Rzecznik Finansowy utrzymał sankcję dla DallBogg

0
621

Rzecznik Finansowy podtrzymał swoją decyzję administracyjną z 22 lipca 2025 roku o nałożeniu 600 tys. zł kary na DallBogg oraz o jej wysokości. W ocenie urzędu wniesione 4 sierpnia odwołanie ubezpieczyciela nie dawało podstaw do zmiany decyzji, a użyte przez bułgarską spółkę argumenty we wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy nie znalazły potwierdzenia w materiale dowodowym.

Rzecznik nałożył karę w związku z poważnymi naruszeniami przepisów ustawy z dnia 5 sierpnia 2015 r. o Rzeczniku Finansowym, w szczególności art. 6, 7, 9 i 10. Z jego analizy wynikało, że DallBogg wielokrotnie nie dochowywał obowiązujących terminów na rozpatrzenie reklamacji klientów oraz nie przekazywał konsumentom wymaganych informacji o przedłużeniu terminu odpowiedzi.

– Takie działania naruszają przepisy dotyczące obsługi reklamacji przez podmioty rynku finansowego oraz podstawowe prawa klientów do rzetelnej i terminowej obsługi, a także podważają zaufanie do rynku ubezpieczeniowego. Dlatego podmioty, które się tego dopuszczają, muszą mieć świadomość, że powtarzające się zaniedbania w tym zakresie mogą skutkować poważnymi konsekwencjami administracyjnymi – mówi Marcin Kawiński, zastępca Rzecznika.

DallBogg: Nie podlegamy RzF, a kara jest rażąco wygórowana

We wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy DallBogg wnosił o odstąpienie od nałożenia administracyjnej kary pieniężnej lub ewentualnie o jej obniżenie.

Spółka zakwestionowała m.in.:

  • Kwalifikację DallBogg jako podmiotu rynku finansowego – Ubezpieczyciel wskazał, że po decyzji Komisji Nadzoru Finansowego z 16 kwietnia tego roku zakazującej mu wykonywania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej działalności ubezpieczeniowej w grupie 10 działu II, tj. OC posiadaczy pojazdów mechanicznych nie powinien być już traktowany jako podmiot objęty właściwością Rzecznika Finansowego.
  • Wysokość nałożonej kary – DallBogg zaznaczył, że karę uważa za rażąco wygórowaną i nieproporcjonalną. W jego ocenie jest ona nieadekwatna zarówno do charakteru, jak i liczby stwierdzonych naruszeń, a także przede wszystkim aktualnej sytuacji finansowej spółki, powiązanej bezpośrednio z ww. decyzją

RzF: DallBogg nadal ma zobowiązania wobec polskich klientów

Po dokładnej analizie  Rzecznik zdecydował się nie uwzględnić odwołania. W ocenie urzędu pomimo zakazu KNF DallBogg pozostaje podmiotem rynku finansowego w rozumieniu ustawy o Rzeczniku Finansowym, m.in. z uwagi na prowadzenie działalności, której skutkiem są relacje prawne z konsumentami na terenie Polski, w tym obsługa wcześniej zawartych umów ubezpieczenia. RzF podkreślił, że decyzją KNF zakazano spółce wykonywania na terytorium Polski działalności ubezpieczeniowej wyłącznie w grupie 10.

– DallBogg jest nadal zobowiązany do realizowania zobowiązań wynikających z zawartych umów ubezpieczenia, w tym do prowadzenia likwidacji szkód i wypłaty odszkodowań. Umowy ubezpieczenia OC ppm zawarte lub wznowione do 17 kwietnia 2025 r. pozostają ważne – podkreśla Joanna Korolczuk z Biura Rzecznika Finansowego, zajmująca się analizą w procesie przygotowywania potrzymania decyzji.

Ponadto Biuro RzF podkreśla, że wysokość kary została ustalona w sposób proporcjonalny do skali i powtarzalności naruszeń oraz została dokładnie uzasadniona w treści decyzji. Kara odzwierciedla zarówno wagę stwierdzonych nieprawidłowości, jak i konieczność wyegzekwowania przestrzegania standardów ochrony konsumentów.

– Uwzględniliśmy w szczególności charakter i wagę naruszeń, ich powtarzalność oraz długotrwałość, stopień winy spółki, wpływ naruszeń na interes konsumentów oraz na interes publiczny, a także potrzebę zapewnienia skuteczności, prewencji i proporcjonalności stosowanego środka administracyjnego – mówi Joanna Korolczuk. – Nie dopatrzyliśmy się też okoliczności łagodzących, które mogłyby istotnie wpłynąć na wysokość wymierzonej kary. Naruszenia przepisów ustawy miały charakter ciągły, powtarzalny i systemowy, co oznacza, że były utrwaloną praktyką działania ubezpieczyciela, a nie jednostkowym błędem czy incydentalnym niedopatrzeniem – dodaje.

Rzecznik podkreślił, że stwierdzone uchybienia występowały w licznych niezależnych postępowaniach likwidacyjnych i dotyczyły każdorazowo kilku przepisów ustawy. Według urzędu ponowna analiza materiału dowodowego potwierdziła, że spółka DallBogg:

  • rażąco przekraczała ustawowy termin 30 dni na udzielenie odpowiedzi,
  • nie realizowała obowiązku informacyjnego w przypadku opóźnienia,
  • udzielała odpowiedzi, które nie odnosiły się do stanu faktycznego sprawy i nie spełniały ustawowych wymogów formalnych,
  • nie wypełniała obowiązku pouczenia klientów o przysługujących im środkach prawnych, w tym możliwości dochodzenia roszczeń na drodze sądowej lub pozasądowej.

Według RzF odpowiedzi miały charakter szablonowy, niedostosowany do indywidualnego stanu faktycznego w danej sprawie, co naruszało zasadę rzetelności i transparentności komunikacji z klientem.

– Spółka jako podmiot rynku finansowego była zobowiązana do zapewnienia należytej staranności i indywidualnej analizy każdego przypadku, tymczasem w analizowanych sprawach tego elementarnego standardu konsekwentnie nie dochowywała – wskazuje Marcin Kawiński. – Klienci byli de facto pozbawieni efektywnej ochrony, a ich reklamacje rozpoznawane były w sposób nieczytelny, bez wyjaśnienia podstaw odmowy i wskazania dalszych możliwych kroków prawnych – dodaje.

Na wysokość kary wpłynął również fakt, że spółka nie zmodyfikowała swojej praktyki, mimo że Rzecznik kierował wcześniej (na etapie interwencji) wezwania do usunięcia naruszeń.

Urząd przypomniał, że w sytuacji, gdy dochodzi do powtarzających się i systemowych naruszeń, jego obowiązkiem jest reagowanie w sposób przewidziany prawem, w tym nakładanie kar administracyjnych. Zgodnie z ustawą o rozpatrywaniu reklamacji od 1 stycznia 2023 r. wysokość kary nakładanej na podmiot może sięgać nawet 1 mln zł.

Artur Makowiecki

news@gu.com.pl