Rząd przyjął przepisy ułatwiające rozwiązanie ubezpieczeń obowiązkowych

0
836

1 lipca Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych, przewidujący wprowadzenie ułatwień dla klientów trzech rodzajów obowiązkowych polis w zakresie rozwiązania umowy. Oprócz tego RM przyjęła projekt noweli ustawy o rozpatrywaniu reklamacji przez podmioty rynku finansowego, o Rzeczniku Finansowym i o Funduszu Edukacji Finansowej, upraszczający procedury składania oraz rozpatrywania reklamacji.

Pierwsza z nowel zakłada, że nowy właściciel auta lub osoba przejmująca gospodarstwo rolne będzie mogła sama zdecydować, z jakim dniem rozwiązać umowę OC (np. po zakupie pojazdu). W obecnym stanie prawnym kończy się ona z dniem złożenia wypowiedzenia.

W oświadczeniu o wypowiedzeniu umowy będzie można wskazać konkretną datę jej zakończenia, ale nie wcześniejszą niż dzień złożenia oświadczenia. Projektodawca wskazuje, że dzięki temu nowy właściciel samochodu czy gospodarstwa rolnego będzie mógł precyzyjnie zaplanować ciągłość ochrony. Projektowane regulacje zakładają ponadto doprecyzowanie zasad zwrotu składki za niewykorzystany okres ubezpieczenia. Będzie on liczony od dnia faktycznego rozwiązania umowy, a nie od dnia złożenia wypowiedzenia.

Zmiany obejmują obowiązkowe ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych, OC rolników oraz ubezpieczenia od ognia i innych zdarzeń losowych budynków, które wchodzą w skład gospodarstwa rolnego.

Nowe przepisy wejdą w życie po 14 dniach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.

Szereg zmian w ustawie

Przyjęta przez rząd nowela jest jedną z kilku aktualnie procedowanych obecnie nowelizacji ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych. Pierwsza z nich przewiduje wprowadzenie ułatwień w zakresie komunikacji elektronicznej. Druga umożliwia ubezpieczycielom oraz UFG weryfikowanie informacji o zastrzeżeniu numeru PESEL. Z kolei trzecia przewiduje zniesienie obligatoryjności nakładania przez Komisję Nadzoru Finansowego kar finansowych na ubezpieczycieli za uchybienia w procesie likwidacji szkód. Natomiast czwarta nowelizacja umożliwia UFG gromadzenie w określonych przypadkach danych o numerach PESEL i REGON.

Reklamacje staną się bardziej cyfrowe

Równolegle do tej noweli rząd przyjął projekt nowelizacji ustawy o rozpatrywaniu reklamacji przez podmioty rynku finansowego, o Rzeczniku Finansowym i o Funduszu Edukacji Finansowej. Celem nowych przepisów jest uproszczenie i unowocześnienie procedur składania oraz rozpatrywania reklamacji w instytucjach rynku finansowego, w tym w zakładach ubezpieczeń.

Nowela upraszcza procedurę reklamacyjną – umożliwia udzielenie odpowiedzi drogą elektroniczną bez konieczności wcześniejszego wniosku klienta, jeśli reklamacja została złożona tą ścieżką. Każda z instytucji finansowych udostępni wskazane przez siebie kanały do takiej komunikacji. Dzięki nowym regulacjom klienci nie będą musieli wysyłać pism papierowych ani stawiać się osobiście w placówkach.

Odpowiedź zostanie przekazana mailem lub innym kanałem elektronicznym, jeśli reklamacja została złożona w ten sam sposób. Klient nie będzie musiał dodatkowo wnioskować o kontakt elektroniczny, a jednocześnie zachowa prawo do żądania odpowiedzi na piśmie.

Nowe przepisy obejmują wszystkie podmioty rynku finansowego, w tym banki, firmy ubezpieczeniowe, towarzystwa emerytalne, instytucje płatnicze, a także brokerów, agentów i pośredników. Regulacje wejdą w życie po 3 miesiącach od dnia ogłoszenia ustawy w Dzienniku Ustaw.

Oba projekty trafią teraz pod obrady Sejmu.

Artur Makowiecki

news@gu.com.pl