Rzecznik Finansowy ponownie ukarał DallBogg. Naruszenia zakładu wycenione na 300 tys. zł

0
609

300 tysięcy złotych – karę w takiej wysokości nałożył Rzecznik Finansowy na DallBogg, zarzucając zakładowi istotne naruszenia prawa w procesie obsługi reklamacji dotyczących szkód z polis OC posiadaczy pojazdów mechanicznych. Rachunek do zapłacenia przez towarzystwo oraz podmiot likwidujący szkody na jego rzecz z tytułu kar finansowych wynosi już 1,1 mln zł.

Decyzja o nałożeniu sankcji została wydana na podstawie naruszeń w 10 postępowaniach reklamacyjnych. Dotyczyły one braku w poszczególnych sprawach:

  • odpowiedzi na reklamację klienta w ciągu 30, a w wyjątkowych przypadkach 60 dni,
  • jasnego uzasadnienia w odpowiedzi na reklamację,
  • informacji o możliwości polubownego rozwiązania sporu,
  • informacji o możliwości wsparcia Rzecznika Finansowego,
  • wskazania w odpowiedzi na reklamację konkretnego sądu.

W sześciu sprawach eksperci RzF zidentyfikowali opóźnienia w odpowiedzi na reklamacje wynoszące w niektórych przypadkach nawet 3 i 4 miesiące. W jednym przypadku spółka w ogóle nie udzieliła odpowiedzi na reklamację.

– Szczególnie bulwersujące są praktyki polegające na nieudzielaniu odpowiedzi na reklamację w ustawowym terminie. Podważa to zaufanie klientów do rynku finansowego. Niweczy też funkcję reklamacji jako szybkiego, wewnętrznego, pozasądowego środka ochrony praw klienta. Dlatego będę zdecydowanie reagował na tego typu działania – mówi Michał Ziemiak, Rzecznik Finansowy.

Z doświadczeń ekspertów Rzecznika Finansowego wynika, że ubezpieczyciel nie uznaje za reklamację np. wystąpień klienta, które nie zawierają kwoty roszczenia lub są w jego ocenie zbyt ogólne. Tymczasem z żadnego przepisu prawa nie wynika obowiązek po stronie poszkodowanego precyzowania takich kwestii. Powyższe praktyki były już przedmiotem sankcji ze strony RzF.

Pierwsze pozytywy

Rzecznik na bieżąco analizuje wnioski osób skarżących się na działania DallBogg. Wynika z nich, że spada znaczenie skarg dotyczących opieszałości w postępowaniu odszkodowawczym. Właśnie ta kwestia była w poprzednich miesiącach podstawą do wymierzenia kar przez urząd.

W III kwartale 2025 r. wspomnianego problemu dotyczyło 23% ogółu wniosków o interwencję Rzecznika Finansowego (24 wnioski). Dla porównania w I półroczu 2025 r. było to 52% (106 wniosków).

– Niestety jakość tych odpowiedzi nadal pozostawia wiele do życzenia, choć rzeczywiście widać pewną poprawę. Równocześnie obserwujemy wzrost znaczenia wniosków związanych ze sporem co do wysokości odszkodowania – mówi Aleksander Daszewski, radca prawny w Biurze Rzecznika.

W III kwartale tego roku już ponad połowa wniosków dotyczyła spraw, w których klienci skarżyli się na zaniżenie proponowanego przez DallBogg odszkodowania. Ich liczba w tym okresie była tylko nieco niższa niż w pierwszych sześciu miesiącach roku (odpowiednio 56 i 59 wniosków). Istotnym problemem są też sprawy, w których zakład ubezpieczeń w ogóle odmówił wypłaty odszkodowania.

Zmniejsza się znaczenie wniosków dotyczących opieszałości likwidacji szkód, ale rośnie dotyczących wysokości odszkodowania.

Temat wniosku o interwencję Rzecznika FinansowegoI-VI 2025VII-IX 2025
Opieszałość w postępowaniu odszkodowawczym52%23%
Spór co do wysokości przyznanego odszkodowania29%54%
Oddalenie roszczenia15%19%
Inne przyczyny/procedury3%4%

Więcej na temat kar finansowych dla zakładu oraz działań prowadzonych wobec niego przez instytucje z innych krajów.

(AM, źródło: RzF)