20 stycznia rozpoczęła się 8. edycja dwudniowej konferencji „Innovation in Insurance” organizowanej przez Sollers Consulting. Spotkanie w warszawskim Centrum Nauki Kopernik zgromadziło ponad 330 ekspertów ubezpieczeniowych z całej Europy, którzy dyskutowali o wyzwaniach związanych z transformacją technologiczną w branży, wymieniając się wiedzą i doświadczeniami.
Budowanie zaufania poprzez technologię
– Nowe technologie otwierają możliwości we wszystkich obszarach łańcucha wartości – powiedział Michał Trochimczuk, współzałożyciel i partner zarządzający Sollers Consulting podczas wystąpienia inaugurującego konferencję. – Ale ze względu na systemy starego typu, innowacje często nie mogą w pełni rozwinąć potencjału – podkreślał. Zachęcał też ubezpieczycieli do ponownego przemyślenia sposobu prowadzenia działalności. – Nowe produkty i podejście do sprzedaży powinny być oparte na zupełnie nowych sposobach myślenia o ofercie i klientach – stwierdził. Michał Trochimczuk zwrócił uwagę, iż ubezpieczyciele muszą podjąć dalsze wysiłki, aby skupić się na kliencie i zdobywać jego zaufanie. W jego ocenie jest to jedyny sposób na rozwiązanie problemu 1,2 bln USD globalnego niedoubezpieczenia. Zdaniem eksperta, aby zbudować zaufanie, należy stosować innowacyjne technologie. Ubezpieczyciele muszą uprościć produkty, ustanowić usługi o wartości dodanej, usprawnić procesy i uczynić komunikację bardziej przejrzystą. Trochimczuk podkreślił, że rola ubezpieczyciela zmienia się ze zwykłego wypłacającego roszczenia na rolę towarzysza życia.
Perspektywy międzynarodowe i praktyki
W studiach przypadków, wystąpieniach i dyskusjach panelowych klienci Sollers Consulting dzielili się poglądami na temat globalnych wyzwań stojących przed branżą ubezpieczeniową oraz wiedzą na temat ich bieżących projektów. Dorothée Appel, CIO Zurich Niemcy, w swoim wystąpieniu opisała cyfrową przyszłość branży ubezpieczeniowej w Niemczech. Andrea Simoncelli, CEO Generali Polska, nakreślił aktualne trendy w branży i opisał, jak Generali wychodzi im naprzeciw poprzez wprowadzanie innowacji. Dan Lewis, Head of IT Delivery Admiral, oraz Karl Jones, Project Manager Admiral, przedstawili, jak zapewnić wysoką wydajność IT. Genta Hatakeyama, Yuji Futamura i Hideyo Shimojima, starsi menedżerowie AXA Direct Japan, przedstawili pierwszą zwinną transformację biznesową w japońskiej branży ubezpieczeniowej oraz czynniki sukcesu tego projektu. Matthew Gurney, Programme Director Saga, pokazał drogę, jaką brytyjski ubezpieczyciel obrał w swoim programie transformacji, aby wspólnie z klientem kształtować przyszłość. Ben Spencer, Group CIO Beazley, wyjaśnił, jak ten ubezpieczyciel dostosował się do transformacji cyfrowej i jakie cele strategiczne realizuje. Christoph Samwer, CEO i współzałożyciel insurtecha Friday, wyjaśnił, w jaki sposób firma zamierza w ciągu roku stać się najpopularniejszym ubezpieczycielem mobilnym w Niemczech z fundamentem IT nastawionym na skalowanie. Hubert Młodzianowski, dyrektor ds. produktów Sollers Consulting, podzielił się informacjami na temat strategii, dzięki której ubezpieczyciele mogą optymalizować technologię, nie pozwalając, by dotychczasowe technologie informatyczne spowolniły wysiłki w zakresie digitalizacji.
Ubezpieczenia w chmurze
W panelu dyskusyjnym, w którym udział wzięli Annemarie Bruch, dyrektor Globalnego Doradztwa Strategicznego Guidewire Software, Thorvaldur Flemming Jensen, wiceprezes Tia Technology, oraz Ralf Bojarra, CCO Fadata, i Marcin Pluta, partner zarządzający Sollers Consulting, omówiono wyzwania i opcje dla branży. Wśród przedstawicieli wiodących dostawców systemów centralnych panuje zgoda co do tego, że dla ubezpieczycieli kluczowe znaczenie będzie miała możliwość szybkiego tworzenia sieci poprzez odpowiednie interfejsy oraz elastyczność architektury IT.
– Większość firm ubezpieczeniowych rozważa chmurę jako opcję, więc zasadnym wydaje się uporządkowanie istniejącego krajobrazu systemowego w tym procesie – wyjaśnił Thorvaldur Flemming Jensen. – Klienci końcowi decydują o najważniejszych kwestiach i naciskają na firmy ubezpieczeniowe, aby były bardziej sprawne i intuicyjne – dodał.
– Ubezpieczyciele na całym świecie postrzegają inwestycję w chmurę jako okazję do przesunięcia potencjału zasobów w celu skoncentrowania się na inicjatywach strategicznych – powiedziała Annemarie Bruc.
– Przetwarzanie w chmurze jest ważnym filarem udanej strategii transformacji. Umożliwia ona tworzenie nowych, łatwo skalowalnych modeli biznesowych i toruje drogę do rozsądnego wykorzystania technologii takich jak AI czy Big Data. Wysoka skalowalność wyznacza kierunek przyszłego rozwoju – podsumował Marcin Pluta.
