Ubezpieczyciele pomagają dzieciom w radzeniu sobie z traumami i zagrożeniami

0
1111

Fundacja „Twarze depresji” wraz z Nationale-Nederlanden uruchomiła specjalny program pomocowy „Twarze depresji dla Ukrainy”. Psycholog kliniczny dr Rony Berger zorganizował szkolenie dla specjalistów, którzy w ramach tej inicjatywy udzielają wsparcia psychologicznego ofiarom rosyjskiej agresji. To jedna z kilku ubezpieczeniowych aktywności z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu, jakie miały miejsce w minionym tygodniu.

– Statystycznie co dziesiąty uchodźca wojenny doświadcza objawów stresu pourazowego. Objawy PTSD to m.in. częste wracanie do traumatycznych wspomnień, koszmary senne czy ataki paniki. Można powiedzieć, że osoby cierpiące na ten syndrom nie potrafią przestać myśleć o dramatycznych wydarzeniach, których byli świadkami. Niestety, samodzielna walka z tym problemem, nawet u osób, które opuściły niebezpieczne tereny, jest praktycznie niemożliwa – mówi dr Rony Berger, psycholog kliniczny specjalizujący się w traumie wywołanej wojną. 

– Od czerwca ubiegłego roku nasza fundacja prowadzi w Polsce konsultacje psychiatryczno-psychologiczne dla dzieci, młodzieży i ich rodziców. Dzisiaj pomagamy ratować zdrowie, a nawet życie także obywatelom Ukrainy, których w ostatnim czasie los ciężko doświadczył. Od początku trwania programu pomocowego dla ofiar wojny rozpoczęliśmy współpracę z blisko 10 specjalistami w dziedzinie psychologii oraz psychiatrii i zrealizowaliśmy przeszło 130 konsultacji – mówi Anna Morawska-Borowiec, prezes fundacji „Twarze depresji”.

Fundacja w ramach programu „Twarze depresji dla Ukrainy” przy wsparciu finansowym Nationale-Nederlanden zorganizowała bezpłatną, zdalną pomoc psychologiczną i psychiatryczną dla obywateli Ukrainy – dzieci i osób dorosłych. Dzięki spotkaniom w formie wideokonsultacji z terapii mogą skorzystać także osoby nadal przebywające poza granicami Polski. 

– Nasza przygoda z fundacją rozpoczęła się już w ubiegłym roku podczas wsparcia finansowego programu ,,Rak? To nie tak!”. Jest to dla nas bardzo ważna współpraca, ponieważ od lat angażujemy się w liczne projekty skupiające się m.in. na tematyce profilaktyki zdrowotnej. W marcu włączyliśmy się w działania na rzecz pomocy psychologicznej ofiarom wojny w Ukrainie. Wierzymy, że możliwość konsultacji z odpowiednio do tego przeszkolonymi specjalistami pomoże uchronić naszych wschodnich sąsiadów przed negatywnymi skutkami doświadczonej traumy – mówi Marta Pokutycka-Mądrala, dyrektor Komunikacji Korporacyjnej w Nationale-Nederlanden.

Artystyczne warsztaty ERGO Hestii dla dzieci z Ukrainy

Z kolei ERGO Hestia rozpoczęła nowy, ogólnopolski program „Marzenia Mamy”. Jego celem jest wspieranie w procesie adaptacyjnym dzieci i ich mam, które uciekły przed wojną na Ukrainie. Program powstał dzięki współpracy Fundacji Artystyczna Podróż Hestii z artystami i terapeutami. Realizowany jest razem z Fundacją Integralia.

Program warsztatów „Marzenia Mamy” zbudowany jest w oparciu o założenia arteterapii – psychoterapii wykorzystującej dziedziny artystyczne. Ich celem jest angażowanie dzieci do zabaw, w których dziecko poprzez kontakt ze sztuką może nabrać pewności siebie i dystansu. Warsztaty „Marzenia Mamy” są prowadzone przez polskich i ukraińskich doświadczonych edukatorów i arteterapeutów z udziałem artystów z Polski i Ukrainy. Program obecnie jest realizowany w Sopocie, Warszawie i Rzeszowie. Następne punkty są już tworzone w Łodzi oraz Kaliszu.

