pojazdy przeznaczone wyłącznie do sportów motorowych również są wyłączone z zakresu dyrektywy.
Nowela musi jeszcze zostać formalnie przyjęta przez Radę, drugiego współprawodawcę, i opublikowana w Dzienniku Urzędowym UE. Państwa członkowskie będą miały wówczas 24 miesiące na transpozycję zmienionej dyrektywy do prawa krajowego.
Artur Makowiecki
news@gu.home.pl