RzF: Nowości w przepisach dotyczących ubezpieczeń obowiązkowych

0
1349

10 września 2025 r. weszły w życie nowelizacje przepisów ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym oraz Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych dotyczące obowiązkowych ubezpieczeń: OC posiadaczy pojazdów mechanicznych, OC rolników oraz od ognia i innych zdarzeń losowych budynków w gospodarstwach rolnych. Nowe regulacje mają uprościć formalności przy zmianie ubezpieczyciela np. przez osoby, na które przeszły prawa i obowiązki z OC ppm. na skutek kupna, darowizny czy odziedziczenia pojazdu. Mają też ułatwić komunikację pomiędzy klientami i zakładami ubezpieczeni. Eksperci Rzecznika Finansowego tłumaczą, na czym polegają zmiany i na co uważać w nowym stanie prawnym

Rozwiązanie obowiązkowych polis w dowolnym terminie

W razie kupna, darowizny czy odziedziczenia pojazdu na nowego posiadacza przechodzą prawa i obowiązki z umowy ubezpieczenia OC ppm zawartej przez poprzedniego właściciela. Przy transakcji sprzedaży zbywca pojazdu ma obowiązek przekazać nabywcy OC ppm. Daje ono ochronę do końca okresu, na jaki została zawarta. Ale kupujący ma prawo wypowiedzieć taką umowę i zawrzeć nową u innego ubezpieczyciela. Ten sam mechanizm ma zastosowanie do OC rolnika i ubezpieczeń budynków rolniczych.

– Nowe regulacje pozwalają na większą swobodę w określaniu terminu rozwiązania umowy. Obowiązujące do 9 września przepisy przewidywały, że ulega ona rozwiązaniu z dniem jej wypowiedzenia. Od 10 września można złożyć wypowiedzenie, określając datę rozwiązania umowy. Jeśli nie wskażemy takiej daty, to ubezpieczyciel przyjmie dzień wypowiedzenia za datę rozwiązania umowy – mówi Łukasz Seroczyński, ekspert w Biurze Rzecznika Finansowego.

Eksperci RzF radzą, żeby decydując się na wypowiedzenie umowy, zadbać o ciągłość ochrony.

– Dla własnego bezpieczeństwa najlepiej składać wypowiedzenie z datą przyszłą w momencie, kiedy mamy już zawartą umowę z innym ubezpieczycielem. Dlaczego? Bo pomoże to uniknąć sytuacji, w której zapomnimy lub na skutek jakiegoś zdarzenia losowego nie zdołamy zawrzeć nowej umowy i będziemy mieli przerwę w ochronie ubezpieczeniowej. A nawet dzień przerwy skutkuje opłatą karną nakładaną przez Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny – uczula Łukasz Seroczyński.

Rozszerzenie komunikacji elektronicznej

Od 10 września obowiązują również uproszczenia w zakresie komunikacji między zakładami ubezpieczeń a klientami. Dotychczas ubezpieczający mógł przy zawarciu umowy wyrazić zgodę na składanie mu oświadczeń w postaci elektronicznej. Nowe przepisy umożliwiają wyrażanie zgody na komunikację elektroniczną z zakładem w całym okresie trwania umowy, nie tylko przy jej zawarciu.

Jeśli klient wyrazi zgodę na wysyłanie na wskazany adres e-mail informacji dotyczących jego umowy, ubezpieczyciel będzie mógł mu przesyłać drogą elektroniczną wszystkie dokumenty i powiadomienia dotyczące polisy. Będzie mógł wysyłać mailem np. informacje o wznowieniu umowy, oferty i przede wszystkim przypomnienia o zbliżającym się końcu ubezpieczenia.

– Towarzystwa mają obowiązek przesłania informacji o ubezpieczeniu na kolejny okres na 14 dni przed końcem okresu ochrony. Jeśli wyrazimy zgodę na elektroniczną komunikację, będą mogły zrobić to w postaci elektronicznej np. e-mailem – zaznacza Łukasz Seroczyński.

Ekspert podkreśla, że klienci, którzy wyrażą zgodę na taką komunikację elektroniczną, powinni upewnić się czy podali aktualny adres e-mail i pamiętać o regularnym sprawdzaniu skrzynki, by nie przeoczyć ważnych wiadomości przesyłanych e-mailem. Mogą otrzymać ważne informacje np. o wznowieniu umowy, a brak reakcji może oznaczać zgodę na automatyczne zawarcie ubezpieczenia OC komunikacyjnego na kolejny rok.

Wypowiedzenia umów nadal na piśmie

Eksperci Rzecznika zwracają uwagę, że w niektórych przypadkach przepisy wciąż przewidują obowiązek komunikacji ze strony klienta z zachowaniem formy pisemnej.

– Klienci powinni pamiętać, że ich zgoda na elektroniczne przesyłanie korespondencji od ubezpieczyciela nie oznacza rezygnacji z formy pisemnej w ich korespondencji do ubezpieczyciela, kiedy przepis ustawy stawia taki wymóg. To ważne, bo chodzi tu o tak istotne oświadczenia jak te dotyczące wypowiedzenia umów OC – doprecyzowuje Łukasz Seroczyński.

To oznacza, że bez zmian pozostają zasady składania pism dotyczących wypowiedzenia OC komunikacyjnego, w sytuacjach:

  1. rezygnacji z automatycznego przedłużenia umowy OC na kolejny rok (art. 28 ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych),
  2. wypowiedzenia umowy zwartej w ramach tzw. zasady automatyzmu, w sytuacji posiadania dwóch polis OC (art. 28a u.u.o.),
  3. wypowiedzenia umowy OC ppm. „kupionej razem z samochodem” (art. 31 u.u.o).

Złożenie oświadczenia o wypowiedzeniu wymaga własnoręcznego podpisu na dokumencie. Podpisany dokument ubezpieczający może przekazać pocztą tradycyjną lub przesłać jego skan e-mailem na adres ubezpieczyciela. Należy zwrócić uwagę, że dla zachowania formy pisemnej nie jest wystarczające przesłanie zwykłego e-maila, w którego treści klient pisze, że wypowiada umowę.

Ekspert zwraca uwagę, aby klienci zachowywali potwierdzenia wysłania takich wypowiedzeń oraz upewniali się, że zostały one skutecznie doręczone ubezpieczycielowi.

(AM, źródło: RzF)