Pracodawcy podejmują działania, by dostosować model pracy do nowej rzeczywistości

0
486

W miarę jak firmy przechodzą na nowe sposoby pracy, rośnie liczba organizacji w Europie Zachodniej i w Polsce, dla których poprawa doświadczenia pracowników jest priorytetem – taki wniosek płynie z badania przeprowadzonego przez Willis Towers Watson. Jednak choć pracodawcy zdają sobie sprawę, że przystosowanie się do nowej rzeczywistości będzie wymagało czasu i hybrydowego modelu pracy, wielu z nich nie jest gotowych, by sprostać tym wyzwaniom.

91% pracodawców twierdzi, że poprawa doświadczenia pracowników będzie ważnym priorytetem w ich organizacji w ciągu najbliższych trzech lat. Zaledwie 40% potwierdziło, że było to ważne dla ich organizacji również przed wybuchem pandemii. Powody tej zmiany są jasne. Większość respondentów uważa, że pozytywne doświadczenie pracowników jest kluczowym czynnikiem wpływającym na ich dobrostan (81%), zaangażowanie (74%), wydajność (68%) oraz przyciąganie i zatrzymywanie talentów (67%).

Tylko 9% respondentów stwierdziło, że pandemia ustąpiła na tyle, aby zrezygnować z wprowadzonych w związku z nią doraźnych polityk i programów. Pozostali wskazali, że będą do tego gotowi w drugiej połowie tego roku (42%) bądź w 2022 r. lub później (49%). Ponadto choć pracodawcy spodziewają się, że odsetek osób pracujących głównie zdalnie spadnie z 51% obecnie do 21% za trzy lata, oczekują jednocześnie, że 34% pracowników będzie wówczas pracować w pewnym zakresie stacjonarnie, a w pewnym zdalnie (obecnie 17%).

– Czy to z powodu kroków podjętych przez pracodawcę, takich jak redukcje płac i zwolnienia, czy też z powodu pracy zdalnej i osobistych trudności niektórych pracowników, w wielu organizacjach pandemia ujawniła negatywne doświadczenia pracowników – mówi Joris Wonders, dyrektor ds. talentów i wynagrodzeń na Europę Zachodnią WTW. – Poprawa doświadczenia pracowników stała się zatem dla pracodawców koniecznością, jednak wymaga ona czasu i stawia wyzwania, na które wielu z nich nie jest obecnie przygotowanych.

87% pracodawców przyznaje, że nowe realia rynku pracy dla licznych stanowisk będą wymagały modelu hybrydowego, jednak wielu z nich nie jest gotowych, by sprostać tym ambicjom. 42% respondentów z regionu planuje dostosowanie ścieżek kariery w odpowiedzi na zmiany w sposobie wykonywania pracy. Podobny odsetek (39%) wprowadza zmiany w systemie wynagrodzeń, aby uwzględnić różnice w profilach pracowników. 57% pracodawców w regionie jest elastyczna w kwestii miejsca i czasu wykonywania pracy.

75% firm badanych w Europie Zachodniej zwróciła uwagę na wykorzystanie cyfryzacji jako ich główny obszar zainteresowania w zakresie przekształcenia doświadczenia pracowników w ciągu najbliższych trzech lat. Firmy deklarowały chęć poprawy doświadczenia pracowników poprzez ulepszenie oferty lub dostosowanie swoich programów do potrzeb w następujących obszarach: szkolenia i rozwój (83%), szkolenia dla menedżerów (77%), kompetencje przywódcze (75%), integracja i różnorodność (72%) oraz elastyczne formy zatrudnienia (72%).

– W miarę jak organizacje spoglądają w popandemiczną przyszłość, ich zdolność do podnoszenia poziomu doświadczenia pracowników będzie miała kluczowe znaczenie – powiedziała Antoinette Lefevre-Stevens, dyrektor ds. doświadczenia klientów (EX) na Europę Zachodnią WTW. – Aby odnieść sukces, muszą zacząć od odważnej strategii w zakresie doświadczenia pracowników, skorelowanej ze strategią biznesową i opartej na spójnym modelu. Następnie można przejść do wdrożenia – dostosowania programów i polityk, tak aby odzwierciedlały elastyczną organizację pracy, sprawiedliwe wynagradzanie pracowników, poprawę oferty świadczeń i programów wellbeing, wsparcie pracowników w bardziej elastycznym i zwinnym miejscu pracy oraz dostosowanie programów płacowych do potrzeb zróżnicowanych grup pracowników.

– Działające w Polsce organizacje, które wzięły udział w badaniu na temat EX, często nie czekają na pojawienie się nowych regulacji prawnych. Opracowują i testują nowe modele pracy hybrydowej, które w bardzo silny sposób modyfikują doświadczenie pracowników – uzupełnia Krzysztof Gugała, dyrektor Działu Talenty i Wynagrodzenia WTW Polska. – Integracja w tzw. Total Experience różnych doświadczeń: pracowniczego – EX, z klienckim (CX), użytkownika (UX) i multiexperience (MX) pozwala zbudować organizacji przewagi konkurencyjne, które są nie do pobicia.

O badaniu:

W badaniu 2021 Employee Experience Survey uczestniczyło łącznie 1550 pracodawców z całego świata, w tym 173 z Europy Zachodniej oraz z Polski. Przeprowadzono je pomiędzy 29 marca a 23 kwietnia 2021 r. Pracodawcy z Europy Zachodniej zatrudniają ponad 1,2 mln osób.

(AM, źródło: WTW)