Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny opublikował wyniki jedenastej edycji rankingu jakości danych przekazywanych przez zakłady ubezpieczeń do jego Ośrodka Informacji. Według przedstawicieli UFG widoczny jest stały postęp w jakości informacji przesyłanych.
Na koniec ubiegłego roku w bazie Ośrodka Informacji UFG znajdowały się informacje o aktywnych umowach ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych dla niemal 27 mln pojazdów (nieco ponad 26 mln rok wcześniej) oraz o czynnych umowach AC dla 6,7 mln (blisko 6,3 mln w poprzednim roku). W 2021 r. zakłady ubezpieczeń zadały do bazy UFG łącznie ponad 1,1 mld zapytań. Z tej liczby 607 mln zapytań dotyczyło historii ubezpieczenia kierowców i posiadaczy pojazdów, a nieco ponad 529 mln pytań – historii szkód.
Jak podkreślają przedstawiciele Funduszu, w minionym roku można było zauważyć, że towarzystwa stale poprawiają jakość danych w bazie OI UFG.
– Gratuluję wyróżnionym i cieszę się, że proces poprawy i budowania wysokiej jakości danych przekazywanych Funduszowi ma charakter ciągły. Po raz kolejny okazało się, że na jakości danych zależy zarówno nowym graczom na rynku, jak i największym, od lat działającym ubezpieczycielom. Zwłaszcza tym ostatnim, ze względu na skalę działalności i wysiłek organizacyjny i analityczny w zarządzaniu olbrzymimi wolumenami danych, należą się słowa uznania. Na uwagę zasługuje również fakt, że tak duża liczba ubezpieczycieli osiągnęła satysfakcjonujący poziom jakości przekazywanych danych – skomentowała Małgorzata Ślepowrońska, prezes zarządu UFG.
Fundusz zwraca uwagę, że duże i średnie zakłady ubezpieczeń utrzymały wysokie pozycje w rankingu. UFG dodaje, że kryterium pozycjonowania zakładów w rankingu stanowi wskaźnik końcowy; obejmuje on aż osiem wskaźników składowych.
Wyniki rankingu za rok 2021/pierwsze trzy pozycje w każdej z kategorii
Zakłady raportujące do bazy UFG wysoki wolumen rekordów, duży udział w rynku (25% zakładów, z których każdy przekazał powyżej 2 200 tys. rekordów)
Miejsce | Nazwa zakładu | Wskaźnik końcowy |
1 | PZU | 92,41% |
2 | Warta | 92,24% |
3 | Compensa | 91,15% |
Zakłady raportujące do bazy UFG średni wolumen rekordów, średni udział w rynku (50% zakładów, z których każdy przekazał od 360 tys. do 2 200 tys. rekordów)
Miejsce | Nazwa zakładu | Wskaźnik końcowy |
1 | TUW | 92,90% |
2 | Euroins | 91,96% |
3 | InterRisk | 91,37% |
Zakład raportujące do bazy UFG niski wolumen rekordów, mały udział w rynku (25% zakładów, z których każdy przekazał poniżej 360 tys. rekordów)
Miejsce | Nazwa zakładu | Wskaźnik końcowy |
1 | Euro Insurances | 91,48% |
2 | Pocztowe TUW | 87,99% |
3 | Balcia | 87,60% |
UFG dodaje, że na koniec ubiegłego roku 17 zakładów osiągnęło wskaźnik końcowy na poziomie powyżej 80%, tzn. poziom satysfakcjonujący.
Celem rankingu jakości danych jest promocja wysokiej jakości danych przesyłanych do Funduszu przez ubezpieczycieli komunikacyjnych oraz procesów związanych z zasilaniem ogólnopolskiej bazy OI UFG. Drugi rok z rzędu podsumowanie wyników przygotowano w sposób uwzględniający skalę działalności i pozycję rynkową ubezpieczycieli. W zestawieniu wzięto pod uwagę firmy, których udział w rynku ubezpieczeń komunikacyjnych przekracza jeden promil, czyli dziewiętnaście towarzystw ubezpieczeń. Od 2021 r. ranking powstaje w oparciu o podział ubezpieczycieli na trzy grupy zakładów, zróżnicowane pod względem liczby danych przekazywanych do bazy OI UFG, a tym samym zróżnicowane pod względem udziału w rynku. Dlatego wyniki podano według wysokiego, średniego i niskiego wolumenu przekazanych rekordów.
***
Udział w rynku ustalany jest na podstawie liczby aktywnych umów krajowego OC oraz AC na koniec badanego okresu. OI UFG gromadzi dane o OC i AC oraz o odszkodowaniach wypłaconych z tych polis. UFG jest administratorem bazy danych. Pełny katalog gromadzonych informacji określony jest w art. 102 ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, UFG i PBUK.
Artur Makowiecki
news@gu.com.pl