TU Zdrowie o nowych przepisach w sprawie BHP dla stanowisk z monitorami

0
379

Obowiązujące przez ostatnie dwadzieścia pięć lat wytyczne dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe zostały znowelizowane. Pracodawcy mają pół roku na dostosowanie się do zmian.

Jak wyjaśniają eksperci TU Zdrowie, najważniejsze zmiany obejmują:

  • uwzględnienie szkieł kontaktowych pracownika, które mogą być zamiennikiem dla okularów korygujących wzrok do pracy przy monitorze;
  • obowiązek pracodawcy wyposażenia stanowisk pracy w stacjonarny monitor ekranowy lub podstawkę oraz dodatkową klawiaturę i mysz. Dotyczy to sytuacji, kiedy pracownik korzysta z komputera przenośnego (np. laptopa) przez co najmniej połowę dobowego wymiaru czasu pracy;
  • złagodzenie szczegółowych wymagań związanych z ergonomią i wyposażeniem miejsca pracy.

Jak wskazują eksperci TU Zdrowie, dotychczasowa dosłowna interpretacja przepisów pomijała pracowników, u których podczas badań profilaktycznych stwierdzono niemożność używania zwykłych okularów.

– W praktyce jednak pracodawcy przychylali się do próśb o refundacje szkieł kontaktowych dla pracowników spełniających warunki określone w rozporządzeniu, powołując się na art. 9 ust. 3 Dyrektywy Rady z dnia 29 maja 1990 r. w sprawie minimalnych wymagań w dziedzinie bezpieczeństwa i ochrony zdrowia przy pracy z monitorem komputerowym – zauważa Hanna Zasłona, starsza specjalistka do spraw medycyny pracy TU Zdrowie. – Rozwiązanie to było akceptowane przez urzędy, takie jak Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, jak i przez Ministerstwo Finansów – dodaje.

W nowym rozporządzeniu szkła kontaktowe korygujące wzrok to obowiązek pracodawcy.

Jak wyposażyć stanowisko pracy?

Nowelizacja rozporządzenia przynosi nowe wytyczne dotyczące organizacji stanowiska pracy. Załącznik do tej regulacji obejmuje techniczny opis stanowiska uwzględniający takie aspekty, jak m.in. ustawienie monitora, stołu, krzesła, oświetlenia i ogólnej przestrzeni zajmowanej przez pracownika.

– W przypadku stosowania komputerów przenośnych wykorzystywanych na danym stanowisku co najmniej połowę dobowego wymiaru czasu pracy, stanowisko pracownika musi być wyposażone w stacjonarny monitor lub podstawkę zapewniającą ustawienie ekranu tak, aby jego górna krawędź znajdowała się na wysokości oczu pracownika, oraz w dodatkową klawiaturę i mysz. A to oznacza także, jeśli pracownik pracuje zdalnie, pracodawca powinien mu zapewnić drugi monitor lub podstawkę pod laptopa – wyjaśnia Hanna Zasłona.

(AM, źródło: TU Zdrowie)