Trzy pytania do Manlio Lostuzziego, dyrektora regionalnego na Europę Środkowo-Wschodnią w Grupie Generali
Aleksandra E. Wysocka: – Jakie jest miejsce Europy Środkowo-Wschodniej (CEE) w strategii Generali? Czy wojna w Ukrainie coś zmieniła?
Manlio Lostuzzi: – To dla nas bardzo istotny region, w którym jesteśmy mocno zaangażowani biznesowo, i tak pozostanie. Za ten obszar odpowiadam dopiero od kilku miesięcy i teraz bardzo gruntownie go poznaję. Kraje w regionie są mocno zróżnicowane. Największy udział w rynku posiadamy w Czechach, z największym ubezpieczycielem Generali Česká pojišťovna.
Polska jest niewątpliwie największym rynkiem, ale nasz udział w nim to jak do tej pory 5%, jestem przekonany, że będzie on w sposób zrównoważony się zwiększał.
Gdzie w regionie CEE Generali rośnie najbardziej dynamicznie?
– Pod względem dynamiki przypisu składki najszybciej rozwijamy się w Rumunii, jednak sytuacja na tamtejszym rynku jest specyficzna – niedawno zbankrutował największy tamtejszy ubezpieczyciel Citi Insurance, a jego portfel został rozdzielony między pozostałych graczy. Każdy z krajów, w którym działamy, ma własną specyfikę, potencjał, ale też wyzwania. Wspólnym wyzwaniem dla wszystkich na pewno jest wysoka inflacja. To ciekawe, bo przez ostatnie dziesięć lat jednym z głównych wyzwań dla firm ubezpieczeniowych takich jak Generali były niskie stopy procentowe.
Teraz sytuacja diametralnie się zmieniła i zmagamy się właśnie z wysoką inflacją. Spodziewamy się jednak, że będzie to sytuacja przejściowa. Będąc Włochem z pochodzenia, nie raz zetknąłem się w swojej karierze z wysoką inflacją i uważam, że można się do niej dostosować, nie ma powodu do paniki.
Inflacja to oczywiście nie jest jedyne wyzwanie. Mamy wojnę w Ukrainie, zaburzone łańcuchy dostaw, problemy w branży motoryzacyjnej… Myśląc o trudnościach, warto też pamiętać, że ubezpieczenia to branża stworzona do radzenia sobie z trudnymi sytuacjami.
Jakie plany Generali ma w Polsce?
– Jak już wspominałem, to dla nas istotny rynek. Cieszy fakt, że pomimo niełatwych warunków zostały zrealizowane postawione przed polskimi spółkami cele. Generali planuje w cyklu trzyletnim i właśnie realizujemy strategię na lata 2022–2024. Jak dotąd realizujemy nasze zamierzenia. Będziemy dokonywać pewnych korekt związanych z nowymi standardami rachunkowości IFRS17. Strategia jest bardzo ważna, ale jako zapalony szachista zawsze też pamiętam o istotnej roli taktyki w drodze do zwycięstwa… 5% udziału w rynku to na pewno nie jest nasze ostatnie słowo, ale nie będziemy dążyć do wzrostu za wszelką cenę.
Stawiamy w pierwszej kolejności na rentowność biznesu. W dłużej perspektywie wzrost jest oczywiście bardzo ważny, zarówno organiczny, jak i wynikający z przejęć. Jeśli pojawi się jakaś rynkowa okazja, na pewno będziemy się jej uważnie przyglądać.
Widzimy, że penetracja ubezpieczeń na życie w Polsce jest wciąż znacznie niższa niż w Europie Zachodniej. Duży potencjał jest też w produktach emerytalnych i oczywiście w zdrowiu. Ofertę zdrowotną planujemy mocno rozwinąć w całym regionie, nie tylko w Polsce.
Dziękuję za rozmowę.
Aleksandra E. Wysocka
Manlio Lostuzzi z dniem 1 września 2022 r. został mianowany dyrektorem regionalnym na Europę Środkowo-Wschodnią i pozostaje nadal czasowo CEO Generali Global Corporate & Commercial.
Posiada ponad 30-letnie doświadczenie, do Assicurazioni Generali dołączył w 1986 r. i pełnił różne funkcje kierownicze w Grupie. W 2003 r. został szefem obszaru technicznego i reasekuracyjnego Grupy Generali, a w 2011 r. objął stanowisko zastępcy dyrektora generalnego Generali we Włoszech z odpowiedzialnością za sieć agencyjną.
W 2013 r. został powołany na stanowisko Chief Insurance Officer w Generali Italia, a po roku, w 2014 r., został CEO Genertel i Genertel Life – spółek prowadzących działalność w kanałach bancassurance i sprzedaży bezpośredniej.
We wrześniu 2019 r. został mianowany CEO Generali Global Corporate & Commercial.
Pasjonat szachów i zawodnik judo. Ukończył statystykę, nauki aktuarialne i ekonomiczne na Università degli Studi di Trieste.