Stabilna hierarchia w rosnącym segmencie OC

0
713

Analiza danych Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego dotyczących składek z OC posiadaczy pojazdów mechanicznych pokazuje, że hierarchia na polskim rynku obowiązkowych polis komunikacyjnych jest niezmienna. Segment ten jest zdominowany przez trzech najważniejszych graczy, którzy generują blisko dwie trzecie łącznej wartości sprzedaży OC ppm.

Na podstawie danych UFG na temat składek odprowadzonych na Fundusz przez zakłady ubezpieczeń sprzedające OC ppm można oszacować, że w ciągu sześciu miesięcy 2023 r. ubezpieczyciele komunikacyjni zebrali w sumie 8019,27 mln zł składek. To o ok. 6,54% więcej niż w analogicznym okresie poprzedniego roku, gdy sprzedaż obowiązkowych polis przyniosła towarzystwom 7526,66 mln zł (za: „Biuletyn Kwartalny. Rynek ubezpieczeń 2022” autorstwa Komisji Nadzoru Finansowego).

Trzy grupy zakładów, ale liczy się tylko jedna

Na podstawie zestawienia UFG, uwzględniającego dane pochodzące z 30 zakładów ubezpieczeń można zauważyć, że rynek obowiązkowych polis komunikacyjnych w naszym kraju dzieli się na trzy segmenty. Pierwszy z nich, obejmujący trzech największych graczy to „hegemoni”. W skład drugiej grupy – liczącej również trzy towarzystwa – wchodzą „średniaki”, które pod względem rezultatów bardzo mocno ustępują firmom plasującym się na podium, a jednocześnie zachowują dużą przewagę nad pozostałymi ubezpieczycielami, których można określić mianem „maluchów”.

Coraz więcej Warty w rynku

Liderem pierwszej z grup jest PZU SA, który w ciągu pierwszych sześciu miesięcy 2023 r. zebrał w sumie 2013,04 mln zł składek z OC ppm. Taki rezultat przełożył się na udział w wyniku całego segmentu obowiązkowych polis komunikacyjnych na poziomie 26,22%. Drugie miejsce zajęła Warta. Jej przypis w wysokości 1700,78 mln zł odpowiadał 21,21% wartości rynku. Na najniższym stopniu podium uplasowała się ERGO Hestia z wynikiem w kwocie 1305,31 mln zł (16,28%). Warto przy tej okazji zwrócić uwagę, że w porównaniu z I kw. jedynie wicelider zwiększył swój udział w rynku – o 0,46 pkt. proc. W przypadku numerów jeden i trzy nastąpił spadek o odpowiednio 0,12 i 0,22 pkt. proc.

Mocny spadek LINK4

W grupie „średniaków” liderem była UNIQA, która przez sześć miesięcy obecnego roku zebrała 623,9 mln zł składek, co zapewniło jej udział w rynku na poziomie 7,78%. Za jej plecami znalazło się LINK4 z wynikiem w kwocie 406,05 mln zł (5,06%). Numerem trzy była Compensa, której przypis wyniósł 379,22 mln zł (4,73%). W przypadku tej ostatniej oraz UNIQA udział rynkowy poszedł w górę o odpowiednio 0,04 i 0,07 pkt. proc. Natomiast LINK4 zaliczył spadek aż o 0,49 pkt. proc. 

Generali powoli pnie się w górę

Na czele grupy „maluchów” znalazło się Generali z przypisem w kwocie 216,17 mln zł i udziałem w rynku na poziomie 2,7% (+0,05 pkt. proc.). Kolejne miejsca zajęły:

  • Wiener TU – 205,36 mln zł (2,56%, +0,02 pkt. proc.)
  • Allianz TUiR – 181,93 mln zł (2,27%, +0,03 pkt. proc.)
  • TUW „TUW” – 160,46 mln zł (2%, -0,08 pkt. proc.)

wefox i Euroins nadal najlepsze

Wśród oddziałów zagranicznych ubezpieczycieli numerem jeden był wefox. Zakład zebrał 113,51 mln zł składek. Wynik będący 12. rezultatem w całym segmencie OC ppm zapewnił mu udział w rynku na poziomie 1,41% (+0,11 pkt. proc.). Natomiast w sektorze ubezpieczycieli działających w Polsce na zasadzie swobody świadczenia usług dominował Insurance Company „Euroins” AD. W I poł. 2023 r. towarzystwo zebrało 100,38 mln zł składek (1,25% udziału w rynku, +0,08 pkt. proc.).

Artur Makowiecki

news@gu.com.pl