Firma analityczna Global Data prognozuje, że obroty platform AI w sektorze ubezpieczeniowym wzrosną do 3,4 mld dol. w 2024 r., z 1,2 mld dol. w 2019 r. Odpowiada to wysokiej skumulowanej rocznej stopie wzrostu (CAGR) za ten okres, wynoszącej 23%.
Najnowszy raport tematyczny Global Data poświęcony sztucznej inteligencji w ubezpieczeniach (bit.ly/3nnU30k) wskazuje, że nastawienie sektora ubezpieczeniowego wobec sztucznej inteligencji jest na ogół pozytywne. Jednocześnie stwierdza, że większe zrozumienie korzyści, jakie dają platformy AI, będzie napędzało wydatki na nie.
– Zastosowania sztucznej inteligencji w ubezpieczeniach nie ograniczają się już do podstawowych platform konwersacyjnych, służących do odbierania zgłoszeń od klientów, ale obejmują cały łańcuch wartości sektora – od opracowywania produktów i profilowania ryzyka po likwidację szkód. Gdy coraz więcej ubezpieczycieli nieuchronnie przenosi się do chmury, platformy AI, jako kompatybilne z tymi systemami operacyjnymi, z pewnością nabiorą rozpędu – komentuje Sophia Patel, analityczka z Global Data.
Wzrost obrotów na tym rynku jest bliski podwojenia między 2019 a 2024 r., co znaczy, że ubezpieczyciele chcą innowacji.
Insurtechy, dla których chmura jest środowiskiem naturalnym, takie jak Lemonade i Root, czerpią z technologii – od sztucznej inteligencji po internet rzeczy – aby oferować niższe składki i zindywidualizowaną ochronę, modernizując w ten sposób szerszy rynek.
Starsze firmy ubezpieczeniowe muszą się przystosować i inwestować w nowsze technologie, aby pozostać konkurencyjne wobec insurtechów. Większe firmy ubezpieczeniowe przecierały szlaki rozwoju narzędzi opartych na sztucznej inteligencji, ale pojawienie się w ciągu ostatnich kilku lat wyspecjalizowanych sprzedawców rozwiązań technologicznych oznacza, że te platformy są coraz bardziej dostępne dla zwykłych ubezpieczycieli.
Według danych o fuzjach i przejęciach, jakimi dysponuje Global Data, ograniczona liczba transakcji związanych z AI w sektorze sugeruje, że preferowanym modelem adaptacji AI będzie partnerstwo ubezpieczycieli z technologicznymi sprzedawcami zewnętrznym, a nie rozwijanie własnych komórek wewnątrz firmy.
– Ubezpieczyciele mogą mieć natychmiastowy dostęp do technologii i nie potrzebują wielkiego kapitału, żeby stosować te narzędzia. Dla zwykłych ubezpieczycieli niedysponujących środkami na zakup firmy AI, technologia AI jest dostępna dzięki partnerstwu – zauważa Patel.
Niemniej jednak ostatnio AI przyczyniała się do dyskryminacji i uprzedzeń, co podkopało zaufanie do technologii. Podczas gdy firmy ubezpieczeniowe coraz częściej stosują sztuczną inteligencję w procesach podejmowania decyzji, dające się wytłumaczyć praktyki AI będą istotne dla utrzymania zaufania konsumenckiego. Algorytmy transparentności będą musiały być zintegrowane na wczesnych etapach wdrażania sztucznej inteligencji.
AC