Rzecznik Finansowy i UFG o ubezpieczeniach dla rowerzystów

0
459

Eksperci Biura Rzecznika Finansowego we współpracy z Ubezpieczeniowym Funduszem Gwarancyjnym przygotowali poradnik dla rowerzystów. Specjaliści obu instytucji wyjaśniają w nim najistotniejsze kwestie związane z ubezpieczeniami dla wspomnianej grupy uczestników ruchu drogowego.

Autorzy poradnika zaznaczają, że przy wyborze ubezpieczenia należy przede wszystkim zwrócić uwagę na to, jak definiowany jest rower. To o tyle ważne, że na ulicach pojawia się coraz więcej pojazdów przypominających rower, które jednak nie spełniają definicji zawartej w prawie o ruchu drogowym. Zgodnie z nią rowerem jest pojazd „o szerokości nieprzekraczającej 0,9 m poruszany siłą mięśni osoby jadącej tym pojazdem lub wyposażony w uruchamiany naciskiem na pedały pomocniczy napęd elektryczny zasilany prądem o napięciu nie wyższym niż 48 V o znamionowej mocy ciągłej nie większej niż 250 W, którego moc wyjściowa zmniejsza się stopniowo i spada do zera po przekroczeniu prędkości 25 km/h”.

– Kluczowe są tu zwroty „poruszany siłą mięśni” i „uruchamiany naciskiem na pedały pomocniczy napęd elektryczny”. Jeśli mamy pojazd, który przyspiesza za pomocą manetki gazu czy jego osiągi przekraczają powyższe parametry, to nie będzie mógł być uznany za rower. Ma to przełożenie na obowiązki posiadacza takiego pojazdu i kwestie ubezpieczeniowe – mówi Anna Niezgoda, radca prawny w Biurze Rzecznika Finansowego.

Nieodpowiednie OC to wysokie koszty dla sprawcy zdarzenia

Ekspertka wskazuje, że dobrowolne OC rowerowe w większości przypadków nie obejmuje szkód wyrządzonych pojazdami, które podlegają rejestracji lub obowiązkowemu ubezpieczeniu, tj. poszkodowany przez jadącego takim pojazdem nie dostanie żadnej rekompensaty z dobrowolnej polisy OC sprawcy. Co więcej, ten ostatni, jako że nie miał obowiązkowego OC komunikacyjnego, musi liczyć się z dotkliwymi sankcjami:

  • opłatą, w wysokości nawet 1560 zł (w 2025 r.), którą nałoży UFG,
  • koniecznością zwrotu często wysokich odszkodowań i świadczeń wypłaconych przez UFG osobie poszkodowanej.

– Ta druga sankcja może być nawet bardziej dotkliwa, bo wypłaty dla poszkodowanych mogą być znaczne. Przy poważniejszych urazach powodujących np. trwałą niezdolność do pracy sprawca wypadku może być zmuszony do pokrywania różnicy między zarobkami przed i po wypadku oraz kosztów leczenia i rehabilitacji – komentuje Damian Ziąber, rzecznik prasowy Funduszu.

Użytkownicy takich pojazdów powinni zatem dokładnie sprawdzić, czy nie ciąży na nich obowiązek rejestracji i ubezpieczenia takiego motoroweru – najpóźniej w dniu rejestracji przy kupnie nowego pojazdu. Warto zwrócić uwagę, że policja również dostrzega ten problem i w ostatnim czasie nasiliła kontrole w tym zakresie.

Kluczowe wymogi dotyczące zabezpieczeń

Dodatkowo, w wielu OWU można znaleźć wyłączenie odpowiedzialności za szkody powstałe, jeżeli rower był wykorzystywany do prowadzenia działalności zarobkowej czy gospodarczej.

– Warto te kwestie sprawdzić przed zawarciem umowy ubezpieczenia, bo są już umowy, które obejmują również wykonywanie działalności zarobkowej. Unikniemy w ten sposób kłopotów i rozczarowania ewentualnym brakiem ochrony płynącej z ubezpieczenia – mówi Anna Niezgoda.

Istotnym punktem OWU jest definicja kradzieży / kradzieży z pokonaniem zabezpieczeń / rabunku, a w szczególności wymogi dotyczące zabezpieczeń. Przykładowo, towarzystwa wymagają, aby rower był przechowywany w pomieszczeniu zamkniętym, zabezpieczonym co najmniej jednym zamkiem lub kłódką wielozastawkową, z zamykanymi i zabezpieczonymi oknami i otworami. Dodatkowo, jeżeli do takiego pomieszczenia mają dostęp osoby trzecie (np. wózkownia w bloku), to wymagane jest zapięcie za pomocą określonego zabezpieczenia do stałego elementu pomieszczenia.

Poza pomieszczeniami rower musi być przypięty w określony sposób np. za ramę do stałego, nieruchomego obiektu. Poza tym zabezpieczenie musi spełniać określone wymogi: może to być linka stalowa, spiralna lub pancerna, łańcuch z zamkiem lub zapięcie kabłąkowe, nazywane też szeklowym; do otwarcia wymagany jest klucz lub szyfr. Jakość zabezpieczeń zależy czasem od wartości roweru – im większa, tym ostrzejsze wymogi.

– Oznacza to, że ubezpieczenie nie zadziała, jeżeli np. zostawimy rower zapięty w niewłaściwy sposób lub innym niż wymagane zabezpieczeniem przy stojaku na zewnątrz pod sklepem czy przy metrze. Jak widać z powyżej cytowanych wymogów, np. zapięcie roweru za koło, a nie ramę, może skutkować odmową wypłaty odszkodowania – wyjaśnia Anna Niezgoda.

Poradnik

Nagranie z cyklu „Wykłady mistrzowskie”, w którym prof. Marcin Orlicki, omawia kwestie zasad odpowiedzialności cywilnej i możliwości ubezpieczenia nie tylko rowerów, ale też hulajnóg, deskorolek itp.

(AM, źródło: UFG)