Po dłuższej przerwie na pierwszy plan powraca kwestia zmian w przepisach ubezpieczeniowych, niezbędnych ze względu na konieczność wdrożenia regulacji unijnych do polskiego porządku prawnego. W wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów znalazł się już projekt nowelizacji ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, UFG i PBUK oraz ustawy o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej.
Projekt implementuje do polskiego porządku prawnego postanowienia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2118 z dnia 24 listopada 2021 r. zmieniającej dyrektywę 2009/103/WE w sprawie ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej za szkody powstałe w związku z ruchem pojazdów mechanicznych i egzekwowania obowiązku ubezpieczania od takiej odpowiedzialności (tzw. dyrektywa komunikacyjna). Ponadto dostosowuje krajowe przepisy do wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 21 grudnia 2021 r. w sprawie C-428/20.
Projekt stanowił już przedmiot uzgodnień, konsultacji publicznych i opiniowania (przekazany pismem z 15 grudnia 2022 r.). Ponadto, 23 października 2023 r. projekt został przekazany do roboczych konsultacji i opiniowania z terminem na zgłaszanie uwag do 3 listopada 2023r.
Wyższe limity w OC ppm.
Nowe regulacje wprowadzą nową definicję „pojazdu” oraz regulację pojęcia „ruchu pojazdu”. Nowela podwyższa też minimalne wysokości sum gwarancyjnych w OC ppm. Ich nowe, wyższe poziomy będą wynosić:
- 6,45 mln euro w przypadku szkód na osobie w odniesieniu do jednego wypadku bez względu na liczbę osób poszkodowanych lub 1,3 mln euro w odniesieniu do jednej osoby poszkodowanej,
- 1,3 mln euro w przypadku szkody majątkowej w odniesieniu do jednego wypadku bez względu na liczbę osób poszkodowanych.
Jednolity formularz roszczeń
Proponowana nowelizacja wprowadza również regulacje umożliwiające poszkodowanym lub uprawnionym dochodzenie odszkodowania z tytułu OC ppm. w miejscu ich zamieszkania lub siedziby, niezależnie od wypłacalności ubezpieczyciela. Zadania te zostały przypisane Ubezpieczeniowemu Funduszowi Gwarancyjnemu. Proponowane przepisy przewidują też wprowadzenie zaświadczeń o historii roszczeń z OC ppm. w formie jednolitego formularza dla wszystkich państw członkowskich Unii Europejskiej. Jego wzór określi Komisja Europejska w drodze aktów wykonawczych do postanowień noweli dyrektywy komunikacyjnej.
UFG zapłaci w razie wyczerpania sumy gwarancyjnej
W związku z wyrokiem TSUE w sprawie C-428/20 nowelizacja przewiduje wprowadzenie regulacji w przypadku wyczerpania sumy gwarancyjnej w OC ppm. i OC rolników, pozwalających na zaspokojenie roszczeń przez UFG. Ponadto nowela wprowadza nowe regulacje w zakresie pojazdu wysyłanego z jednego państwa członkowskiego do drugiego, a także przepisy przejściowe.
Organem odpowiedzialnym za opracowanie projektu jest Ministerstwo Finansów. Przyjęcie regulacji przez rząd ma nastąpić w I kwartale tego roku.
Więcej na temat poprzedniego projektu nowelizacji w artykule na portalu GU.
Artur Makowiecki
news@gu.com.pl