Ponad 200 mln zł to kwota, która trafiła już do podróżnych z tytułu zwrotu środków wpłaconych przez nich na imprezy turystyczne odwołane z powodu pandemii – wynika ze sporządzonego przez Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny podsumowania działalności Turystycznego Funduszu Zwrotów.
Do 31 grudnia ubiegłego roku organizatorzy turystyki złożyli wnioski zawierające informacje dotyczące ponad 90 tysięcy podróżnych, z którymi zawarli umowy o udział w imprezie turystycznej. O zwrot środków wystąpiło 298 takich podmiotów, odpowiadających za lwią część rynku. Łączna kwota wynikająca z wniosków złożonych przez organizatorów to prawie 280 mln zł. Jak jednak wyjaśniają przedstawiciele UFG, wnioski nieopłacone i niezdublowane przez organizatorów opiewają łącznie na ok. 260 mln zł.
Z tej ostatniej kwoty UFG wypłacił do dzisiaj ponad 208 mln zł, co stanowi prawie 80% wypłat z wniosków organizatorów, które zostały opłacone i nie dublują się. Jak podkreśla Małgorzata Ślepowrońska, prezes Funduszu, tak duża kwota wypłat była możliwa dzięki zaangażowaniu wielu stron – zarówno podróżnych, organizatorów turystyki, jak również organizacji branżowych, Ministerstwa Rozwoju, Pracy i Technologii oraz znaczącemu wysiłkowi pracowników Funduszu. – Wypłaciliśmy olbrzymią część środków i niedługo będziemy mogli powiedzieć, że wszystkie należne wypłaty trafiły do podróżnych – dodaje.
Marek Niechciał, członek zarządu UFG odpowiedzialny za kwestie związane ze wsparciem branży turystycznej, podkreśla, że środków wystarczy dla wszystkich, a organizacje skupiające przedsiębiorców turystycznych od początku współpracowały z UFG i MRPiT w eliminacji rozbieżności pojawiających się między wnioskami składanymi przez organizatorów imprez i wnioskami podróżnych.
Pozostała część wniosków, zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami Funduszu, ma zostać wypłacona w ciągu najbliższych tygodni.
(AM, źródło: UFG)