Ubezpieczyciele społecznie odpowiedzialni

0
601

Miniony tydzień po raz kolejny udowodnił, że działania z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu są istotnym obszarem dla ubezpieczycieli. Wśród ostatnich inicjatyw znalazły się różnego rodzaju przedsięwzięcia kierowane do seniorów oraz rolników a także ludzi, którzy mogą zostać dotknięci skutkami nieoczekiwanych kataklizmów.

Aviva stawia na prewencję katastroficzną

Aviva postanowiła wesprzeć kampanię edukacyjną „Bądź bezpieczny z PCK” prowadzoną przez Polski Czerwony Krzyż. Akcja dotyczy 6 najczęstszych zagrożeń i jest prowadzona na specjalnej stronie badzbezpieczny.pck.pl, w mediach społecznościowych i tradycyjnych. Jej elementem są grafiki oraz filmik edukacyjny. PCK stworzył też specjalną platformę, która będzie uruchamiana podczas klęsk i katastrof, aby pomóc tym, którzy stracili kontakt z bliskimi.

– To dobry moment, aby zastanowić się na tym, jak jesteśmy przygotowani na różne kryzysowe sytuacje, które zdarzają się w Polsce – powodzie, burze czy wichury. Polski Czerwony Krzyż jest organizacją powołaną do reagowania w sytuacjach kryzysowych i niesienia pomocy osobom poszkodowanym w klęskach i katastrofach. U większości społeczeństwa niestety dominuje myślenie, że nic złego nam się nie wydarzy. Chcemy to zmienić i uświadamiać, że lepiej być przygotowanym na wypadek nieprzewidzianych zdarzeń, co zresztą wszystkim nam pokazały ostatnie miesiące. Dzięki wsparciu firmy ubezpieczeniowej Aviva doposażamy w sprzęt Grupy Ratownictwa PCK, a teraz prowadzimy kampanię edukacyjną, aby niejako włączyć u wszystkich „myślenie na wypadek” – mówi Małgorzata Szukała, kierownik Działu Promocji i Pozyskiwania Dochodów Polskiego Czerwonego Krzyża.

– Coraz więcej Polaków ubezpiecza siebie i swój majątek od niespodziewanych zdarzeń, ale takie podejście wciąż nie jest powszechne, a ubezpieczenia często nie są wystarczające. Jako partner programu Bądź Bezpieczny z PCK, chcemy pokazywać, jak przy pomocy ubezpieczeń zadbać o bezpieczeństwo swoje, osób bliskich i własnego mienia – dodaje Jolanta Karny, wiceprezes oraz dyrektor ds. sprzedaży i marketingu Avivy.

Program Bądź Bezpieczny z PCK realizowany jest od 2018 roku przy wsparciu Avivy. W ramach pierwszej edycji programu 10 Grup Ratownictwa PCK doposażonych zostało w specjalistyczny sprzęt oraz koce polarowe. Zadaniem ratowników jest ewakuowanie poszkodowanych, zabezpieczenie ich mienia oraz udzielanie pomocy przedmedycznej.

Pomoc psychologiczna PZU Zdrowie dla zawodów medycznych

Kontakt z ludzkimi tragediami podczas walki z koronawirusem, narażanie własnego zdrowia, a nawet życia czy rozłąka z rodziną mogą być przyczyną pojawienia się lub wzmożenia stresu oraz różnych chorób wśród pracowników służby zdrowia. Dlatego specjalnie dla nich PZU Zdrowie uruchomił bezpłatną infolinię psychologiczną. W jej ramach dostępne są telekonsultacje psychologiczne dla lekarzy, pielęgniarek i  ratowników medycznych walczących z koronawirusem.

Psychologowie PZU Zdrowie mają duże doświadczenie w zdalnej pomocy psychologicznej. To eksperci pracujący m.in. w Ogólnopolskim Telefonie Zaufania, Ogólnopolskim Telefonie „Niebieska Linia”, Centrum Wsparcia dla Osób w Stanie Kryzysu Psychicznego, Fundacji Nagle Sami oraz Telefonie Zaufania dla Dzieci i Młodzieży.

Rozmowa z psychologami jest poufna. Wszystkie treści, które pojawiają się w jej trakcie, są objęte tajemnicą zawodową. Terapeuci i psycholodzy kierują się w swoim postępowaniu Kodeksem Etycznym Psychoterapeuty lub Psychologa.

TUW „TUW” wspiera bezpieczeństwo rolne

Natomiast Towarzystwo Ubezpieczeń Wzajemnych „TUW” wspólnie z Kasą Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego Oddział Regionalny w Łodzi sfinansowało rolnikom z województwa łódzkiego akcję wymiany osłon wałów przegubowo-teleskopowych przekazujących napęd z ciągników rolniczych na zagregowane z nimi maszyny rolnicze.

Celem akcji było zmniejszenie liczby wypadków podczas pracy w gospodarstwie rolnym. W ostatnich latach brak osłon był przyczyną wielu zdarzeń skutkujących poważnymi urazami.

Rolnicy dostarczyli wały pozbawione osłon, spośród których pracownicy firmy SIPMA dokonali doboru i wymiany zużytych lub uszkodzonych elementów. W bezpieczne osłony wyposażono 100 wałów przegubowo-teleskopowych.