Podczas warsztatów „Marzenia Mamy” dzieci uczą  się poprzez kontakt ze sztuką i obcowanie z dziełami wielkich artystów. Dzieci mogą również uczestniczyć w zabawach samemu stając się artystami – malując, rysując, rzeźbiąc, tworząc własne dzieła sztuki.

Program jest organizowany we współpracy z lokalnymi partnerami, między innymi ERGO ARENĄ w Trójmieście, Pawilonem Sztuki w Warszawie oraz Wyższą Szkołą Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie.

UNIQA i Instytut Lema będą edukować uczniów

Natomiast UNIQA ogłosiła, że wraz z Instytutem Lema z początkiem roku szkolnego przeprowadzi warsztaty dla uczniów klas 7–8 szkół podstawowych, rodziców i nauczycieli. Głównym tematem warsztatów będzie cyberprzemoc. Obecnie trwa rekrutacja szkół, które chcą przystąpić do projektu.

– Trzech na czterech uczniów spotkało się z jakąś formą cyberprzemocy. Jeden na trzech nigdy o niej nikomu nie powiedział. Te liczby pokazują, że mamy do czynienia ze zjawiskiem na ogromną skalę. Zjawiskiem, które w wielu szkołach ciągle stanowi tabu. Projekt „Ogarnij hejt” powstał w związku z potrzebą podniesienia świadomości w zakresie bezpieczeństwa w Internecie. Świadomości nie tylko uczniów, ale także, a raczej przede wszystkim, nauczycieli i rodziców – mówi dr Maciej Kawecki, prezes Instytutu Lema i ambasador wspólnej akcji.

Projekt skierowany jest w pierwszej kolejności do szkół podstawowych. Jak dodaje Maciej Kawecki, badania pokazują, że cyberprzemoc jest najbardziej dotkliwa właśnie dla osób w tym przedziale wiekowym.

UNIQA i Instytut Lema przeprowadzą warsztaty w 30 szkołach podstawowych w całej Polsce dla uczniów klas 7–8, rodziców i nauczycieli. Szkoły otrzymają materiały edukacyjne i informacyjne dotyczące hejtu i zjawisk w cyberprzestrzeni oraz raport o stanie cyberprzemocy w ich placówce opracowany na podstawie ankiet wypełnianych przez uczniów. Każda szkoła otrzyma certyfikat potwierdzający przeprowadzenie warsztatu.

– Przemoc w środowisku nastolatków istnieje od zawsze, co podkreślają badani przez nas rodzice. I w tym sensie hejt nie jest zjawiskiem nowym. Dziś jednak przyjmuje inne formy i oblicza, a umiejętność radzenia sobie z nim jest ważną umiejętnością. Angażując się w projekt i akcję edukacyjną, nie tylko podkreślamy wagę hejtu, ale dajemy także realne narzędzia, podpowiadamy, jak sobie z nim radzić. Konsekwentnie wpisujemy inicjatywę Masz moc na hejt w strategię marki UNIQA. To kolejny rok naszych działań i zapewne nie ostatni – mówi Agnieszka Durst-Wilczyńska, dyrektorka Departamentu Zarządzania Marką, UNIQA.

Patronem medialnym akcji został Onet.pl.

Antidotum Plus Rodzinną Marką Roku a TUZ ze Srebrnym Parasolem

W ubiegłym tygodniu nie zabrakło też nagród dla przedstawicieli środowiska ubezpieczeniowego. I tak oferowane przez InterRisk ubezpieczenie zdrowotne Antidotum Plus, stanowiące wsparcie dla kobiet w ciąży oraz matek, po raz kolejny zdobyło tytuł i certyfikat Rodzinna Marka Roku. Tytuł ten jest wyrazem uznania za wysiłek wkładany przez InterRisk w celu zapewnienia najwyższej jakości oferowanych produktów i usług. Laureaci wyróżnienia umacniają swoją pozycję w gronie liderów rynku oraz są utożsamiani z najwyższą jakością oferowanych produktów i usług.

Natomiast redakcja miesięcznika „Home&Market” przyznała TUZ Ubezpieczenia nagrodę „Srebrny Parasol 2021”. Ubezpieczyciel został uhonorowany „za nieustanny wzrost wyników finansowych i wprowadzanie na rynek nowych produktów wychodzących naprzeciw oczekiwaniom klientów”.

(AM, źródło: ERGO Hestia, InterRisk, Nationale-Nederlanden, UNIQA, TUZ Ubezpieczenia)