Sztuczna inteligencja na wysokich obrotach

0
54

Firma analityczna Global Data prognozuje, że obroty platform AI w sektorze ubezpieczeniowym wzrosną do 3,4 mld dol. w 2024 r., z 1,2 mld dol. w 2019 r. Odpowiada to wysokiej skumulowanej rocznej stopie wzrostu (CAGR) za ten okres, wynoszącej 23%.

Najnowszy raport tematyczny Global Data poświęcony sztucznej inteligencji w ubezpieczeniach (bit.ly/3nnU30k) wskazuje, że nastawienie sektora ubezpieczeniowego wobec sztucznej inteligencji jest na ogół pozytywne. Jednocześnie stwierdza, że większe zrozumienie korzyści, jakie dają platformy AI, będzie napędzało wydatki na nie.

Zastosowania sztucznej inteligencji w ubezpieczeniach nie ograniczają się już do podstawowych platform konwersacyjnych, służących do odbierania zgłoszeń od klientów, ale obejmują cały łańcuch wartości sektora – od opracowywania produktów i profilowania ryzyka po likwidację szkód. Gdy coraz więcej ubezpieczycieli nieuchronnie przenosi się do chmury, platformy AI, jako kompatybilne z tymi systemami operacyjnymi, z pewnością nabiorą rozpędu – komentuje Sophia Patel, analityczka z Global Data.

Wzrost obrotów na tym rynku jest bliski podwojenia między 2019 a 2024 r., co znaczy, że ubezpieczyciele chcą innowacji.

Insurtechy, dla których chmura jest środowiskiem naturalnym, takie jak Lemonade i Root, czerpią z technologii – od sztucznej inteligencji po internet rzeczy – aby oferować niższe składki i zindywidualizowaną ochronę, modernizując w ten sposób szerszy rynek.

Starsze firmy ubezpieczeniowe muszą się przystosować i inwestować w nowsze technologie, aby pozostać konkurencyjne wobec insurtechów. Większe firmy ubezpieczeniowe przecierały szlaki rozwoju narzędzi opartych na sztucznej inteligencji, ale pojawienie się w ciągu ostatnich kilku lat wyspecjalizowanych sprzedawców rozwiązań technologicznych oznacza, że te platformy są coraz bardziej dostępne dla zwykłych ubezpieczycieli.

Według danych o fuzjach i przejęciach, jakimi dysponuje Global Data, ograniczona liczba transakcji związanych z AI w sektorze sugeruje, że preferowanym modelem adaptacji AI będzie partnerstwo ubezpieczycieli z technologicznymi sprzedawcami zewnętrznym, a nie rozwijanie własnych komórek wewnątrz firmy.

Ubezpieczyciele mogą mieć natychmiastowy dostęp do technologii i nie potrzebują wielkiego kapitału, żeby stosować te narzędzia. Dla zwykłych ubezpieczycieli niedysponujących środkami na zakup firmy AI, technologia AI jest dostępna dzięki partnerstwu – zauważa Patel.

Niemniej jednak ostatnio AI przyczyniała się do dyskryminacji i uprzedzeń, co podkopało zaufanie do technologii. Podczas gdy firmy ubezpieczeniowe coraz częściej stosują sztuczną inteligencję w procesach podejmowania decyzji, dające się wytłumaczyć praktyki AI będą istotne dla utrzymania zaufania konsumenckiego. Algorytmy transparentności będą musiały być zintegrowane na wczesnych etapach wdrażania sztucznej inteligencji.

AC

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here