PKO Ubezpieczenia: Niższa sprzedaż, ale z rekordowym zyskiem

0
2955

Problemy na rynku kredytów hipotecznych sprawiły, że PKO Ubezpieczenia skończył 2022 rok z przypisem składki niższym od uzyskanego dwanaście miesięcy wcześniej. Jednocześnie zakład prawie podwoił swój wynik finansowy, który tym samym uplasował się na rekordowym poziomie.

Spółki PKO Ubezpieczenia zebrały w ubiegłym roku łącznie ponad 1046 mln zł składki przypisanej brutto. To wyraźnie mniej niż w 2021 r., w którym wartość przychodów ze sprzedaży polis wyniosła ponad 1332 mln zł.

– Ze względu na zdecydowane zmniejszenie się liczby nowych kredytów hipotecznych obserwowaliśmy mniejszy wolumen przypisu składek z ubezpieczeń do tego typu kredytów. Te spadki kompensowaliśmy wzrostami w pozostałych liniach biznesu, jak na przykład w PKO Dom, którego sprzedaż w 2022 r. wyniosła ponad 300 tys. polis – powiedział Leszek Skop, prezes zarządu PKO Ubezpieczenia.

Historyczny zysk przy spadkach w obu działach

W 2022 r. przypis składki brutto w spółce majątkowej wyniósł 555,8 mln zł, wobec 815,8 mln zł w roku poprzednim. PKO Ubezpieczenia tłumaczy, że spadek był konsekwencją obniżki wpływów ze składek z ubezpieczeń do kredytu hipotecznego, spowodowanej załamaniem się rynku sprzedaży produktów kredytowych. Z kolei towarzystwo życiowe zebrało 491,1 mln zł składki przypisanej, co oznacza 5% spadek przypisu względem rezultatu z 2021 r. (517 mln zł). Według PKO Ubezpieczenia był to efekt m.in. niższego poziomu składki z ubezpieczeń inwestycyjno-oszczędnościowych w związku z zaprzestaniem ich aktywnej sprzedaży od 2017 r.

Ubezpieczyciel pochwalił się, że osiągnięty przez niego w 2022 roku wynik finansowy przewyższył znacząco zakładany plan, plasując się na rekordowym poziomie wynoszącym 142 mln zł netto. To o blisko 60 mln zł więcej niż w 2021 r. (82,6 mln zł).

Mocne wzrosty w „mieszkaniówce” i stand alone

Ubezpieczyciel poinformował również, że udział spółki majątkowej w rynku ubezpieczeń domów i mieszkań osiągnął 4,8%. Leszek Skop zwrócił uwagę, że w 2022 r. firma sprzedała ponad 300 tys. polis PKO Dom. – To pokazuje, że mimo czasów niepewności potrafimy dobrze się zorganizować i zapewnić stabilność naszego biznesu – zaznaczył.

Prezes dodał, że wyraźnie wzrósł też przypis składki z ubezpieczeń niepowiązanych turystycznych (ok. 140% r/r) czy NNW dla dzieci (ok. 125% r/r). – To wynik sukcesywnego rozwoju linii ubezpieczeń samodzielnych. Dalsza intensyfikacja współpracy z siostrzaną spółką PKO Leasing umożliwiła wzrost składki w ubezpieczeniach komunikacyjnych dla leasingu o ponad 70% – podkreślił.

Plany na przyszłość

Leszek Skop przypomniał również, że w 2022 r. PKO Ubezpieczenia skupił się na dalszej robotyzacji procesów obsługowych oraz wprowadził kolejne funkcjonalności technologiczne. – W ubezpieczeniu PKO Dom, obok omnikanałowej sprzedaży, przyjaznej ścieżki zakupu, zapewniliśmy samodzielną likwidację szkód online. Wysoki NPS na poziomie ponad 60% pokazuje, jak dobre są doświadczenia klientów z naszej obsługi. Dodatkowo pracowaliśmy nad nową ofertą ubezpieczeń, które poszerzy gamę produktów samodzielnych dostępnych w PKO Banku Polskim. Już niebawem pojawi się nasze ubezpieczenie komunikacyjne – świetny produkt z szeroką możliwością ochrony, który będzie dostępny we wszystkich kanałach dystrybucji banku – zapowiedział Leszek Skop.

W planach spółki życiowej w tym roku jest także prowadzenie prac koncepcyjnych nad nową propozycją wartości w produktach życiowych: ubezpieczeniu na życie do produktów bankowych (pożyczki gotówkowej, kredytu hipotecznego) oraz modułowym ubezpieczeniem na życie.

Artur Makowiecki

news@gu.com.pl