Łatwo zauważyć, że pojęcie „affinity” coraz częściej pojawia się w dyskursie ubezpieczeniowym. Mimo rosnącej popularności tego rodzaju programów nie wszyscy zdają sobie jednak sprawę z tego, czym ubezpieczenia affinity tak naprawdę są.
Nie jest to proste, ponieważ już samo słowo nie ma jednoznacznego odpowiednika w języku polskim. Postanowiłam więc przybliżyć znaczenie pojęcia oraz charakterystykę tego typu programów ubezpieczeń.
Termin „affinity” jest stosowany w nomenklaturze ubezpieczeniowej w odniesieniu do programów, które są przeznaczone dla grupy osób lub podmiotów o wspólnych interesach, powiązaniach czy też przynależnościach. Nawiązuje on do cech wspólnych tych grup, na podstawie których formułowana jej ochrona dostosowana do specyficznych potrzeb lub oczekiwań ubezpieczonych. Takiego podziału nie należy jednak mylić z segmentacją rynku. Potencjalni klienci mogą bowiem różnie reagować na określony zbiór bodźców marketingowych.
Skrojone na miarę potrzeb
Ubezpieczenia affinity odpowiadają na konkretne wymagania oraz charakterystyki danej grupy. Na tle innych programów ubezpieczeń wyróżnia je zapewnianie kompleksowej ochrony, często niedostępnej w indywidualnym procesie sprzedaży.
Przykładem jest ubezpieczenie powiązane z nabywanym produktem (np. sprzętem elektronicznym) na wypadek jego uszkodzenia, zniszczenia lub utraty. Tak skonstruowane programy ubezpieczeń mają na celu uzyskanie pożądanych zachowań konsumenckich, np. poprzez wyróżnienie oferty na rynku, a przez to przyciągnięcie uwagi nowych klientów oraz zdobycie ich zaufania.
Do grup, ale z myślą o konkretnych osobach
Kolejną cechą programów affinity jest zapewnie unikalnych rozwiązań wzmacniających poczucie wspólnoty wśród członków grupy i budujących ich zaufanie. Mogą oni na przykład skorzystać z uproszczonych procedur ubiegania się o ubezpieczenie, mieć dostęp do specjalnych kanałów komunikacji oraz skorzystać z pomocy profesjonalnych doradców. Prowadzi to do lepszej obsługi klienta, jego większej lojalności oraz satysfakcji z usługi.
Z zestawem dodatkowych korzyści
W celu budowania zadowolenia wśród członków danej grupy, a w konsekwencji – zwiększenia ich przywiązania do danej marki, programy affinity zapewniają także różne korzyści specjalne. Mogą to być np. preferencyjne stawki ubezpieczeniowe, rozszerzone pokrycie ubezpieczeniowe, wyposażenie w inteligentne urządzenia czy też uproszczony proces zgłaszania szkód. Przykładem jest adresowany do osób wykonujących daną profesję program ubezpieczeń zawodowych (np. w zakresie OC).
Programy affinity mogą obejmować różne rodzaje ubezpieczeń, jak na przykład assistance domowy, ubezpieczenie na wypadek nowotworu, NNW, cyber assistance. Od innych programów ubezpieczeń odróżnia je szczególny zestaw korzyści, które zapewniają. Wśród nich można przede wszystkim wymienić uproszczony dostęp do ubezpieczenia on demand, zarezerwowany dla danej grupy osób, oraz unikalny zakres ochrony ubezpieczeniowej spełniający ich specyficzne potrzeby i oczekiwania.
dr Róża Błaś
kierowniczka ds. programów affinity
Mentor