Ubezpieczenia wbudowane zmniejszą lukę ubezpieczeniową

0
593

Segment ubezpieczeń wbudowanych – koncepcja, w której ubezpieczenie jest opakowane w zakup produktu w punkcie sprzedaży – może przekroczyć 70 mld dol. składek do 2030 r.

Chociaż niektóre prognozy co do przyszłych składek w segmencie ubezpieczeń wbudowanych są przesadne, rynek ten będzie miał istotny wpływ zarówno na indywidualne, jak i komercyjne linie biznesu ubezpieczeniowego – stwierdza raport „Obietnice i zagrożenia ubezpieczeń wbudowanych” opracowany przez firmę zarządzania inwestycyjnego Conning, który przytacza „Carrier Management”.

Raport omawia dwa scenariusze przyszłego wzrostu rynku ubezpieczeń wbudowanych. W pierwszym, najbardziej prawdopodobnym, ubezpieczyciele i ich partnerzy nieubezpieczeniowi będą nadal nastawieni na zwiększanie wygody procesu zakupu ubezpieczenia, podczas gdy cena ubezpieczenia pozostanie niezmieniona. Ten scenariusz ma potencjał potwierdzenia prognozy osiągnięcia przez rynek 70 mld dol. do 2030 r.

W drugim, mniej prawdopodobnym scenariuszu dojdzie do agresywnej konkurencji cenowej na rynku ubezpieczeniowym, co pociągnie za sobą poważne problemy dla ubezpieczycieli stosujących bardziej tradycyjne podejście do dystrybucji.

Podczas gdy ubezpieczenia wbudowane wciąż są na wczesnym etapie i mają niewielki wpływ na rynek, pomimo wzbudzenia zainteresowania pewnych dużych inwestorów i entuzjazmu, mają ogromny potencjał wzrostu na niektórych rynkach.

Wart 179 mld dol. rynek motoryzacyjny dla nabywców indywidualnych jest jednym z tych, na których ubezpieczenia wbudowane mogą odnieść sukces. Wiąże się to z telematyką i automatyzacją. Dane telematyczne ułatwiają producentom oryginalnego wyposażenia (OEM) wycenianie własnych produktów ubezpieczeniowych, które oferują w pakiecie. Przy tym OEM wolą jednak działać jako dystrybutorzy, a nie ubezpieczyciele.

Innym potencjalnie dochodowym rynkiem dla ubezpieczeń wbudowanych jest rynek ubezpieczeń dla małych firm. Przyzwyczajają się one do uzyskiwania usług tradycyjnie zapewnianych przez banki u podmiotów niebędących bankami, takich jak platformy Intuit czy Shopify.

Porównując korzyści i trudności wynikające z przesuwania się w kierunku modelu ubezpieczeń wbudowanych, autorzy raportu zauważają, że bliskość w procesie zakupu (ubezpieczenia i nabywanego towaru) będzie prawdopodobnie uważana przez konsumentów za największą korzyść. 

Inne korzyści to łatwość uzyskania ochrony oraz fakt, że marka sprzedająca może być lepiej znana konsumentom i wzbudzać ich zaufanie niż firma ubezpieczeniowa.

Po stronie minusów wymienić należy mały wybór produktów dostępnych dla konsumentów oraz ograniczenia regulacyjne, które mogą utrudniać proces zakupu online.

Ubezpieczenia wbudowane postrzegane są jako trend transformacji dystrybucji ubezpieczeń. Według Sebastiana Berta ze Swiss Re ten model dystrybucji oferuje ubezpieczenia nowej generacji, dostępne tam, gdzie ludzie dotychczas nie kupowali ubezpieczeń. Dzięki temu ubezpieczenia wbudowane mogą przyczynić się do zmniejszenia luki ubezpieczeniowej polegającej na tym, że ludzie są albo nieubezpieczeni, albo niedoubezpieczeni i nawet o tym nie wiedzą albo po prostu nie kupują, bo produkty ubezpieczeniowe są za drogie albo trudno dostępne.

AC