Akcja była także okazją do przeprowadzenia pokazów prawidłowej wymiany osłon oraz przypomnienia rolnikom podstawowych zasad BHP przy obsłudze maszyn rolniczych.

Duże zainteresowanie infolinią dla seniorów

Interesującą inicjatywą była też infolinia dla seniorów – wspólny projekt  PZU oraz Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej. W ciągu pierwszego tygodnia od startu skorzystało z niej już prawie 14 tys. osób, a pracownicy infolinii przekazali ponad 6200 spraw do gminnych Ośrodków Pomocy Społecznej. Seniorzy najczęściej dzwonią z prośbą o pomoc w zakupach artykułów spożywczych i leków.

Pomoc PZU i Ministerstwa Rodziny i Polityki skierowana jest przede wszystkim do seniorów powyżej 70. roku życia, ale w szczególnych sytuacjach wsparcie otrzymają też młodsze osoby. Wystarczy zadzwonić pod specjalny numer telefonu i poprosić o pomoc w codziennych czynnościach, takich jak zakup artykułów spożywczych, higienicznych czy leków. Wolontariusze dostarczą seniorom niezbędne produkty. Koszt zakupu pokrywa osoba potrzebująca pomocy.

– W związku z dużą liczbą zakażeń wirusem wywołującym Covid-19 osoby starsze powinny jak najrzadziej wychodzić z domów. W tym trudnym czasie chcemy pomóc im w codziennych sprawach, takich jak zakupy jedzenia czy leków. Senior, który potrzebuje wsparcia, może dzwonić na naszą infolinię każdego dnia w godzinach 8–21. Oprócz pracowników PZU i Ośrodków Pomocy Społecznej w inicjatywę zaangażowały się także setki wolontariuszy w całej Polsce, za co chciałbym szczególnie im podziękować – mówi prezes PZU Pomoc Grzegorz Goluch.

Minister Rodziny i Polityki Społecznej Marlena Maląg podkreśla, że tak duże zainteresowanie odnotowane już w ciągu kilku pierwszych dni działania Solidarnościowego Korpusu Wsparcia Seniorów, w ramach którego uruchomiona została infolinia, najlepiej świadczy o potrzebie tego rodzaju wsparcia.

– Nie tylko apelujemy do osób starszych, by pozostawały w domach, ale robimy co w naszej mocy, aby im to umożliwić. Dostarczenie zakupów oznacza, że senior nie musi iść sam do sklepu – to znacznie zwiększa jego bezpieczeństwo. Dziękuję wszystkim, którzy włączają się w tę pomoc – mówi Marlena Maląg.

Compensa partnerem cyklu dla seniorów

W pomoc osobom w dojrzałym wieku zaangażowała się również Compensa. Firma została partnerem cyklu programów Bezpiecznie przez Życie, prezentowanych na Facebooku przez Silver TV, w których poruszane są kwestie przeznaczone głównie dla osób powyżej 50. roku życia. W trzech odcinkach cyklu eksperci Compensy wypowiadają się na tematy dotyczące życia i zdrowia, a także ubezpieczeń komunikacyjnych i majątkowych.

Programy prowadzone przez Beatę Borucką, facebookową „Mądrą Babcię”, kierowane są głównie do osób, które przekroczyły 50. rok życia i mają na celu wspieranie seniorów w codziennych sprawach. Takimi sprawami może być np. zabezpieczenie samochodu, domu czy mieszkania, lub też bezpieczeństwo zdrowotne i ubezpieczenie na życie.

– Wszyscy potrzebujemy ochrony, która powinna być dopasowana do naszej sytuacji życiowej, wieku i możliwości finansowych. Niestety wiedza na ten temat, również wśród seniorów, jest niewystarczająca. Prowadzi to często do błędnych założeń i przekonań, mówiących na przykład, że na ubezpieczenie jest już za późno. Dlatego ważnym dla nas tematem stało się edukowanie seniorów w kwestiach zapewnienia sobie ochrony na odpowiednim poziomie. Naszą ubezpieczeniową misję realizujemy, m.in. pokazując, w jakim zakresie mogą korzystać ze swojego ubezpieczenia, jaką pomoc uzyskać, np. w ramach domowego assistance, albo jak dobrze zabezpieczyć swoje zdrowie i życie – komentuje Konrad Kluska, wiceprezes zarządu Compensa TU.

Eksperci Compensy wystąpią w 3 odcinkach cyklu, w których tłumaczyć będą kwestie związane z ubezpieczeniem samochodów, nieruchomości, a także zdrowia i życia. Pierwszy odcinek poświęcony został ubezpieczeniom komunikacyjnym, drugi majątkowym. Ostatni odcinek bierze pod lupę ubezpieczenia na życie i możliwości, jakie dają polisy dla seniorów, takie jak np. Między Nami Gold, oferowane przez życiową spółkę Compensy.  

Przy okazji współpracy z „Mądrą Babcią” na stronie madrajazda.pl Compensa organizuje konkurs dla osób powyżej 50. roku życia. 10 laureatów konkursu zostanie zaproszonych na kurs doskonalenia jazdy w Akademii Bezpiecznej Jazdy, gdzie na specjalnie przygotowanym torze nauczą się między innymi, jak wychodzić z niespodziewanych sytuacji na drodze, np. nagłego poślizgu, czy konieczności ominięcia pojawiającej się przeszkody.

(AM, źródło: TUW „TUW”, PZU, Aviva)