Na podstawie raportu Autodata, aplikacji, z której korzysta 85 tys. warsztatów w ponad 100 krajach, eksperci Rankomat sprawdzili, jakie są najczęściej trafiające do serwisu modele samochodów osobowych w Polsce, Niemczech i 20 innych państwach, a także ile kosztuje ich ubezpieczenie.
W 2021 r. Opel Astra H z rocznika 2004 był najczęściej serwisowanym modelem w polskich warsztatach. Zastąpił na pozycji lidera Audi A4 z lat 2001–2008, które tym razem zajęło drugie miejsce w rankingu. Z kolei na najniższym stopniu podium znalazł się Ford Mondeo (2007).
W zestawieniu zdecydowanie dominują modele z Niemiec, których jest aż 9. Wyjątkiem jest czeska Skoda Octavia III (2013–2020), jednak ta marka od 1991 r. należy do koncernu Volkswagen.
Jak wyjaśniają autorzy raportu, pojęcie „najczęściej serwisowane” nie oznacza, że są to najbardziej awaryjne modele. Należą jednak do bardzo popularnych wśród kierowców. W związku z tym w 2021 r. w polskich warsztatach mechanicy często pobierali informacje techniczne na ich temat. Służą one nie tylko do naprawy samochodów, lecz także ich przeglądów czy konserwacji.
Z kalkulacji przeprowadzonych przez użytkowników Rankomat wynika, że wśród TOP 10 najczęściej serwisowanych w Polsce samochodów osobowych zdecydowanie najwięcej za ubezpieczenie OC muszą zapłacić właściciele BMW Serii 3 z lat 2005–2014 (średnio 748 zł). To o 51% więcej niż w przypadku najtańszej w zestawieniu Skody Octavii III (495 zł). Różnica w wysokości cen pomiędzy markami wynosi 253 zł.
– BMW Serii 3 z lat 2005–2014 to najdroższy w ubezpieczeniu model, ponieważ jest to sportowe auto często wybierane przez młodych kierowców. W związku z tym w ocenie ubezpieczycieli ryzyko wystąpienia szkody może być większe w porównaniu do właścicieli innych samochodów. W efekcie posiadacze BMW muszą liczyć się z koniecznością zapłaty wyższej składki OC – wyjaśnia Kamil Sztandera, ekspert ds. ubezpieczeń komunikacyjnych Rankomat.
(AM, źródło: Rankomat)