Prawidłowa kalibracja kamer i radarów w aucie istotnie zmniejsza ryzyko wypadku

0
1221

Systemy ADAS (Advanced Driver Assistance Systems), czyli zaawansowane systemy wspomagania kierowcy, rewolucjonizują branżę motoryzacyjną, podnosząc standardy bezpieczeństwa i komfortu jazdy. Wykorzystują one zaawansowane technologie, takie jak sensory, kamery, radary i LIDAR-y, by analizować otoczenie pojazdu i reagować na potencjalne zagrożenia.

Systemy ADAS działają poprzez ciągłe skanowanie otoczenia pojazdu, identyfikując potencjalne niebezpieczeństwa, takie jak inne pojazdy, piesi czy przeszkody na drodze. Na przykład, systemy te mogą automatycznie hamować, gdy wykryją ryzyko kolizji, redukując ryzyko wypadków o 27% według badań Euro NCAP [źródło: www.euroncap.com/].

Rola prawidłowej kalibracji w ADAS

Dla optymalnego działania systemów ADAS istotna jest precyzyjna kalibracja kamer i sensorów zamontowanych na szybie. Błędy w kalibracji mogą prowadzić do nieprawidłowych odczytów i reakcji systemów, zwiększając ryzyko wypadków.

Nawet minimalne przesunięcie kamery o 1 stopień może wpłynąć na skuteczność systemów ADAS – wyjaśnia Grzegorz Wroński z Autoglass.

Autoglass oferuje specjalistyczną kalibrację kamer i radarów po naprawie lub wymianie szyby, wykorzystując urządzenia od uznanych producentów.

W sieci Autoglass do kalibracji używamy wyłącznie markowych urządzeń: Bosh, Hella Gutmann, Texa. Są to również dostawcy części elektronicznych i sterowników wykorzystywanych do montowania na linii produkcyjnej czołowych marek samochodowych – mówi Grzegorz Wroński. Firma dostarcza także dokumentację każdej kalibracji, co jest ważne dla ubezpieczycieli.

Globalnie, jako grupa Belron, wykonujemy ok. 2,3 mln kalibracji rocznie. W Polsce, w naszych warsztatach wykonujemy 1500–1600 kalibracji miesięcznie. Każdy z naszych techników jest przeszkolony w zakresie kalibracji, a nasze warsztaty są rozmieszczone w 33 punktach na terenie całej Polski – wylicza Agnieszka Ćwiląg z Autoglass.

Korzyści dla ubezpieczycieli

Prawidłowo działające systemy ADAS przyczyniają się do znacznego zmniejszenia liczby wypadków i szkód komunikacyjnych, również osobowych. Systemy te poprawiają świadomość sytuacyjną kierowców i minimalizują ryzyko błędów ludzkich. Funkcje, takie jak automatyczne hamowanie, kontrola pasa ruchu czy adaptacyjny tempomat, znacznie zwiększają bezpieczeństwo na drogach, co jest potwierdzone badaniami i analizami rynkowymi.

Zainicjowane przez firmę Ford badanie EUROFOT (European Field Operational Test on Active Safety Functions in vehicles) wykazało, że błędy ludzkie są główną przyczyną 90% wypadków drogowych. W ramach tego projektu przetestowano różne technologie ADAS, w tym systemy utrzymywania bezpiecznej odległości i ostrzegania przed kolizją. Wyniki wskazały, że zastosowanie tych technologii może obniżyć ryzyko wypadków nawet o 42% [źródło: cordis.europa.eu].

Inne badanie przeprowadzone na samochodach marki BMW w Stanach Zjednoczonych wykazało, że pojazdy wyposażone w autonomiczne systemy hamowania awaryjnego i ostrzegania przed opuszczeniem pasa ruchu były o 23% mniej narażone na wypadki niż te bez tych technologii. Detekcja martwego punktu była związana ze zmniejszeniem liczby wypadków o 14% [źródło: pubmed.ncbi.nlm.nih.gov].

Według danych National Safety Council technologie ADAS mogą potencjalnie zapobiec lub złagodzić ok. 1,69 mln obrażeń (60% wszystkich obrażeń w ruchu drogowym) oraz mogą zapobiec 20 841 zgonom rocznie, co stanowi ok. 62% wszystkich zgonów w ruchu drogowym [źródło: injuryfacts.nsc.org].

Bezpieczeństwo przede wszystkim

Innowacyjne systemy ADAS, wspierane przez profesjonalną kalibrację urządzeń na szybie, odgrywają kluczową rolę w zwiększaniu bezpieczeństwa drogowego. Dla sektora ubezpieczeniowego efektywne systemy ADAS oznaczają mniejsze ryzyko wypadków i obniżenie kosztów szkód, co przekłada się na korzyści finansowe ubezpieczycieli.

Aspekty finansowe są istotne, jednak jeszcze ważniejsze jest bezpieczeństwo naszych klientów. Wprowadzając na polski rynek usługę kalibracji, przede wszystkim kierowaliśmy się dbałością o bezpieczny powrót klienta do domu. Powyższe podejście daje pewność, że w przypadku samochodów z włączonymi systemami ADAS i prawidłowo skalibrowanymi kamerami i radarami liczba szkód znacznie się zmniejszy – zaznacza Agnieszka Ćwiląg.

Zero wypadków w 2050 roku?

Unia Europejska postawiła sobie ambitny cel – osiągnięcie „wizji zero”, czyli braku wypadków drogowych do 2050 r. To wyzwanie wymaga wspólnych działań i innowacji w branży motoryzacyjnej. Obserwujemy, jak coraz bardziej rozwijają się systemy ADAS oraz pojazdy autonomiczne, które mają kluczowe znaczenie dla osiągnięcia tego celu.

Największym zagrożeniem w ruchu drogowym jest czynnik ludzki, a technologie, które są w stanie zminimalizować błędy kierowców, to krok w stronę bezpieczniejszych dróg. Na przykład, BMW i Mercedes uzyskały w Niemczech zezwolenie na wprowadzenie pojazdów o podwyższonym stopniu autonomii, co przesuwa odpowiedzialność z kierowcy na producenta pojazdu. To trend, który będzie się nasilał, choć osobiście żałuję, że może to oznaczać mniej bezpośredniej kontroli nad pojazdem dla kierowców.

Mimo to widzimy ogromny potencjał w tych technologiach, które mogą znacząco przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa na drogach i realizacji celu „wizji zero” do 2050 r. – podsumowuje Grzegorz Wroński.