PZU z Certyfikatem Prostej Polszczyzny

0
810

PZU otrzymał Certyfikat Prostej Polszczyzny w uznaniu za język dokumentów w indywidualnych ubezpieczeniach kapitałowo-ochronnych. To już piąte tego typu wyróżnienie dla PZU przyznane przez Pracownię Prostej Polszczyzny przy Uniwersytecie Wrocławskim. Równolegle już po raz drugi jury konkursu Literacka Podróż Hestii wybrało pięć książek nominowanych do tegorocznej nagrody, natomiast Compensa rozpoczęła trzecią edycję kampanii edukacyjnej Bezpieczna Autostrada.

– Język ubezpieczeń nie należy do najłatwiejszych. My pokazujemy, że nawet w tej trudnej dziedzinie można komunikować się z klientami w sposób prosty i zrozumiały. Ludzie zwracają się do nas, ponieważ chcą zabezpieczyć swoją przyszłość i zapewnić bezpieczeństwo finansowe swojej rodziny w razie nieprzewidzianych zdarzeń. To są sprawy fundamentalne i nasza firma w każdym momencie jest partnerem klienta, również gdy czyta on przygotowane przez nas dokumenty. Certyfikat potwierdza, że informacje wysyłane do klientów są napisane językiem prostym i przyjaznym – mówi członek zarządu PZU Życie Dorota Macieja, która sprawuje nadzór nad Biurem Prostego Języka w Grupie PZU.

Pracownia Prostej Polszczyzny zbadała treść ogólnych warunków ubezpieczeń, dokumentów i pism, a więc całość komunikacji, którą klient otrzymuje od zawarcia umowy aż po jej zakończenie. Teksty przeszły rygorystyczną ocenę ilościowo-jakościową. Eksperci językowi sprawdzili między innymi relacyjność, dobór słów czy strukturę tekstu. Badania pokazały, że język indywidualnych ubezpieczeń kapitałowo-ochronnych spełnia warunki międzynarodowego standardu prostego języka.

Wybrano finalistów Literackiej Podróży Hestii

Równolegle już po raz drugi jury konkursu Literacka Podróż Hestii wybrało pięć książek nominowanych do nagrody. Na zaproszenie do udziału w tegorocznej odsłonie odpowiedzieli wydawcy z całej Polski, zgłaszając 83 książki.

Z tej puli – po selekcji formalnej i gorącej dyskusji w trakcie obrad – kapituła wybrała następujące tytuły:

  1. Sasza Hady (Aleksandra Motyka) „Zefiryna i księga uroków”, Wydawnictwo Literackie
  2. Roksana Jędrzejewska-Wróbel, „Stan splątania”, Wydawnictwo Literackie
  3. Marcin Przewoźniak, „Zabójcze pierogi. Mama w occie”, Wydawnictwo Wilga/GW Foksal
  4. Katarzyna Wasilkowska, „Już, już!”, Wydawnictwo Literatura
  5. Agnieszka Wolny-Hamkało, „Po śladach”, Wydawnictwo Hokus-Pokus

Kapituła oceniała powieści, opowiadania i powieści graficzne dla dzieci i młodzieży od 10 do 15 lat, napisane oryginalnie w języku polskim i wydane po raz pierwszy w 2021 r.

Laureata Nagrody Literacka Podróż Hestii poznamy we wrześniu. Autor najlepszego tytułu otrzyma 50 tys. zł.

W organizację konkursu Literacka Podróż Hestii zaangażowane są Fundacja Artystyczna Podróż Hestii (organizator), Fundacja Wisławy Szymborskiej (partner) oraz ERGO Hestia (mecenas Nagrody Literacka Podróż Hestii).

Nie widać poprawy bezpieczeństwa na autostradach.

Dane Komendy Głównej Policji mówią o 372 wypadkach na autostradach w 2021 r. To aż 28% zdarzeń więcej niż w 2020 r. Zginęły w nich 74 osoby, a 510 zostało rannych.

– Warto zauważyć, że rosnące statystyki wypadków dotyczą wyłącznie autostrad. W 2021 r. liczba zdarzeń na wszystkich polskich drogach wyniosła 22,8 tys., czyli mniej niż w 2020 r., kiedy było ich 23,5 tys. Jednym z kluczy do poprawy bezpieczeństwa jest z pewnością edukacja. Warto, aby kierowcy mieli świadomość, że przy autostradowej prędkości nawet drobne błędy za kierownicą mogą skończyć się tragicznie. Niestety, rokrocznie do największej liczby wypadków dochodzi z tych samych powodów – mówi Karolina Tworzydło, dyrektor Departamentu Strategii Marketingowej i Komunikacji Compensy, organizatora kampanii edukacyjnej Bezpieczna Autostrada.

Zdaniem ekspertki warto znać statystyki wypadków i ich przyczyny, ale też mieć świadomość, co dzieje się w aucie w momencie wypadku.

– Samo mówienie o zagrożeniach jest ważne, ale nie przemawia do wyobraźni wszystkich kierowców. Dlatego podczas tegorocznej kampanii Bezpieczna Autostrada umożliwiamy uczestnikom korzystanie z symulatora dachowania i zderzeń. To oczywiście tylko namiastka prawdziwego wypadku, ale dla wielu osób wystarczająca, aby zmienić swoje podejście do ryzykownej jazdy – zauważa Karolina Tworzydło.

Tegoroczna edycja kampanii społecznej Bezpieczna Autostrada jest czwartą organizowaną przez Compensę przy współudziale CBRD. Podstawowym celem akcji jest rozpowszechnienie wiedzy z zakresu bezpiecznego poruszania się po autostradach i trasach szybkiego ruchu oraz udzielania pierwszej pomocy w razie wypadku. W tym roku akcja obejmuje także edukację zdrowotną. Ma ona na celu zwiększenie świadomości kierowców, jak stan zdrowia osoby prowadzącej pojazd wpływa na bezpieczeństwo jazdy.

W tej edycji kampanii zaplanowano 16 pikników rodzinnych w różnych miastach Polski, m.in. w Olsztynie, Elblągu, Ustce, Trzciance, Toruniu czy Szczecinku. W ramach wydarzeń, oprócz organizacji szkoleń z zakresu pierwszej pomocy, Compensa przekazuje władzom miast defibrylatory AED, których użycie może uratować życie w razie nagłego zatrzymania krążenia. 

(AM, źródło: ERGO Hestia, PZU, Brandscope)