Turecka organizacja ubezpieczeniowa podała, że całkowity zysk sektora ubezpieczeniowego za III kwartał 2022 r. wyniósł 6,115 mld lir tureckich (328 mln dol.). Oznacza to spadek o 17% w porównaniu do III kwartału poprzedniego roku, tj. 7,338 mld lir.
W okresie lipiec–wrzesień 2022 r. sektor ubezpieczeniowy osiągnął zysk techniczny w wysokości 3,225 mld lir z ogólnych ubezpieczeń komunikacyjnych (916 mln lir w III kw. 2021 r.), natomiast obowiązkowe OC komunikacyjne odnotowało stratę w wysokości 7,907 mld lir (-897 mln lir w III kw. 2021 r.).
Wysoka inflacja, wzrost płacy minimalnej i osłabienie tureckiej waluty zwiększyły presję kosztową i w konsekwencji przyczyniły się do strat w ubezpieczeniach obowiązkowych. Regulator branży, Agencja Regulacji i Nadzoru nad Ubezpieczeniami i Prywatnymi Emeryturami w listopadzie ogłosiła swój plan rozwiązania problemów strukturalnych w obowiązkowych ubezpieczeniach komunikacyjnych. Plan naprawczy zakłada wprowadzenie dwóch nowych rang w systemie taryf obowiązkowych ubezpieczeń komunikacyjnych, zwiększając ich liczbę z 7 do 9 (skala od 0 do 8). Nowe rangi to „Bardzo ryzykowni kierowcy” i „Bardzo dobrzy kierowcy”. Kierowca 7. rangi, który przez pięć lat nie spowodował wypadku, będzie uznany za bardzo dobrego kierowcę i przesunięty do rangi 8, otrzymując 50% zniżki w składce. Kierowca rangi 0, zdefiniowany jako bardzo ryzykowny, zapłaci składkę z dopłatą 200%.
(AC, źródło: Middle East Insurance Review)