Rabatowa uchwała Sądu Najwyższego jednak niekorzystna dla poszkodowanych?

0
2002

Piotr Stosio, radca prawny specjalizujący się w sprawach odszkodowawczych, ocenił na łamach „Dziennika Gazety Prawnej”, że w uchwale dotyczącej rabatów i upustów Sąd Najwyższy dokonał nagłego zwrotu w dotychczasowej linii orzeczniczej. W efekcie jego rozstrzygnięcie jest niezwykle korzystne dla ubezpieczycieli i może mocno namieszać na rynku odszkodowań.

Zdaniem eksperta, wbrew komentarzom wielu, uchwała nie jest sukcesem poszkodowanych, ponieważ SN dopuścił stosowanie rabatów i upustów. Prawnik ocenia, że skutkiem tego rozstrzygnięcia będzie masowe zaniżanie odszkodowań przez ubezpieczycieli, czemu nie zapobiegnie zastrzeżony przez SN uzasadniony interes poszkodowanego. Piotr Stosio wskazuje, że uchwała SN będzie problemem m.in. dla naprawiających auta w autoryzowanych stacjach obsługi zgodnie z technologią producenta. W dotychczasowym orzecznictwie sądy zwracały uwagę na konieczność „uzasadnionych kosztów naprawy”. Tymczasem SN wskazał na „przeciętne koszty naprawy na rynku lokalnym”. Zdaniem eksperta skutkiem tego zabiegu będą masowe odmowy refundacji kosztów naprawy pojazdu w ASO i obniżki wysokości odszkodowania, podkreślające konieczność stosowania przeciętnych kosztów z uwzględnieniem rabatów.

Ekspert zwrócił też uwagę, że Sąd Najwyższy przez lata bronił poszkodowanych w sporach z ubezpieczycielami – jako słabszej strony. Teraz zaś zwrócił uwagę na kwestię możliwości wzbogacenia się poszkodowanego. Inną kontrowersyjną kwestią jest uznanie przez SN, że ubezpieczyciel i sąd rozpoznający sprawę powinny ustalić, czy doszło do naprawy pojazdu. Tymczasem, jak przypomina Piotr Stosio, dotychczas wskazywał, że wypłata odszkodowania nie jest uzależniona od naprawy pojazdu, a decyzja w tym zakresie należy tylko do poszkodowanego. Skutkiem będzie wydłużenie czasu trwania procesów sądowych.

Piotr Stosio uważa też, że stosowanie uchwały przez sądy powszechne postawi pod znakiem zapytania możliwość dochodzenia odszkodowania po cesji przez podmioty nabywające szkody. Powstanie po stronie sądu obowiązku ustalenia losów pojazdu, zgodnie z koncepcją „szkody dynamicznej”, może skutkować tym, że orzeczona dopłata dla nabywcy prawa do odszkodowania będzie minimalna lub wręcz zerowa, gdy sąd ustali, że poszkodowany nie naprawił pojazdu, tylko sprzedał go w stanie uszkodzonym.

Więcej na temat uchwały Sądu Najwyższego w siedmioosobowym składzie w Izbie Cywilnej z 8 maja 2024 r. (III CZP 142/22) w artykule na portalu GU.

Więcej:

„Dziennik Gazeta Prawna” z 28 maja, dodatek „Prawnik”, Piotr Stosio „Miliardy dla ubezpieczycieli”

(AM, źródło: „Dziennik Gazeta Prawna”)