W 14. edycji raportu z badania Mercer CFA Institute Global Pension Index (MCGPI) islandzki system emerytalny po raz drugi z rzędu został uznany za najlepszy na świecie. Holandia i Dania obroniły swoje pozycje, na których uplasowały się w poprzedniej edycji rankingu (odpowiednio drugie i trzecie miejsce).
W najnowszej odsłonie Global Pension Index porównano 44 systemy emerytalne z krajów skupiających 65% światowej populacji. Polski system emerytalny zajął 28. miejsce w rankingu, o szczebel niżej niż w 2021 r. W badaniu oceniane są wszystkie istotne elementy systemów emerytalnych, zarówno te państwowe (social security), jak i uzupełniające, prywatne systemy emerytalne (private arrangements). W tym ostatnim aspekcie badanie uwzględnia również plany emerytalne oferowane przez pracodawców. W Polsce są to PPE, PPK oraz IKE i IKZE.
Każdy kraj oceniany jest w skali od 0 do 100 punktów. Całkowita wartość indeksu jest średnią ważoną trzech kryteriów:
- adekwatności (waga 40%),
- wypłacalności w długim terminie (35%),
- integralności oraz bezpieczeństwa prawnego systemu (25%).
W sumie w ocenie uwzględnia się ponad 50 szczegółowych wskaźników oceniających różne elementy systemów.
Więcej zagrożeń dla przyszłych emerytur
Autorzy raportu stwierdzają, że liczba i skala wyzwań, przed jakimi stoją właściwie wszystkie systemy emerytalne nigdy dotąd nie była tak liczna i istotna. Poczynając od znanych wcześniej zmian demograficznych, poprzez globalne konflikty i skutki załamania łańcuchów dostaw, kończąc na powszechnej tendencji odwrotu od globalizacji. Czynniki te skutkują m.in. wzrostem stóp procentowych, wysoką inflacją i rosnącą skalą niepewności w gospodarce światowej.
Zwycięzcy i przegrani 2022
W tym roku Polska znalazła się na 28. miejscu wśród wszystkich 44 krajów. W grupie „C”, obok Polski, znalazły się takie kraje, jak: Arabia Saudyjska, Austria, Japonia, Korea Południowa (dwa ostatnie awansowały z kategorii „D”) oraz Włochy. W porównaniu do ubiegłorocznego rankingu do kategorii „C Plus” udało się awansować Zjednoczonym Emiratom Arabskim i Hiszpanii.
W kategorii „D”, tj. w grupie krajów ocenionych gorzej niż Polska znalazły się natomiast: Turcja, Indie, Argentyna oraz Tajlandia. Lepiej od naszego oceniono większość europejskich systemów emerytalnych, m.in. Francji, Niemiec, Belgii, Niemiec, wszystkich krajów skandynawskich oraz Wielkiej Brytanii, a także USA.
Pierwsza w rankingu Islandia uzyskała 84,7 pkt., o 0,5 pkt. więcej niż rok temu. Tuż za nią uplasowała się Holandia (84,6 pkt. +1,1 pkt. r/r) oraz Dania (82 pkt., bez zmian). Tradycyjnie już w pierwszej dziesiątce znalazły się wszystkie kraje Skandynawii: Islandia, Dania, Norwegia, Finlandia i Szwecja. Ranking zamykają Tajlandia, Argentyna i Filipiny.
Polski system emerytalny, jego miejsce w rankingu oraz główne słabości
Polska systematycznie od 2020 roku osiąga co roku gorszą pozycję w zestawieniu Mercer. Rok temu zajmowała 27. miejsce, a w 2020 r. – 25. Niezależnie od tego spadkowi nie towarzyszyła gorsza ocena punktowa. A wręcz odwrotnie: nasz kraj uzyskał 57,5 pkt., o 2,3 pkt. więcej niż rok wcześniej (55,2 pkt.). To jednak znacznie niżej niż średnia dla wszystkich 44 krajów, tj. 63 pkt. (+2 pkt. r/r).
