Rankomat: Blisko milion kierowców złapanych przez fotoradary w 2023 roku

0
650

985 tysięcy wykroczeń zostało w 2023 roku zarejestrowanych przez fotoradary na polskich drogach. Rok wcześniej wykryto w ten sposób milion przypadków przekroczenia prędkości – wynika z danych zebranych przez Rankomat.

W 2023 r. na polskich drogach funkcjonowało w ramach systemu CANARD 586 urządzeń monitorujących ruch – względem poprzedniego roku przybyło ich 62. W ubiegłym roku fotoradary „błyskały” 985 tys. razy, co przełożyło się na 445 tys. mandatów. Rok wcześniej był to milion przypadków naruszenia przepisów oraz pół miliona mandatów.

Kierowcy przyzwyczaili się do klasycznych fotoradarów

Liczba klasycznych fotoradarów w 2023 roku była taka sama jak rok wcześniej – 470 urządzeń. W ubiegłym roku wykryły one 600 tys. przypadków przekroczenia prędkości, czyli o 174 tys. przypadków mniej niż w 2022 r. Ta różnica może dowodzić, że polscy kierowcy jeżdżą coraz ostrożniej. Rośnie natomiast efektywność systemu odcinkowego pomiaru prędkości. W 2023 roku wykrył on ponad 320 tys. przypadków przekroczenia prędkości wobec blisko 160 tys. w 2022 r.

Radary kontrolują nie tylko prędkość

GITD pokazują także w swoich statystykach efekty pracy innych urządzeń automatycznie sprawdzających, czy kierowcy przestrzegają przepisów drogowych. W ubiegłym roku już 40 urządzeń rejestrowało na skrzyżowaniach przejazdy na czerwonym świetle. To dwa razy więcej niż rok wcześniej. Liczba kierowców, którzy zostali przyłapani na tym występku, wzrosła z 38 tys. w 2022 r. do niemal 45 tys. w 2023 r.  Inną nowością na polskich drogach są także rejestratory na przejazdach kolejowych. W minionym roku zostały zainstalowane cztery takie urządzenia, które zarejestrowały 2 tys. przypadków łamania przepisów drogowych podczas przejazdu przez kolejowe torowisko.

Niechlubni rekordziści

W 2022 r. kierowca samochodu marki Honda przekroczył prędkość o 118 km/h (na liczniku 168 km/h) – wykroczenie to zarejestrował fotoradar w Podgórskiej Woli (powiat tarnowski). Kierowca został ukarany mandatem w kwocie 2,5 tys. zł oraz 15 punktami karnymi. W 2023 r. rekord należał do kierowcy samochodu marki BMW, który w terenie zabudowanym przekroczył prędkość o 106 km/h (na liczniku 156 km/h). Wymiar kary był taki sam jak w przypadku rekordzisty z 2022 r.

– Fotoradary, choć nielubiane przez kierowców, realnie wpływają na bezpieczeństwo na drogach. Według statystyk policji w 2023 roku 19 tys. wypadków spowodowali kierowcy, z czego niedostosowanie prędkości do warunków jazdy było przyczyną 4,2 tys. wypadków – komentuje Katarzyna Gaweł, ekspertka motoryzacyjna Rankomat.

(AM, źródło: InnerValue)