Jedynie 8% ubezpieczycieli majątkowych jest uznawanych za pionierów w branży – systematycznie wyprzedzają głównych graczy rynkowych dzięki efektywnemu wykorzystywaniu sztucznej inteligencji i automatyzacji do podejmowania świadomych decyzji czy dokładnych ocen ryzyka. Z drugiej strony, niemal 2 na 3 badane firmy uważają, że dzięki AI oszustów ubezpieczeniowych będzie mniej, a ocena ryzyka dokładniejsza – wynika z raportu Capgemini „World Property and Casualty Insurance Report 2024”.
Raport wskazuje, że 42% klientów uważa aktualny proces underwritingu za zbyt skomplikowany i długotrwały. Ponadto w ciągu ostatnich dwóch lat 27% posiadaczy polis zdecydowało się na zmianę ubezpieczyciela w poszukiwaniu korzystniejszych stawek (60%) i lepszego zakresu ochrony (53%).
Badanie wskazuje, że liderzy branży dostrzegają istotne przeszkody organizacyjne, które wpływają na możliwości zaspokojenia potrzeb klientów: niewystarczający dostęp do danych (54%), przestarzałe systemy (51%) oraz brak wykwalifikowanego personelu (47%).
– Ubezpieczyciele operują w jednym z najbardziej niepewnych środowisk biznesowych. Branża musi zareagować na tę zmienność, przemyślając na nowo zasady underwritingu. Oznacza to odejście od przestarzałych modeli poprzez modernizację kluczowych systemów i wdrażanie zaawansowanych technologii, które zapewnią lepsze analizy i większą przejrzystość. Zastosowanie narzędzi opartych na AI i automatyzacji jest kluczowe dla branży, aby znaleźć konkurencyjną ścieżkę do rentowności underwritingu, która dostosowuje się do ewoluujących dynamik ryzyka i zachowań posiadaczy polis – komentuje Maciej Laszczyk, SaaS Platform Architect Capgemini.
Zaufanie underwriterów jest kluczowe
62% ankietowanych liderów branży uważa, że technologia AI/ML poprawia jakość underwritingu i redukuje liczbę oszustw. Mimo tych zalet, tylko 43% badanych underwriterów regularnie akceptuje automatyczne sugestie z narzędzi analitycznych. Ich wahanie wynika z przekonania o nadmiernym skomplikowaniu algorytmów (67%) i obawach związanych z integralnością danych (59%). Ubezpieczyciele mogą jednak przełamać te bariery, podejmując odpowiednie kroki.
– Pierwszym krokiem jest włączenie underwriterów do procesu analizy na wczesnym etapie, aby mogli oni zaakceptować nowe metody. Ważne jest także, aby zachować ludzki nadzór nad całością procesu, co zagwarantuje, że modele oparte na AI/ML będą zrozumiałe i przejrzyste. Ponadto ubezpieczyciele powinni systematycznie sprawdzać, jak postępują wprowadzane zmiany – mówi Maciej Laszczyk.
(AM, źródło: prnews.pl)