PZU otrzymał tytuł Celent Model Insurer. Ubezpieczyciel został nagrodzony za działania Laboratorium Innowacji, które od 2017 roku testuje i wdraża innowacje w ramach programu PZU Ready for Startups.
Nagroda jest przyznawana przez ekspertów globalnej firmy doradczej Celent, zajmującej się analizą rynku usług finansowych. PZU został wyróżniony w jednej z pięciu kategorii konkursowych „Innovation Execution”. W tegorocznej edycji Celent otrzymał około 250 zgłoszeń z 45 krajów.
– Nowe technologie to przyszłość. Ich wykorzystanie we wszystkich obszarach działalności firmy jest jednym z głównych założeń strategii Grupy PZU. Umiejętne przysposobienie nowych technologii tworzy bardzo dużą wartość dla organizacji, szczególnie o takiej skali działalności jak nasza. Przy opracowywaniu i wdrażaniu innowacyjnych rozwiązań technologicznych jesteśmy otwarci na współpracę z młodymi firmami technologicznymi – mówi Tomasz Żelski, dyrektor zarządzający ds. digitalizacji Grupy PZU.
Sukces Laboratorium Innowacji
Za testowanie i wdrażanie rozwiązań opracowanych przez młode firmy technologiczne odpowiada w PZU Laboratorium Innowacji. Jednostka prowadzi program PZU Ready for Startups, którego celem jest wspieranie współpracy ze startupami w ramach wdrażania innowacji w PZU. Współprace obejmują różne obszary biznesowe i dotyczą rozwiązań na różnych etapach rozwoju – od wstępnych pomysłów skierowanych do programów akceleracyjnych po wdrożenia komercyjne, poprzedzone krótkim procesem dostosowywania rozwiązań do potrzeb biznesowych.
– Jako Laboratorium Innowacji wspieramy jednostki biznesowe PZU w generowaniu pomysłów na nowe rozwiązania, ich testowaniu i wdrażaniu. Nie zawsze jest to łatwe zadanie, tym bardziej że działamy w branży regulowanej, a ostatnie lata to okres wzmożonego pojawiania się nowych technologii, które wymagają umiejętności szybkiej adopcji. Jednym z głównych mierników, którym się kierujemy, wdrażając innowacje, jest korzyść biznesowa dla naszej firmy. Poszukując innowacji, skupiamy się na czterech obszarach: zaawansowanej analityce i wykorzystaniu dużych zbiorów danych, digitalizacji, nowych interakcjach z klientem i obszarze pracodawca 2.0. – tłumaczy Marcin Kurczab, dyrektor ds. innowacji Grupy PZU.
Kilkadziesiąt wdrożonych innowacji
Podczas sześciu lat działania Laboratorium Innowacji przeanalizowało ponad 6 tys. potencjalnych innowacji, z których ostatecznie przetestowało ponad 70 rozwiązań i wdrożyło ponad 40 z nich. Wprowadzane rozwiązania służą zarówno usprawnianiu wewnętrznych procesów, jak i konsekwentnemu poprawianiu doświadczeń klientów.
W ramach PZU Ready for Startups ubezpieczyciel współpracuje zarówno z polskimi, jak i zagranicznymi partnerami. Dzięki współpracy z brytyjską firmą technologiczną PZU jako pierwszy ubezpieczyciel w Polsce i jeden z pierwszych na świecie wdrożył rozwiązanie wykorzystujące AI w obsłudze szkód komunikacyjnych. Z kolei w ramach programu prewencyjnego „Minuta dla skóry” zakład oferuje identyfikację znamion na skórze przy użyciu innowacyjnej, certyfikowanej medycznie aplikacji mobilnej „SkinVision”. We współpracy z duńskim insurtechem PZU wdrożył nowoczesną porównywarkę zakresów ubezpieczeń, która dostarcza szczegółowych analiz porównawczych produktów dostępnych w ofercie innych ubezpieczycieli oraz pozwala na efektywne monitorowanie zmian zachodzących w ich ofercie. Wśród innowacyjnych rozwiązań był też program „Opaska życia”. Projekt został pilotażowo zrealizowany w 2019 roku, a następnie uruchomiony w maju 2020 r. i polegał na dostarczaniu szpitalom opasek diagnostycznych do zdalnego monitorowania pacjentów z Covid-19.
– Niezwykle cieszy nas prestiżowa nagroda przyznana przez Celent. To wspólny sukces PZU i startupów oraz potwierdzenie, że wdrażane przez nas projekty przynoszą bardzo wymierne korzyści naszym klientom i samej firmie – dodaje Marcin Kurczab.
O konkursie
Coroczne nagrody Celent Model Insurer honorują najlepsze praktyki wykorzystania technologii we wszystkich kluczowych obszarach działalności w branży ubezpieczeniowej. Celent poddaje zgłaszane projekty szczegółowemu procesowi analizy dokonywanej przez analityków firmy i ocenia je na podstawie trzech głównych kryteriów: widocznych korzyści biznesowych, stopnia innowacyjności w odniesieniu do branży oraz doskonałości technologii lub wdrożenia. W tym roku odbyła się już 18. edycja tego konkursu.
(AM, źródło: PZU)