Podobnie jak w trzech poprzednich edycjach badania Polska ponownie została zakwalifikowana do piątej kategorii w siedmiostopniowej skali („C”). Jest to grupa krajów, których systemy emerytalne mają pewne dobre cechy, ale również istotne braki i ryzyka, które powinny być wyeliminowane, bo zagrażają wypłacalności systemu. W swojej kategorii Polska zajęła 2. miejsce. Aby trafić do kategorii B, należałoby uzyskać min. 65 pkt., a to wymaga bardzo istotnych wysiłków i materialnych efektów w takich obszarach jak: wartość aktywów emerytalnych (w relacji do PKB), poziom partycypacji w PPK, poziom oszczędności gospodarstw domowych, aktywność zawodowa osób w wieku 55+ na rynku pracy oraz zmiany w dostępie do świadczeń emerytalnych, tj. wyższy oraz równy dla kobiet i mężczyzn wiek emerytalny oraz ograniczenie możliwości jednorazowej wypłaty środków z PPK, PPE, IKE, IKZE.
Rekomendacje dla Polski
Autorzy raportu zauważają, że pomimo uwzględnienia w badaniu systemu PPK, pozycja Polski nie zmienia się w istotny sposób. Poziom aktywów w PPK (ok. 10 mld zł), ale przede wszystkim niska partycypacja w Planach (nieco ponad 30%) nie pozwalają traktować ich jako elementu rzeczywiście istotnego dla całościowej oceny systemu. Polski system emerytalny od wielu już lat jest opisywany w podobny sposób; tj. jako system niskich stóp zastąpienia (prognozy emerytur na 2060 rok), niskiej wartości oszczędności emerytalnych, istotnych różnic w wysokości emerytur kobiet i mężczyzn, wysokiego uzależnienia do świadczeń publicznych czy w końcu niskiej aktywności zawodowej osób w wieku 55+. W efekcie każdego roku w raporcie pojawia się lista rekomendacji – działań, które poprawiłyby polski system emerytalny i wpłynęły na jego lepszą ocenę. Tym razem rekomendacje dla Polski nieco się zmieniły, a przynajmniej zmianie uległy akcenty proponowanych rozwiązań, eksponując na pierwszych miejscach takie zmiany, jak:
- Zwiększenie poziomu partycypacji w prywatnych planach emerytalnych (PPE, PPK, IKE i IKZE).
- Podniesienie poziomu minimalnych emerytur i publicznego wsparcia najbiedniejszych emerytów.
- Podniesienie poziomu oszczędności gospodarstw domowych.
- Zwiększenie poziomu aktywności zawodowej społeczeństwa, szczególnie osób w wieku starszym (55+).
– Bez wątpienia wiele zmian wprowadzanych w Polsce w ostatnich latach należy ocenić pozytywnie. Za takie uznać należy (mimo związanych z nimi kontrowersji) faktyczne podwyższanie świadczeń emerytalnych w formie dodatkowej, 13. i 14. emerytury, a przede wszystkim reformę PPK i wprowadzenie zmian w sposobie funkcjonowania programów PPE. Wciąż jednak wiele elementów systemu wymaga poprawy. Brak pewności co do przyszłości OFE to jedynie jeden z przykładów. Z pewnością stoją przed nami wyzwania związane z zachęcaniem Polaków do dłuższej pracy – te działania w kontekście obniżania wieku emerytalnego oraz jednoczesnego zwiększania wartości świadczeń emerytalnych mogą być szczególnie trudne do zrealizowania. Skalę tych wyzwań i problemów z pewnością zwiększają zagrożenia demograficzne oraz niepewność dotycząca globalnej geopolityki, zmian klimatycznych, sytuacji gospodarczej itp. – podsumowuje Krzysztof Nowak z Mercer Polska.