Od zorientowanego na produkt do zorientowanego na klienta
Podczas konferencji Sollers Consulting zaprezentował wielokanałową platformę RIFE, która umożliwia ubezpieczycielom i bankom wdrażanie spersonalizowanej interakcji z klientem, zarządzanie wielokanałową strategią oraz poprawę doświadczenia klientów. – Dzięki RIFE wspieramy branżę finansową, aby stała się bardziej zorientowana na klienta i oferowała proste produkty – wyjaśnił Michał Trochimczuk. Jego zdaniem przyszłość dystrybucji ubezpieczeń opiera się na podejściu zbliżonym do e-commerce i wyraża się poprzez spersonalizowane doświadczenie klienta, oferty cross-sell, inteligentne i wspomagane usługi oraz ekosystem wielu partnerów.
Modele biznesowe insurtechów
Podczas konferencji sześć firm z branży insurtech zaprezentowało swoje produkty i rozwiązania. Jakub Dryjas, szef rozwoju Tensorflight, wskazał, w jaki sposób firma dostarcza ustrukturyzowane dane dotyczące nieruchomości dla branży ubezpieczeniowej poprzez natychmiastową analizę zdjęć lotniczych, satelitarnych i widoków ulicznych. Ella Lozinsky, VP Sales & Business Development EMEA Glassbox Digital, wyjaśniła, w jaki sposób organizacja pomaga branży ubezpieczeniowej lepiej zrozumieć problemy klientów, umożliwiając firmom zarządzanie i optymalizację całego cyfrowego cyklu życia ich klientów internetowych i mobilnych. James Russel, współzałożyciel Brisk, pokazał, w jaki sposób start-up z Londynu pomaga małym i średnim przedsiębiorstwom w zabezpieczeniu ich działalności poprzez wykorzystanie analizy danych i pomocy w zakresie IT w celu identyfikacji ryzyka i możliwości. Antton Peña, współzałożyciel Flock, londyńskiej firmy ubezpieczeniowej znanej z ubezpieczeń dla samolotów bezzałogowych typu pay-as-you-fly pokazał, w jaki sposób wprowadził platformę analizy i underwritingu w czasie rzeczywistym, która wykorzystuje dane osób trzecich i dane własne do identyfikacji, kwantyfikacji i wyceny ryzyka ubezpieczeniowego. Romuald Paprzycki, CEO Minte, wyjaśnił, w jaki sposób polski start-up zautomatyzuje przedmiotową ocenę roszczeń związanych z medycyną poprzez zastosowanie SI, co ma na celu ustanowienie przejrzystego procesu, natychmiastowych płatności i oszczędności w kosztach operacyjnych. Adam Richards, współzałożyciel i dyrektor operacyjny Albany Group, przedstawił swoją wizję przyszłości zarządzania łańcuchem dostaw. Start-up z siedzibą w Londynie działa w sektorze usług finansowych, gdzie oferuje informatyczne rozwiązania w obszarze ryzyka i analizy danych.
– Insurtechy opracowują innowacyjne rozwiązania we wszystkich ogniwach łańcucha wartości. Uważamy, że jest to bardzo obiecująca strategia nawiązania partnerstwa pomiędzy insurtechami a ubezpieczycielami z korzyścią dla obu stron – skomentował Grzegorz Podleśny, partner Sollers Consulting.
20 lat Sollers Consulting
Ósma edycja konferencji zainaugurowała obchody 20-lecia firmy. – W ciągu ostatnich 20 lat Sollers Consulting współpracował z ponad 80 grupami finansowymi na wszystkich kontynentach, skupiając się na rynkach polskim, krajów niemieckojęzycznych, brytyjskim, francuskim, krajów nordyckich oraz japońskim, aby pomóc im przekształcić i wdrożyć silną infrastrukturę informatyczną. Sollers Consulting nadal będzie godnym zaufania partnerem w zakresie digitalizacji, który nie tylko skupia się na podstawowych systemach firm ubezpieczeniowych, ale także działa jako konsultant, nadążając za trendami rynkowymi i zmieniającym się otoczeniem w branży – powiedział Marcin Pluta. – Cyfryzacja to nie tylko wykorzystanie technologii i bycie pierwszym. To długotrwały proces, który wymaga wizji, eksperymentowania, ciągłego rozwoju i właściwych liderów. Mamy nadzieję, że również w ciągu najbliższych 20 lat będziemy nadal wspierać naszych klientów w ich przyszłych wyzwaniach ku lepszej przyszłości cyfrowej – dodał.
Nagrody za wybitne projekty digitalizacji
W ramach obchodów 20-lecia Sollers Consulting przyznało nagrody Sollers Awards za wybitne osiągnięcia. Zurich Niemcy otrzymał laur za pionierskie podejście do transformacji cyfrowej. Zwinna transformacja biznesowa AXA Direct Japan została uznana za osiągnięcie najwyższej klasy. Warta otrzymała nagrodę za „Najszybszą transformację roszczeń” w złożonej organizacji. Beazley odebrał nagrodę za swoją zwinną „Claims Transformation” w Wielkiej Brytanii, Generali Polska zostało uhonorowane za udaną, zwinną transformację biznesu, a PZU otrzymało laur dla „Pioniera transformacji w Europie Środkowej i Wschodniej”.
– Nagroda Sollers jest wyrazem uznania dla wyjątkowych osiągnięć naszych klientów. Sukces biznesowy naszych klientów jest dla nas szczególnie ważny i właśnie w ten sposób chcemy być postrzegani – skomentował Marcin Pluta.
(AM, źródło: Sollers Consulting)