Polski system emerytalny nadal nisko w światowym zestawieniu

0
893

W 14. edycji raportu z badania Mercer CFA Institute Global Pension Index (MCGPI) islandzki system emerytalny po raz drugi z rzędu został uznany za najlepszy na świecie. Holandia i Dania obroniły swoje pozycje, na których uplasowały się w poprzedniej edycji rankingu (odpowiednio drugie i trzecie miejsce).

W najnowszej odsłonie Global Pension Index porównano 44 systemy emerytalne z krajów skupiających 65% światowej populacji. Polski system emerytalny zajął 28. miejsce w rankingu, o szczebel niżej niż w 2021 r. W badaniu oceniane są wszystkie istotne elementy systemów emerytalnych, zarówno te państwowe (social security), jak i uzupełniające, prywatne systemy emerytalne (private arrangements). W tym ostatnim aspekcie badanie uwzględnia również plany emerytalne oferowane przez pracodawców. W Polsce są to PPE, PPK oraz IKE i IKZE.

Każdy kraj oceniany jest w skali od 0 do 100 punktów. Całkowita wartość indeksu jest średnią ważoną trzech kryteriów:

  1. adekwatności (waga 40%),
  2. wypłacalności w długim terminie (35%),
  3. integralności oraz bezpieczeństwa prawnego systemu (25%).

W sumie w ocenie uwzględnia się ponad 50 szczegółowych wskaźników oceniających różne elementy systemów.

Więcej zagrożeń dla przyszłych emerytur

Autorzy raportu stwierdzają, że liczba i skala wyzwań, przed jakimi stoją właściwie wszystkie systemy emerytalne nigdy dotąd nie była tak liczna i istotna. Poczynając od znanych wcześniej zmian demograficznych, poprzez globalne konflikty i skutki załamania łańcuchów dostaw, kończąc na powszechnej tendencji odwrotu od  globalizacji. Czynniki te skutkują m.in. wzrostem stóp procentowych, wysoką inflacją i rosnącą skalą niepewności w gospodarce światowej.

Zwycięzcy i przegrani 2022

W tym roku Polska znalazła się na 28. miejscu wśród wszystkich 44 krajów. W grupie „C”, obok Polski, znalazły się takie kraje, jak: Arabia Saudyjska, Austria, Japonia, Korea Południowa (dwa ostatnie awansowały z kategorii „D”) oraz Włochy. W porównaniu do ubiegłorocznego rankingu do kategorii „C Plus” udało się awansować Zjednoczonym Emiratom Arabskim i Hiszpanii.

W kategorii „D”, tj. w grupie krajów ocenionych gorzej niż Polska znalazły się natomiast: Turcja, Indie, Argentyna oraz Tajlandia. Lepiej od naszego oceniono większość europejskich systemów emerytalnych, m.in. Francji, Niemiec, Belgii, Niemiec, wszystkich krajów skandynawskich oraz Wielkiej Brytanii, a także USA.

Pierwsza w rankingu Islandia uzyskała 84,7 pkt., o 0,5 pkt. więcej niż rok temu. Tuż za nią uplasowała się Holandia (84,6 pkt. +1,1 pkt. r/r) oraz Dania (82 pkt., bez zmian). Tradycyjnie już w pierwszej dziesiątce znalazły się wszystkie kraje Skandynawii: Islandia, Dania, Norwegia, Finlandia i Szwecja. Ranking zamykają Tajlandia, Argentyna i Filipiny.

Polski system emerytalny, jego miejsce w rankingu oraz główne słabości

Polska systematycznie od 2020 roku osiąga co roku gorszą pozycję w zestawieniu Mercer. Rok temu zajmowała 27. miejsce, a w 2020 r. – 25. Niezależnie od tego spadkowi nie towarzyszyła gorsza ocena punktowa. A wręcz odwrotnie: nasz kraj uzyskał 57,5 pkt., o 2,3 pkt. więcej niż rok wcześniej (55,2 pkt.). To jednak znacznie niżej niż średnia dla wszystkich 44 krajów, tj. 63 pkt. (+2 pkt. r/r).

Podobnie jak w trzech poprzednich edycjach badania Polska ponownie została zakwalifikowana do piątej kategorii w siedmiostopniowej skali („C”). Jest to grupa krajów, których systemy emerytalne mają pewne dobre cechy, ale również istotne braki i ryzyka, które powinny być wyeliminowane, bo zagrażają wypłacalności systemu. W swojej kategorii Polska zajęła 2. miejsce. Aby trafić do kategorii B, należałoby uzyskać min. 65 pkt., a to wymaga bardzo istotnych wysiłków i materialnych efektów w takich obszarach jak: wartość aktywów emerytalnych (w relacji do PKB), poziom partycypacji w PPK, poziom oszczędności gospodarstw domowych, aktywność zawodowa osób w wieku 55+ na rynku pracy oraz zmiany w dostępie do świadczeń emerytalnych, tj. wyższy oraz równy dla kobiet i mężczyzn wiek emerytalny oraz ograniczenie możliwości jednorazowej wypłaty środków z PPK, PPE, IKE, IKZE.

