SAS: Sztuczna inteligencja ma swoją jasną i ciemną stronę

0
313

Chcąc przeciwdziałać narastającym zagrożeniom napędzanym przez sztuczną inteligencję, SAS ponownie nawiązał współpracę ze Stowarzyszeniem Certyfikowanych Biegłych ds. Nadużyć (ACFE) oraz z setkami organizacji na całym świecie, by wspierać gotowość i edukację w zakresie przeciwdziałania oszustwom finansowym podczas międzynarodowego tygodnia świadomości na temat oszustw finansowych, który trwa od 17 do 23 listopada.

– Okazało się, że technologia sztucznej inteligencji, a w szczególności generatywna AI, w niewłaściwych rękach może być niezwykle niebezpieczna – powiedział John Gill, przewodniczący ACFE. – Nasze najnowsze badanie „2024 Anti-Fraud Technology Benchmarking Report”, przeprowadzone razem z SAS, wykazało, że 83% specjalistów ds. zwalczania nadużyć finansowych przewiduje rozpoczęcie wykorzystania GenAI do obrony przed zagrożeniami w ciągu najbliższych dwóch lat. Muszą oni nadążać za narastającym technologicznym wyścigiem zbrojeń technologicznych z przestępczością zorganizowaną – ale to nierówna walka, gdyż w przeciwieństwie do swoich przeciwników, osoby walczące z oszustwami muszą korzystać z tych technologii w sposób etyczny i zgodny z przepisami prawa – dodał.

– Banki, agencje rządowe, ubezpieczyciele, sprzedawcy i przedstawiciele innych firm wciąż ulepszają swoje aplikacje i rozwiązania cyfrowe, by zaspokoić potrzeby społeczeństwa. Jednocześnie przestępcy znajdują i wykorzystują ich słabe punkty przy użyciu coraz bardziej wyrafinowanych narzędzi, w szczególności generatywnej sztucznej inteligencji – powiedział Stu Bradley, Senior Vice President, Risk, Fraud and Compliance Solutions SAS. – Jednakże, jak udowadniają nasi klienci swoimi licznymi sukcesami w walce z oszustwami, nawet w tych warunkach ustanowienie solidnych ekosystemów danych cyfrowych i efektywne wykorzystanie sztucznej inteligencji dostosowanej do konkretnego przypadku użycia może pomóc organizacjom w sprawnej adaptacji do ewoluujących zagrożeń – dodał.

Jako przykład podał meksykańskiego ubezpieczyciela komunikacyjnego Quálitas MX, obsługującego prawie jedną trzecią rynku. Od ponad dekady firma korzysta z SAS Fraud Framework w celu wykrywania i zapobiegania oszustwom związanym ze zgłoszeniami szkód. Ubezpieczyciel buduje modele AI, by skuteczniej wykrywać podejrzane działania. Wczesne i dokładne rozpoznawanie oszustw zmniejsza straty, co pomaga utrzymać składki na niskim poziomie, a jednocześnie przyspiesza wypłatę uzasadnionych odszkodowań.

– Posiadamy mnóstwo danych w firmie, przeprowadzamy wiele transakcji, a wyzwaniem dla nas jest wykorzystanie tych informacji do odpowiedzi na zapytania i podejmowania lepszych decyzji – powiedział René Abdala, Director of Strategic Planning Quálitas. – SAS zapewnia kompleksowy obraz wszystkich działań, który pomaga nam w wykrywaniu oszustw i innych zagrożeń. Używamy również rozwiązań SAS do optymalizacji cen i monitorowania wskaźników KPI w całej firmie.

(AM, źródło: SAS)