Rankomat: Ceny napraw rosną, a stawki w OC maleją

0
558

Z analizy ekspertów rankomat.pl oraz dobrymechanik.pl wynika, że w ciągu dwóch lat średni koszt naprawy samochodu wzrósł o 22%, a w przypadku wybranych marek podwyżki sięgnęły ponad 40%.

Według ekspertów dobrymechanik.pl w 2019 r. za naprawę samochodu polscy kierowcy płacili średnio 505 zł. Z kolei w pierwszej połowie tego roku średni koszt jednej wizyty w warsztacie wynosił już 614 zł.

Od ubiegłego roku największe podwyżki dotyczyły prostych usług sezonowych (9,9%), np. serwisu klimatyzacji czy wymiany opon. Typowe naprawy wynikające z eksploatacji samochodu drożały znacznie wolniej (1,3%), a na niestandardowe koszty napraw właściciele pojazdów wydawali o 4% więcej niż pod koniec 2020 r.

Najwięcej za Audi, najmniej za Toyotę

Od stycznia do września 2021 r. statystyczny kierowca wydawał najwięcej na naprawę samochodu marki Audi – średnio 741 zł. Najmniej kosztowała go natomiast usterka Toyoty – 543 zł. Różnica między najdroższą a najtańszą w naprawie marką wyniosła zatem 36%.

W porównaniu do 2020 r, największe wzrosty średniej wartości naprawy samochodu w ramach jednej wizyty umówionej przez dobrymechanik.pl dotyczyły Opli – 23,9%. Dla pozostałych badanych marek podwyżki osiągnęły poziom od 1,1% (Skoda) do 12,9% (Toyota). Tylko jedna uwzględniona w rankingu marka – Volkswagen – odnotowała w tym czasie spadek ceny o 11,7%.

Średni koszt naprawy samochodu w ciągu ostatnich dwóch lat znacząco wzrósł. W przypadku Fiata, Opla i Toyoty podwyżki wyniosły od 38,2% do 41,6%.

Koszty likwidacji w górę, średnie ceny OC w dół

Autorzy raportu zauważają, że mimo wzrostu średnich cen szkód, stawki w OC posiadaczy pojazdów mechanicznych wciąż spadają. Od 2019 r. do 2021 r. średnia składka OC ppm. obniżyła się o 6,7%.  Tymczasem wartość średniej szkody wzrosła o 6,4%.

Z danych rankomat.pl wyliczonych na podstawie kalkulacji użytkowników wynika, że w III kwartale 2021 r. średnia stawka OC ppm. spadła o 10,9% w stosunku do tego samego okresu roku ubiegłego. Największe zniżki odnotowano w przypadku aut marki BMW (14,4%), a najmniejsze – Renault (9,4%).

– Od kilku lat obserwujemy systematyczne obniżki cen polis komunikacyjnych. Od III kwartału 2017 r. do III kwartału 2021 r. średnia składka obowiązkowego ubezpieczenia pojazdu spadła już o ok. 26%. Choć na chwilę obecną ubezpieczyciele mogą pochwalić się dobrą kondycją finansową, to przy spadku, a nawet zatrzymaniu wartości średniej składki OC i równoczesnym wzroście wartości średniej szkody likwidowanej z polisy OC może się to zmienić. Wówczas konieczne może okazać się podwyższenie stawki OC – komentuje Stefania Stuglik, ekspert ds. ubezpieczeń komunikacyjnych rankomat.pl.

(AM, źródło: Rankomat)