Organ krajowy odpowiedzialny za wykonanie rozporządzenia o prawach pasażerów linii lotniczych może w wyniku wniesienia indywidualnej skargi zobowiązać przewoźnika do zapłaty odszkodowania pasażerom. Ma to miejsce pod warunkiem, że państwo członkowskie przyznało mu kompetencję w tym zakresie – orzekł Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej
Ze względu na ponadtrzygodzinne opóźnienie ich lotu z Nowego Jorku do Budapesztu (Węgry) pasażerowie zwrócili się do węgierskiego organu odpowiedzialnego za wykonanie rozporządzenia o prawach pasażerów lotniczych o to, aby nakazał przewoźnikowi lotniczemu, tj. PLL LOT, zapłatę odszkodowania przewidzianego w tym rozporządzeniu. Organ stwierdził naruszenie rozporządzenia i nałożył na LOT obowiązek zapłaty 600 euro odszkodowania każdemu zainteresowanemu pasażerowi. Uważając, że tylko sądy krajowe są właściwe do nakazania zapłaty odszkodowania, LOT zaskarżył decyzję do sądu dla miasta stołecznego Budapeszt. Ten zaś skierował do TSUE pytanie, czy rozpatrujący indywidualną skargę pasażera krajowy organ odpowiedzialny za wykonanie rozporządzenia może nakazać przewoźnikowi lotniczemu zapłatę odszkodowania za jego naruszenie.
W wyroku C-597/20 z 29 września Trybunał przypomniał, że o ile rozporządzenie nie zobowiązuje organu krajowego odpowiedzialnego za jego wykonanie do przyjęcia środków przymusu w wyniku indywidualnych skarg wniesionych przez pasażerów lotniczych, o tyle nie zakazuje ono państwom członkowskim przyznania mu takiej kompetencji. W tym kontekście TSUE zauważył, że ryczałtowe kwoty przewidziane przez rozporządzenie stanowią zestandaryzowane i natychmiastowe odszkodowanie, które ma na celu jedynie zaspokojenie szkód niemalże identycznych dla wszystkich zainteresowanych pasażerów.
Z powyższego wynika, że zarówno pasażerowie, jak i przewoźnicy oraz wyżej wspomniane organy mogą z łatwością zidentyfikować kwotę należnego odszkodowania. Ponadto przyznanie takiego odszkodowania służy właśnie uniknięciu niedogodności związanych z dochodzeniem roszczeń o odszkodowanie wraz z odsetkami przed właściwymi sądami. W konsekwencji państwa członkowskie mogą upoważnić krajowy organ odpowiedzialny za wykonanie rozporządzenia do zobowiązania przewoźnika lotniczego do zapłaty odszkodowania pasażerom w wyniku wniesionych przez nich indywidualnych skarg. Trybunał podkreślił jednak, że pasażerowie i przewoźnicy lotniczy muszą mieć możliwość wniesienia skargi do sądu na decyzję wspomnianego organu.
(AM, źródło: curia.eu)