Strona internetowa to przeżytek?

0
1848

Odpowiedź na pytanie, czy warto posiadać w dzisiejszych czasach stronę internetową, sprowadza się w zasadzie do bardzo prostej odpowiedzi – to zależy. Jeśli zainwestujesz w stronę i zostawisz ją samą sobie, niestety mam dla ciebie złą wiadomość. Prawdopodobnie nie zdobędziesz z niej żadnego klienta, a nawet jeśli, to dopiero po długim czasie. Dlaczego?

Wyobraź sobie, że wieszasz plakat i zapominasz o nim. Po miesiącu sprawdzasz, dlaczego nie ma z niego żadnego pożytku, a ten plakat jest zasłonięty setką innych. Tak mniej więcej wygląda samo opublikowanie strony. Jak więc nie stracić pieniędzy na tej inwestycji?

Rodzaje stron internetowych

Osobiście rozróżniam trzy rodzaje stron internetowych:

Blog – strona internetowa służąca głównie do publikowania wartościowych wpisów, w naszym przypadku ubezpieczeniowych. Na blogu masz okazję podzielić się swoją ekspercką wiedzą, co być może wpłynie na liczbę klientów.

Landing page – inaczej strona lądująca, o której pisałem w poprzednim artykule. Taka strona skupia się zwykle na jednym produkcie i ma za zadanie tylko zdobyć leada, bez zbędnych rozpraszaczy.

Strona wizytówka – strona, na której potencjalny odbiorca znajdzie informacje o twoich usługach, adres i w zasadzie tyle.

Jaka jest najlepsza? Jeśli faktycznie chcesz zdobywać klientów, to… połączenie wszystkich trzech!

Pozycjonowanie

Co wyskoczy ci, gdy wpiszesz w Google „ubezpieczenia + swoje miasto”?
Najpewniej mapa, kilka reklam i strony internetowe związane z ubezpieczeniami w twoim mieście. To właśnie za to, na którym miejscu się znajdujesz, odpowiada słynne pozycjonowanie.

Wpływa na nie wszystko – to, jak twoja strona jest zbudowana, czy nie jest wolna, czy jest na niej dużo tekstów związanych z ubezpieczeniami, czy prowadzą do niej jakieś linki, np. z twojego Facebooka.

Jak widzisz, przy pozycjonowaniu nada się zarówno blog – bo każdy tekst w internecie zwiększa twoje szanse na zauważenie, zwłaszcza jeśli umiejętnie wpleciesz tam swoje miasto, jak i główne informacje, gdzie jest twoje biuro.
A co ze stroną lądującą? Może być częścią twojej strony i np. na nią będziesz kierować reklamy z Facebooka! Widzisz, jak to wszystko się łączy?

Zalety posiadania strony internetowej

Dobrze zrobiona, zadbana i często aktualizowana strona internetowa z czasem stanie się miejscem, które samo generuje klientów. Nadal sporo osób wyszukuje informacje w Google, dlatego warto walczyć o pozycję – zarówno na mapie, jak i w wynikach wyszukiwania.

Pomyśl teraz, co stałoby się, gdyby twój profil na Facebooku lub LinkedIn przepadł z dnia na dzień. Tracisz wszystkich swoich obserwujących. Mając stronę internetową, możesz nie tylko zbierać ich do odpowiednich grup (używając np. Facebook Pixel lub Google Analytics), ale np. prowadzić newsletter i zbudować potężną bazę, która zostanie z tobą na zawsze – nawet wydrukowana na kartce!

Wyzwania związane ze stroną internetową

Z dobrą stroną internetową wiążą się w zasadzie trzy wyzwania – czas, pieniądze i wiedza.
Jeśli nie masz problemu z zainwestowaniem dużej ilości pieniędzy, to dobry programista lub wykonawca załatwi problem wiedzy.

Natomiast na pewno będziesz poświęcać czas na np. pisanie artykułów, pozycjonowanie, aktualizowanie strony itp. Jeśli chcesz zrobić stronę własnoręcznie – dodaj czas, który będzie potrzebny na naukę.

Jakie są koszty stworzenia www?

Na sam początek musisz liczyć się z kosztem serwera oraz domeny. W pierwszym roku taki koszt waha się od kilkudziesięciu do kilkuset złotych w zależności od dostawcy. Po roku musisz oczywiście odnowić opłaty. Czasem można doliczyć certyfikat SSL, natomiast większość dostawców ma również opcję bezpłatnego certyfikatu.

Pozostaje koszt wykonania strony, który może wahać się od kilkuset złotych do nawet kilkunastu tysięcy. Wszystko zależy od stopnia zaawansowania, twoich wymagań i jakości wykonania strony.

Facebook, LinkedIn czy strona internetowa?

Jeśli przerażają cię technikalia związane ze stroną internetową, Facebook oraz LinkedIn będą lepszym rozwiązaniem, bo prowadzone tam profile są łatwe w obsłudze.

Jeśli jednak połączysz działania tam wraz z profesjonalną stroną internetową, spodziewaj się znacznego wzrostu rozpoznawalności twojej marki w internecie.

Przemysław Pająk
autor bloga Agent w Sieci, specjalista ds. reklam Facebooka w digitalk.pl
agent ubezpieczeniowy od 2011 r.