Częste zjawiska atmosferyczne generują straty, które rolnicy zgłaszają w różnych regionach Polski. Choć segment agro pozostaje niszowy na tle pozostałych ryzyk, jego znaczenie rośnie.
Sprzedaż polis rolnych w pierwszym półroczu 2025 r. jest o 10% wyższa niż rok wcześniej. Według ekspertów obsługa szkód rolnych to całoroczne wyzwanie, a nie „letni” epizod.
Cały rok pod znakiem szkód
W powszechnym przekonaniu „sezon szkodowy” w rolnictwie kojarzy się z burzowym latem. Tymczasem agent pracujący z klientami z sektora agro wie, że to proces ciągły, trwający 12 miesięcy.
Początek roku to szkody w majątku, najczęściej porywiste wiatry lub uszkodzenia po opadach śniegu. Wiosną rolnicy mierzą się ze skutkami przezimowania, przymrozków, gwałtownych opadów i lokalnych podtopień. Latem, oprócz burz, pojawiają się zgłoszenia związane z suszą, pożarami i kolejnymi wichurami, które we wrześniu i październiku potrafią zniszczyć plony. Jesienią rusza kampania ubezpieczenia majątku, która wymaga równie dużego zaangażowania.
Mogę już kosić? Kombajn mam jutro
Każde zgłoszenie szkody to sytuacja kryzysowa różnych rozmiarów. W CUK podkreślamy agentom, że gospodarstwo jest dla rolnika jednocześnie zakładem pracy oraz rodzinnym domem. To wiele zmienia w podejściu, bo rolnicy potrzebują konkretnych informacji w krótkim czasie.
Wiedza agenta pozwala na zrozumienie sytuacji, potrzeb oraz przeprowadzenie przez formalności, gdy plony lub budynki zostały zniszczone. Mimo digitalizacji i uproszczenia zgłoszenia szkody agent dla rolnika wciąż pozostaje pierwszym ogniwem komunikacji.
Merytoryka zamiast akwizycji
Z obserwacji multiagencji wynika, że świadomość ubezpieczeniowa rolników wciąż jest niewystarczająca. Budowanie relacji przy postawie akwizycyjnej nie zadziała. Prawdziwą wartością jest przedstawienie racjonalnych argumentów i nastawienie na pomoc. Umiejętna prezentacja skali korzyści w relatywnie niskiej składce pozwala skutecznie zbijać stereotypowe obiekcje.
CUK Ubezpieczenia przez lata wypracowało wysokiej jakości szkolenia, w tym spotkania z likwidatorami szkód. Agenci w terenie poznają metody pracy, procedury likwidacyjne oraz zakresy. Dzięki znajomości „kuchni” pracy towarzystw wiedzą, jak poprowadzić rozmowę z rolnikiem, który doświadczył straty, a emocje biorą górę.
„Zgłosiłem szkodę dwa tygodnie temu i nikt się nie odezwał”, „Sąsiad dostał więcej” – agent najczęściej jako pierwszy mierzy się z emocjami i pretensjami. Każda sytuacja jest inna, dlatego wspieramy partnerów regionalnymi menedżerami, ekspertami dostępnymi w dziale agro oraz materiałami szkoleniowymi. Agenci „od ręki” uzyskają niezbędne informacje. Potrafią pomóc od pierwszego telefonu do wypłaty odszkodowania.
Agro – nisza, o której warto wiedzieć więcej
Ubezpieczenia agro to dynamicznie rozwijający się segment rynku. W I półroczu 2025 sprzedaż polis agro jest wyższa o 10% rok do roku. Ten sektor ubezpieczeń wymaga od agentów szczególnych kompetencji. Każdy przypadek jest inny, a rolnicy oczekują natychmiastowej reakcji.
Perspektywa CUK Ubezpieczenia to systemowe przygotowanie agentów oraz sprawnie funkcjonujący system wsparcia w terenowej pracy, który, jak widać, przynosi efekty.
