Plany wakacyjne Polaków

0
509

Pomimo trudnej sytuacji ekonomicznej w kraju i na świecie, siedmiu na dziesięciu Polaków jest entuzjastycznie nastawionych do nadchodzących wakacji. Jakie kierunki obierzemy w tym roku? Z kim najchętniej wybierzemy się w podróż? Jakie wakacyjne trendy i wyzwania na nas czekają?

Na wszystkie powyższe pytania znajdziemy odpowiedź w wynikach najnowszego badania Holiday Barometer 2023. Badanie zostało zrealizowane przez IPSOS na zlecenie Europ Assistance.

Co stoi na przeszkodzie realizacji naszych wakacyjnych planów?

Inflacja jest pierwszym zmartwieniem podróżnych we wszystkich krajach biorących udział w badaniu. Znacznie przewyższyła inne powody i zastąpiła problem, z jakim do niedawna się mierzyliśmy, czyli pandemię Covid-19.

Drugą, bardzo ważną kwestią jest trwająca wojna w Ukrainie. Aż 47% badanych wskazało, że ma to wpływ na ich entuzjazm i chęć do podróżowania w tym roku.

Ponad 50% badanych wskazywało również na problemy osobiste i rodzinne. Covid-19 spadł na sam dół listy (39% wskazań).

Pomimo że inflacja jest dużą barierą w realizacji wakacyjnych założeń, to 72% Polaków jest podekscytowanych podróżą. Entuzjazm i chęć podróżowania nie zmalały, gdyż do tematu urlopu podeszliśmy elastycznie. Dostosowaliśmy swoje oczekiwania do możliwości.

36% badanych wybierze tańszą opcję zakwaterowania, 34% zmniejszy liczbę kierunków wyjazdu, a 31% postawi na specjalne oferty last minute. Ponadto większość z nas nie zamierza skracać czasu pobytu w miejscu docelowym. Przeciętnie na wyjazd chcemy poświęcić dwa tygodnie.

Budżet, kierunki i towarzysze podróży

Polacy planują przeznaczyć na tegoroczne wakacje średnio 5490 zł. W porównaniu z 2022 r. jest to wzrost o 19%. Nie jest to dużym zaskoczeniem, biorąc pod uwagę aspekt ekonomiczny.

Gdzie wybierzemy się odpocząć? 47% badanych wskazało, że urlop spędzi w kraju. Naszym faworytem jest morze (61%), następnie góry (34%) oraz wycieczka objazdowa (30%). Najpopularniejszymi kierunkami zagranicznymi będą w tym roku Włochy (11%), Hiszpania (9%) i Grecja (9%).

Zakwaterowanie. Hotel to wciąż najczęściej wskazywane miejsce zakwaterowania (48%). Wspomniana już inflacja przełożyła się na wybór tańszej opcji noclegu, jaką jest pobyt u znajomych (24%). 23% Polaków planuje wynająć mieszkanie lub dom, a 16% postawi na bed & breakfast.

Towarzysze podróży. Zdecydowana większość z nas uważa, że ich partner jest najlepszym kompanem wakacyjnych wojaży (69% wskazań). 43% wyjedzie na urlop ze swoimi dziećmi, a 20% postawi na wyjazd z przyjaciółmi.

Środek transportu. Jako sposób dotarcia na miejsce wypoczynku ponad połowa z nas wybiera samochód. 31% zamierza lecieć samolotem, a zaledwie 18% pojedzie pociągiem.

Wakacyjne trendy

Zacieranie granic pomiędzy pracą a urlopem staje się coraz bardziej powszechne. Trendem, który rozwinął się podczas pandemii i trwa do tej pory, jest tzw. workation, czyli praca połączona z wakacjami. O ile zyskuje on na popularności w Europie, w naszym kraju wciąż nie możemy przekonać się do takiej formy urlopowania.

Tylko 30% Polaków zamierza skorzystać z workation. Ponad połowa osób spędzi praco-wakacje w Polsce, ale pojedzie w tym celu do znajomego, rodziny albo do swojego domu wakacyjnego. Część z tych, którzy planują workation za granicą, przyjedzie wcześniej do wakacyjnej lokalizacji. Najpierw będą stamtąd pracować, a następnie zostaną tam, aby cieszyć się urlopem (31%). 28% zrobi odwrotnie, czyli najpierw spędzi tam urlop, a później zostanie, aby pracować.

Kolejnym trendem, który dopiero się rozwija, jest zrównoważone podróżowanie. Wyniki badania pokazują wyraźny rozdźwięk między intencjami a działaniami w tym zakresie.

71% polskich podróżnych deklaruje udział w programie zrównoważonego podróżowania w celu zrekompensowania śladu węglowego, 67% twierdzi, że byłoby gotowych zmienić środek transportu, aby zmniejszyć emisję dwutlenku węgla, jednocześnie środek transportu, jakim zamierzamy dotrzeć na wakacje to w 51% samochód i w 31% samolot (wzrost o 4 pkt. proc. vs 2022 r.).

Ponadto wpływ na środowisko plasuje się bardzo nisko w kryteriach wyboru transportu (tylko 9%, podczas gdy wygoda stanowi 69%!). Dane te pokazują wyraźną lukę między deklaracjami a działaniami w zakresie zrównoważonego podróżowania i nawyków. Mimo że podróżni są wyraźnie świadomi znaczenia kwestii środowiskowych, nie wydają się jeszcze gotowi do radykalnej zmiany swoich nawyków podróżowania.

Ubezpieczenie

Ubezpieczenie podróżne jest dość istotne zarówno dla polskich podróżnych, jak i badanych z Malezji czy Australii. Ważnym jest dla nich, aby polisa obejmowała wydatki na opiekę medyczną i szpitalną w nagłych wypadkach (92% Malezja, 82% Australia i 79% Polska). Kolejnymi istotnymi kwestiami jest OC i ubezpieczenie utraty/zniszczenia bagażu lub rzeczy osobistych.

– Biorąc pod uwagę, jak dużą rolę ubezpieczenie odgrywa w Malezji i Australii, Grupa Europ Assistance postanowiła wyjść naprzeciw tamtejszym klientom. 5 czerwca 2023 r. przejęła od AXA Partners działalność assistance i otworzyła biura w Malezji, Tajlandii i Singapurze. Ponadto przejęła również australijskie i bliskowschodnie spółki zależne Mapfre Assistencia – informuje Robert Jeske, Senior Key Account Manager w Europ Assistance Polska. 


O badaniu. Badanie online zostało zrealizowane przez IPSOS na zlecenie Europ Assistance w okresie 20 marca – 07 kwietnia 2023 r. we Francji, Belgii, Niemczech, Austrii, Polsce, Portugalii, Hiszpanii, Włoszech, Wielkiej Brytanii, Szwajcarii, Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Czechach, Australii i Malezji. W każdym z krajów badanie przeprowadzono na reprezentatywnej próbie. Łącznie wzięło w nim udział 15 000 osób, w tym 1000 Polaków.