Rzecznik Finansowy chce szybciej reagować na problemy klientów

0
537

Prof. Mariusz Jerzy Golecki, Rzecznik Finansowy, w wywiadzie dla Interia.pl zapowiedział jeszcze szybszą reakcję swojego urzędu na pojawianie się podejrzanych produktów na rynku.

Rzecznik przyznał, że przyspieszenie pomocy klientom w sporach z instytucjami finansowymi i reakcji na problemy przez nich sygnalizowane będzie możliwe dzięki większemu budżetowi RzF. Mariusz Jerzy Golecki chciałby, aby jego działania miały przede wszystkim charakter prewencyjny. Rzecznik chce szybciej identyfikować pojawienie się produktów czy praktyk niosących za sobą zwiększone ryzyko dla klienta i informować o tym. Informacje byłyby kierowane nie tylko do klientów, ale też – w formie swoistych przestróg – do branży finansowej. W ocenie Rzecznika wyższe koszty, jakie ponoszą instytucje finansowe z tytułu składki na jego urząd są w pełni usprawiedliwione, gdyż „zarówno banki, jak i ubezpieczyciele wprowadzili tyle toksycznych produktów czy rozwiązań”. Zdaniem Mariusza Jerzego Goleckiego warte rozważenia byłoby też skopiowanie mechanizmu stosowanego w Wielkiej Brytanii, gdzie podmiot jest obciążany kosztem rzędu 550 funtów za każdą sprawę skierowaną do tamtejszego Rzecznika, jeśli trafiło ich więcej niż 25 w ciągu roku. W ocenie RzF warto byłoby też rozważyć dodatkowe premiowanie niższymi opłatami tych firm, na które trafia mniej skarg, niż wskazywałby na to ich udział w rynku. Do zastanowienia byłoby również skopiowanie modelu działania brytyjskiego ombudsmana, który ma uprawnienia do rozstrzygnięcia sporu wiążącego instytucję finansową. Mariusz Jerzy Golecki zadeklarował też, że jego urząd będzie w większym niż dotychczas stopniu analizować sygnały pojawiające się w mediach społecznościowych czy zapytaniach kierowanych telefonicznie lub e-mailowo. W najbliższych tygodniach ogłoszony zostanie też poszerzony skład Doradczego Komitetu Naukowego urzędu, do którego zaproszono naukowców z innych krajów.

Więcej:

Interia.pl z 20 stycznia, Monika Krześniak-Sajewicz „Rzecznik Finansowy: banki trwonią zaufanie klientów”:

https://biznes.interia.pl/finanse/news-rzecznik-finansowy-banki-trwonia-zaufanie-klientow,nId,4279364?fbclid=IwAR0BtU8KEmEIu-JkdVnxB1K5ajkLcPxCDTjAVa3ORCI-vMAYijetHScgSfI

(AM, źródło: Interia.pl)