Rekomendacje dla Polski

Autorzy raportu zauważają, że pomimo uwzględnienia w badaniu systemu PPK, pozycja Polski nie zmienia się w istotny sposób. Poziom aktywów w PPK (ok. 10 mld zł), ale przede wszystkim niska partycypacja w Planach (nieco ponad 30%) nie pozwalają traktować ich jako elementu rzeczywiście istotnego dla całościowej oceny systemu. Polski system emerytalny od wielu już lat jest opisywany w podobny sposób; tj. jako system niskich stóp zastąpienia (prognozy emerytur na 2060 rok), niskiej wartości oszczędności emerytalnych, istotnych różnic w wysokości emerytur kobiet i mężczyzn, wysokiego uzależnienia do świadczeń publicznych czy w końcu niskiej aktywności zawodowej osób w wieku 55+. W efekcie każdego roku w raporcie pojawia się lista rekomendacji – działań, które poprawiłyby polski system emerytalny i wpłynęły na jego lepszą ocenę. Tym razem rekomendacje dla Polski nieco się zmieniły, a przynajmniej zmianie uległy akcenty proponowanych rozwiązań, eksponując na pierwszych miejscach takie zmiany, jak:

  1. Zwiększenie poziomu partycypacji w prywatnych planach emerytalnych (PPE, PPK, IKE i IKZE).
  2. Podniesienie poziomu minimalnych emerytur i publicznego wsparcia najbiedniejszych emerytów.
  3. Podniesienie poziomu oszczędności gospodarstw domowych.
  4. Zwiększenie poziomu aktywności zawodowej społeczeństwa, szczególnie osób w wieku starszym (55+).

– Bez wątpienia wiele zmian wprowadzanych w Polsce w ostatnich latach należy ocenić pozytywnie. Za takie uznać należy (mimo związanych z nimi kontrowersji) faktyczne podwyższanie świadczeń emerytalnych w formie dodatkowej, 13. i 14. emerytury, a przede wszystkim reformę PPK i wprowadzenie zmian w sposobie funkcjonowania programów PPE. Wciąż jednak wiele elementów systemu wymaga poprawy. Brak pewności co do przyszłości OFE to jedynie jeden z przykładów. Z pewnością stoją przed nami wyzwania związane z zachęcaniem Polaków do dłuższej pracy – te działania w kontekście obniżania wieku emerytalnego oraz jednoczesnego zwiększania wartości świadczeń emerytalnych mogą być szczególnie trudne do zrealizowania. Skalę tych wyzwań i problemów z pewnością zwiększają zagrożenia demograficzne oraz niepewność dotycząca globalnej geopolityki, zmian klimatycznych, sytuacji gospodarczej itp. – podsumowuje Krzysztof Nowak z Mercer Polska.

Ranking 2022 oraz zmiany wartości indeksu rok do roku

Miejsce 2022KrajWartość indeksuSub-indeks2021
AdekwatnośćWypłacalnośćIntegralnośćWartość indeksuMiejsce
42Argentyna43,355,629,442,941,542
6Australia76,870,277,286,8756
33Austria5569,822,776,55333
17Belgia67,980,839,187,564,517
30Brazylia55,871,127,870,554,730
13Kanada70,670,864,778,669,812
16Chile68,36070,378,96716
35Chiny54,564,439,36055,128
21Kolumbia63,265,255,371,358,425
3Dania8281,482,582,1823
5Finlandia77,277,565,393,373,37
22Francja63,284,640,960,160,521
18Niemcy67,980,544,380,967,914
19Hong Kong SAR64,761,552,187,661,818
1Islandia84,785,883,884,484,21
41Indie44,437,640,760,443,340
39Indonezja49,239,344,571,550,435
14Irlandia7075,953,583,768,313
4Izrael79,875,781,983,277,14
32Włochy55,772,323,174,753,432
36Japonia54,55844,56349,836
38Korea Płd.51,140,154,963,548,338
23Malezja63,157,260,276,959,623
29Meksyk56,163,157,143,64937
2Holandia84,684,981,987,883,52
15Nowa Zelandia68,86464,782,167,415
7Norwegia75,37960,490,375,25
31Peru55,854,751,563,75529
43Filipiny4240,552,33042,741
28Polska57,559,545,471,255,227
24Portugalia62,884,929,773,9
27Arabia Saudyjska59,261,454,362,558,126
9Singapur74,177,365,48170,710
34RPA54,744,249,778,453,631
25Hiszpania61,88028,778,958,624
8Szwecja74,670,675,779,572,98
11Szwajcaria72,368,770,580,77011
37Tajwan52,94253,269,851,834
44Tajlandia41,741,336,45040,643
40Turcja45,345,629,866,645,839
26Zjedn. Emiraty61,863,851,972,659,622
10UK73,776,563,98371,69
12Urugwaj71,584,550,679,860,720
20USA63,967,561,261,761,419
Średnia63,065,75372,961

(AM, źródło: Mercer)