Rowerem do klienta?

0
576

A jakże! Nic nie stoi na przeszkodzie, gdy jest się proeko, gdy warunki atmosferyczne na to pozwalają, a przepisy podatkowe umożliwiają odliczenie zakupu roweru w firmie prowadzonej przez pośrednika ubezpieczeniowego.

W polskich miastach coraz tłoczniej. Podobno jesteśmy liderem w liczbie zarejestrowanych aut w Unii Europejskiej – przypada ich mniej więcej 687 na 1000 osób. Skutków doświadczamy na co dzień, między innymi w postaci narastających problemów ze znalezieniem miejsca do parkowania. Jeśli nawet znajdziemy, ponosimy coraz wyższe opłaty za parkowanie.

Rowerem w zasadzie dojedziemy wszędzie. W kostiumie, w garniturze lub jak tam komu pasuje, dostosowując się do modelu klienta i okoliczności spotkania. Korzystając zaś z tego przyjaznego środowisku i człowiekowi urządzenia, nie należy zapominać o wykupieniu właściwego ubezpieczenia, chroniąc się przed skutkami szkód wyrządzonych innym i sobie samemu.

Skoro auto w firmie, nawet wypasione pozwala na uzyskiwanie kosztów podatkowych, nic nie stoi na przeszkodzie, aby i rower na to pozwalał – jednorazowo albo w formie odpisów amortyzacyjnych. Odpisów amortyzacyjnych zgodnie z art. 22h–22m ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) dokonuje się, gdy wartość początkowa środka trwałego albo wartości niematerialnej i prawnej w dniu przyjęcia do używania jest wyższa niż 10 tys. zł.

W przypadku, gdy wartość początkowa jest równa lub niższa niż 10 tys. zł, podatnicy, z zastrzeżeniem art. 22d ust. 1 ustawy PIT, mogą dokonywać odpisów amortyzacyjnych zgodnie z art. 22 h–22 m albo jednorazowo – w miesiącu oddania do używania tego środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej albo w miesiącu następnym.

Środkiem trwałym jest każdy składnik majątku, który stanowi własność (współwłasność) podatnika, został nabyty (wytworzony) przez podatnika, jest kompletny i zdatny do użytku w dniu przyjęcia do używania, przewidywany okres jego używania jest dłuższy niż rok oraz jest wykorzystywany przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną działalnością gospodarczą. Kupując rower do celów firmowych, kierujmy się możliwościami i marką. Cena nie zawsze jest wykładnikiem jakości. Aby można było uzyskać korzyści podatkowe, należy spełnić kilka warunków, o czym poniżej.

Przede wszystkim, zgodnie z przepisami ustawy o PIT, kosztami uzyskania przychodu są wydatki poniesione w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23. Aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodu, pomiędzy tym wydatkiem a osiągnięciem przychodu musi zachodzić związek tego typu, że poniesienie wydatku ma lub może mieć wpływ na powstanie lub zwiększenie przychodu, zachowanie lub zabezpieczenie źródła przychodów.

O tym, co jest celowe i potrzebne w prowadzonej działalności, decyduje podmiot prowadzący działalność gospodarczą, a nie organ podatkowy. To na podatniku spoczywa obowiązek wykazania związku poniesionych kosztów z działalnością gospodarczą, w tym okoliczności, że ich poniesienie ma wpływ na wysokość osiągniętych przychodów.

Z kolei o tym, jakie koszty mimo ich poniesienia nie zostaną uznane za koszty, można dowiedzieć się z art. 23 ustawy, co przed decyzją o zakupie roweru i nie tylko warto jest wiedzieć.

Jeśli jesteś top agentem, wysokoprowizyjnym, zapewne broniąc się przed wysokim podatkiem dochodowym i równie wysokim podatkiem zdrowotnym, dla niepoznaki zwanym składką zdrowotną, prawdopodobnie zdecydujesz (jeśli) o zakupie w kwocie przekraczającej 10 tys. zł. Jeśli średniakiem – może zadowolisz się niższym wydatkiem, ale kto to raczy wiedzieć.

Przed zakupem zapoznaj się z interpretacją: 0115-KDWT.4011.61.2023.1.AK z 31 października 2023.

Sławomir Dąblewski

dablewski@gmail.com