PZU umożliwi szybką obsługę szkody komunikacyjnej dzięki sztucznej inteligencji

0
1372

Asystent AI – taką nazwę nosi udostępnione przez PZU SA narzędzie wykorzystujące sztuczną inteligencję przy obsłudze szkód komunikacyjnych. Rozwiązanie autorstwa Tractable sporządzi wstępny kosztorys naprawy na podstawie zdjęć nadesłanych przez klienta przez udostępnioną aplikację. Do tej pory PZU obsłużył już kilkaset tysięcy szkód z wykorzystaniem dotychczasowych narzędzi opartych o sztuczną inteligencję, a ich łączna wartość wyniosła kilka miliardów złotych.

W ramach nowego systemu klienci indywidualni otrzymują aplikację, która umożliwia przesyłanie zdjęć  i opisu szkody, dzięki czemu jest ona szybciej analizowana. Narzędzie jest oparte na AI, która wykorzystując zdjęcia dokumentujące szkodę w czasie rzeczywistym, może nazwać konkretną część auta oraz określić zakres jego uszkodzenia. System dostarcza również wyceny poszczególnych części oraz naprawy. Dzięki temu określa wszystkie niezbędne działania do kompleksowej wyceny szkody w pojeździe. Pełen kosztorys jest gotowy w kilka minut. Rozwiązanie powstało we współpracy z brytyjską firmą technologiczną  Tractable, z którą zakład współpracuje od 2018 roku. PZU SA jest pierwszym ubezpieczycielem w Polsce, który wdrożył tego typu rozwiązanie.

– To rozwiązanie pomaga naszym klientom wtedy, kiedy najbardziej tego potrzebują, czyli w momencie wystąpienia szkody. Wdrożone narzędzie to kolejny krok w cyfryzacji procesu obsługi szkód komunikacyjnych. Dzięki wykorzystaniu sztucznej inteligencji w obsłudze szkód możemy spełniać oczekiwania naszych klientów na najwyższym poziomie. Cyfrowe procesy w obsłudze szkód zapewniają jej szybką i precyzyjną wycenę oraz błyskawiczną wypłatę odszkodowania – mówi Grzegorz Goluch, dyrektor zarządzający ds. obsługi szkód i świadczeń PZU.

Praktyczne działanie systemu

W przypadku wybranych szkód komunikacyjnych klient może otrzymać link do web aplikacji, poprzez którą w prosty sposób prześle wszystkie wymagane zdjęcia. Sztuczna inteligencja oceni je, lokalizując wszystkie widoczne na zdjęciach części i przypisując im ocenę stopnia uszkodzenia. Po analizie system zdecyduje, czy uszkodzony podzespół zakwalifikować do naprawy, wymiany czy też lakierowania. Zastosowane algorytmy sztucznej inteligencji potrafią w ten sposób rozpoznać i szczegółowo przeanalizować zewnętrzne uszkodzenia karoserii pojazdu. Przygotowany kosztorys naprawy szkody trafia do opiekuna klienta, który ma możliwość jego edycji, modyfikacji i każdorazowej akceptacji, aby następnie przedstawić wycenę szkody zainteresowanemu. Ten z kolei może oczekiwać, iż jego sprawa może zostać rozpatrzona nawet w kilkanaście minut.  

– PZU od wielu lat stawia na współpracę ze startupami, mamy za sobą szereg udanych projektów i jesteśmy otwarci na kolejne nowe partnerstwa. W ramach programu „PZU Ready for Startups” wspólnie z młodymi firmami technologicznymi rozwijamy projekty zmieniające oblicze świata ubezpieczeń. Cieszymy się, że współpraca z czołowymi startupami przynosi wymierne korzyści dla naszych klientów i organizacji. Tractable to startup, z którym rozpoczęliśmy współpracę w 2017 roku, a który dziś urósł do rangi wiodącej globalnej firmy AI w ubezpieczeniach – mówi Marcin Kurczab, dyrektor ds. Innowacji PZU.

– To przełomowy moment dla naszej technologii w skali globalnej, ponieważ PZU – jedna z największych i najbardziej prestiżowych instytucji finansowych w Europie – wykorzysta nasze AI do przyspieszenia dziesiątek tysięcy szkód. Oznacza to, że nasza technologia będzie miała istotny wpływ każdego dnia na to, jak szybko polskie szkody komunikacyjne mogą zostać rozwiązane, pomagając osobom poszkodowanym w wypadkach szybciej wrócić na drogę – mówi Aleksander Surowiak, dyrektor ds. rozwoju biznesu na Europę Środkową i Wschodnią Tractable.

Wdrożenie o globalnym charakterze

Według ubezpieczyciela pilotażowa faza Asystenta AI potwierdziła jego wysoką efektywność i precyzję. Na wygenerowanie kosztorysu system potrzebował zaledwie kilka minut. PZU SA zamierza wdrożyć Asystenta AI w całej swojej działalności w Polsce i spodziewa się zastosowania sztucznej inteligencji do dziesiątków tysięcy szkód ubezpieczeniowych rocznie. Taka skala uczyni to rozwiązanie jednym z największych wdrożeń sztucznej inteligencji w ekosystemie ubezpieczeniowym na świecie.

Giganci korzystają z AI Tractable

Sztuczna inteligencja Tractable wykorzystuje algorytmy uczenia maszynowego i jest przeszkolona na milionach zdjęć i ludzkich decyzji dotyczących napraw z wcześniejszych wypadków. Technologię można stosować na całym świecie, do każdego pojazdu osobowego. SI pozwala ubezpieczycielom oszacować uszkodzenia pojazdu, przesyła zalecane metody naprawy oraz kieruje procesem zarządzania obsługi szkody – wszystko to zapewnia szybkie rozpatrzenie i rozstrzygnięcie każdego roszczenia. System jest stale udoskonalany, ponieważ coraz więcej ubezpieczycieli i warsztatów korzysta z tego rozwiązania. 

Sztuczna inteligencja Tractable obsługuje szkody komunikacyjne  dla czołowych ubezpieczycieli na świecie, w tym dla Ageas UK, Covéa, największego ubezpieczyciela samochodowego na rynku francuskim, oraz dla Tokio Marine, największego ubezpieczyciela pojazdów w Japonii.

Artur Makowiecki

news@gu.com.pl