Eksperci Rankomat przeanalizowali polisy mieszkaniowe zakupione w 2021 roku przy pomocy ich porównywarki nieruchomości. Z danych zebranych w raporcie RanKING wynika, że przeciętny klient ubezpiecza nieruchomość o powierzchni powyżej 51 metrów kwadratowych i wybudowaną ponad 25 lat temu.
Z analizy wynika, że 51,9% badanych klientów wykupiło rozszerzenie chroniące w przypadku kradzieży. Jednocześnie tylko 30,4% chroni swój majątek drzwiami antywłamaniowymi, 56% ma zamek wielozastawkowy, a 12% zamek atestowany. Jedynie garstka ubezpieczających deklaruje posiadanie takich zabezpieczeń, jak monitoring, zabezpieczenie okien, alarm, dozór fizyczny czy alarm interwencyjny.
Nie tylko na wypadek pożaru lub zerwanego dachu
Dla ponad połowy kupujących polisy mieszkaniowe sama podstawa to za mało. Nieco ponad 58% wybiera także ochronę finansową dla wyposażenia. Natomiast samo wyposażenie (66,4%) przydaje się lokatorom wynajmującym dom lub mieszkanie. Wszyscy ubezpieczają nieruchomość od zdarzeń losowych typu pożar, zalanie, wichura czy uderzenie pojazdu. Jednak mniej niż połowa decyduje się na polisę na wypadek powodzi i stłuczenia przedmiotów szklanych. 43,5% wykupiło dodatkowo OC.
Niecałe 300 zł za polisę
Elementy takie jak zakres ochrony, metraż, wiek budynku i liczba lokatorów w mniejszym lub większym stopniu wpływają na cenę polisy mieszkaniowej. Średnia dla wszystkich województw w 2021 r. wyniosła 277 zł rocznie. Natomiast średnia dla wszystkich miast wojewódzkich wyniosła 255 zł.
– Polisa mieszkaniowa jest niedrogim gwarantem naszego spokoju. Najtańszą, chroniącą zarówno mury, elementy stałe, jak i wyposażenie, można kupić już za 90 zł. Nawet jeśli mieszkamy w nieruchomości wartej ponad milion złotych, zapłacimy tylko 50–100 zł rocznie więcej od właściciela nieruchomości dwukrotnie tańszej. Te różnice mogą być jednak większe, gdy zdecydujemy się na ochronę w rozszerzonym wariancie. Warto jednak wcześniej porównać oferty, ponieważ każde TU zaproponuje inną cenę ubezpieczenia – komentuje Tomasz Kroplewski, kierownik ds. Rozwoju Sprzedaży Rankomat.
(AM, źródło: Rankomat)