Sąd Najwyższy: Szersza odpowiedzialność ubezpieczycieli z OC

0
983

25 lipca Sąd Najwyższy uznał, że ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych obejmuje również szkody spowodowane ruchem pracujących narzędzi czy urządzeń w bezruchu zamontowanych na stojącym pojeździe mechanicznym. Także wtedy, gdy pojazd nie pełnił funkcji komunikacyjnej.

Jak podał „Dziennik Gazeta Prawna”, sprawa dotyczyła dwóch robotników, którzy w trakcie pracy doznali poważnych obrażeń po załamaniu się ramienia podnośnika koszowego. Portal prawo.pl wskazał, że ubezpieczające maszynę UNIQA TU odmówiło wypłaty odszkodowania. Zakład argumentował, że pojazd nie znajdował się w ruchu, a był wręcz unieruchomiony w trakcie pracy podnośnika, a OC ppm. nie może obejmować ruchu urządzeń i zamontowanych na maszynie narzędzi, gdy jest ona unieruchomiona. Poszkodowani wystąpili więc na drogę sądową. Sądy rejonowy i okręgowy wydały niekorzystne dla poszkodowanych orzeczenia. W obu instancjach uznały, że pojazd nie był w ruchu i nie pełnił funkcji komunikacyjnych i w związku z czym był tylko narzędziem pracy.

Jeden z powodów wystąpił ze skargą kasacyjną do Sądu Najwyższego i ten uchylił oba rozstrzygnięcia, nakazując ponowne rozpatrzenie sprawy. Uzasadniając swój werdykt, SN powołał się na wyrok Izby Cywilnej z 14 stycznia 2022 r. (sygn. akt III CZP 7/22) w siedmioosobowym składzie. Rozstrzygając kwestię odpowiedzialności ubezpieczycieli w takich przypadkach, uznał, że ta odpowiedzialność obejmuje szkody wyrządzone w wyniku pracy urządzenia zamontowanego w pojeździe także wtedy, gdy w chwili wyrządzenia szkody nie pełnił on funkcji komunikacyjnej. Sędzia Roman Trzaskowski podkreślił, że niecelowe jest też wprowadzanie rozróżnienia między szkodami wyrządzonymi w różnych fazach ruchu pojazdu, gdyż jest ono niekiedy niemożliwe do ścisłego ustalenia. Wskazał też, że w art. 34 ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych rozszerzono pojęcie ruchu pojazdu, przyjmując odpowiedzialność za szkody również przy wsiadaniu i wysiadaniu, załadowywaniu i rozładowywaniu, jak i związane z zatrzymaniem lub postojem.

Wyrok Sądu Najwyższego z 25 lipca 2023 r. sygn. II CSK 1008/22.

Więcej:

„Dziennik Gazeta Prawna” z 26 lipca, Michał Culepa „SN: Obowiązkowe OC dotyczy całości pojazdu specjalnego” i prawo.pl z 26 lipca, Katarzyna Żaczkiewicz-Zborska „SN: Szkoda z OC, gdy pojazd nie porusza się w komunikacji, lecz pracuje”

(AM, źródło: „Dziennik Gazeta Prawna”, prawo.pl)