Brexit od jakiegoś czasu niepokoi małych i średnich przedsiębiorców brytyjskich i obecnie jest ich największą troską – stwierdza firma analityczna Global Data.
Blisko połowa małych i średnich przedsiębiorstw martwiła się brexitem w 2019 r. Z ankiety ubezpieczeniowej przeprowadzonej przez Global Data wśród przedstawicieli brytyjskiego sektora MŚP wynika, że 22% badanych było dość zaniepokojonych, a 24% bardzo zaniepokojonych wpływem, jaki będzie mieć brexit na ich działalność gospodarczą. Podczas gdy wynik okresu przejściowego (do końca 2020 r.) nadal jest niewiadomy, przedsiębiorcy mogą być pewni jednego – brexit stał się faktem.
– Wynik brexitu jest powodem do niepokoju dla małych i średnich przedsiębiorstw od czasu referendum. Bez względu na to, czym skończy się okres przejściowy, firmy czekają nowe troski – mówi Yasha Kuruvilla, analityk ubezpieczeniowy w Global Data.
Otoczenie biznesowe niewątpliwie zmienia się w następstwie brexitu, a mali i średni przedsiębiorcy będą potrzebować pomocy w poruszaniu się w zmienionych warunkach. Ubezpieczyciele mogą zapewnić dodatkową pomoc i faktycznie już to robią. 28% MŚP uzyskuje doradztwo w zakresie strategii biznesowej, a użyteczność takiej usługi wzrośnie z końcem roku. Z 72% małych i średnich przedsiębiorstw, które nie otrzymują usług doradztwa strategicznego, 41% chciałoby je otrzymywać.
– Te dodatkowe usługi oferowane przez ubezpieczycieli staną się szczególnie cenne, gdy okres przejściowy dobiegnie końca. Dotyczy to zwłaszcza sytuacji, gdy umowa handlowa nie zostanie uzgodniona i ratyfikowana do końca okresu przejściowego. W takim wypadku firmy czeka mnóstwo nowych problemów i każda dodatkowa pomoc będzie ogromnie cenna. Ubezpieczyciele oferujący takie usługi mogą dzięki temu w niedalekiej przyszłości pozyskać nowych klientów – zauważa Kuruvilla.
AC