Ranking 2022 oraz zmiany wartości indeksu rok do roku
Miejsce 2022 | Kraj | Wartość indeksu | Sub-indeks | 2021 | |||
Adekwatność | Wypłacalność | Integralność | Wartość indeksu | Miejsce | |||
42 | Argentyna | 43,3 | 55,6 | 29,4 | 42,9 | 41,5 | 42 |
6 | Australia | 76,8 | 70,2 | 77,2 | 86,8 | 75 | 6 |
33 | Austria | 55 | 69,8 | 22,7 | 76,5 | 53 | 33 |
17 | Belgia | 67,9 | 80,8 | 39,1 | 87,5 | 64,5 | 17 |
30 | Brazylia | 55,8 | 71,1 | 27,8 | 70,5 | 54,7 | 30 |
13 | Kanada | 70,6 | 70,8 | 64,7 | 78,6 | 69,8 | 12 |
16 | Chile | 68,3 | 60 | 70,3 | 78,9 | 67 | 16 |
35 | Chiny | 54,5 | 64,4 | 39,3 | 60 | 55,1 | 28 |
21 | Kolumbia | 63,2 | 65,2 | 55,3 | 71,3 | 58,4 | 25 |
3 | Dania | 82 | 81,4 | 82,5 | 82,1 | 82 | 3 |
5 | Finlandia | 77,2 | 77,5 | 65,3 | 93,3 | 73,3 | 7 |
22 | Francja | 63,2 | 84,6 | 40,9 | 60,1 | 60,5 | 21 |
18 | Niemcy | 67,9 | 80,5 | 44,3 | 80,9 | 67,9 | 14 |
19 | Hong Kong SAR | 64,7 | 61,5 | 52,1 | 87,6 | 61,8 | 18 |
1 | Islandia | 84,7 | 85,8 | 83,8 | 84,4 | 84,2 | 1 |
41 | Indie | 44,4 | 37,6 | 40,7 | 60,4 | 43,3 | 40 |
39 | Indonezja | 49,2 | 39,3 | 44,5 | 71,5 | 50,4 | 35 |
14 | Irlandia | 70 | 75,9 | 53,5 | 83,7 | 68,3 | 13 |
4 | Izrael | 79,8 | 75,7 | 81,9 | 83,2 | 77,1 | 4 |
32 | Włochy | 55,7 | 72,3 | 23,1 | 74,7 | 53,4 | 32 |
36 | Japonia | 54,5 | 58 | 44,5 | 63 | 49,8 | 36 |
38 | Korea Płd. | 51,1 | 40,1 | 54,9 | 63,5 | 48,3 | 38 |
23 | Malezja | 63,1 | 57,2 | 60,2 | 76,9 | 59,6 | 23 |
29 | Meksyk | 56,1 | 63,1 | 57,1 | 43,6 | 49 | 37 |
2 | Holandia | 84,6 | 84,9 | 81,9 | 87,8 | 83,5 | 2 |
15 | Nowa Zelandia | 68,8 | 64 | 64,7 | 82,1 | 67,4 | 15 |
7 | Norwegia | 75,3 | 79 | 60,4 | 90,3 | 75,2 | 5 |
31 | Peru | 55,8 | 54,7 | 51,5 | 63,7 | 55 | 29 |
43 | Filipiny | 42 | 40,5 | 52,3 | 30 | 42,7 | 41 |
28 | Polska | 57,5 | 59,5 | 45,4 | 71,2 | 55,2 | 27 |
24 | Portugalia | 62,8 | 84,9 | 29,7 | 73,9 | ||
27 | Arabia Saudyjska | 59,2 | 61,4 | 54,3 | 62,5 | 58,1 | 26 |
9 | Singapur | 74,1 | 77,3 | 65,4 | 81 | 70,7 | 10 |
34 | RPA | 54,7 | 44,2 | 49,7 | 78,4 | 53,6 | 31 |
25 | Hiszpania | 61,8 | 80 | 28,7 | 78,9 | 58,6 | 24 |
8 | Szwecja | 74,6 | 70,6 | 75,7 | 79,5 | 72,9 | 8 |
11 | Szwajcaria | 72,3 | 68,7 | 70,5 | 80,7 | 70 | 11 |
37 | Tajwan | 52,9 | 42 | 53,2 | 69,8 | 51,8 | 34 |
44 | Tajlandia | 41,7 | 41,3 | 36,4 | 50 | 40,6 | 43 |
40 | Turcja | 45,3 | 45,6 | 29,8 | 66,6 | 45,8 | 39 |
26 | Zjedn. Emiraty | 61,8 | 63,8 | 51,9 | 72,6 | 59,6 | 22 |
10 | UK | 73,7 | 76,5 | 63,9 | 83 | 71,6 | 9 |
12 | Urugwaj | 71,5 | 84,5 | 50,6 | 79,8 | 60,7 | 20 |
20 | USA | 63,9 | 67,5 | 61,2 | 61,7 | 61,4 | 19 |
Średnia | 63,0 | 65,7 | 53 | 72,9 | 61 |
(AM, źródło: Mercer)